funderar på ny panna

grey
Stor entusiast!
Inlägg: 209
Blev medlem: fre 02 mar, 2012 19:35

Re: funderar på ny panna

Inlägg av grey »

Ja det verkar verkligen finnas många olika åsikter, jag har till våren att bestämma mig.

gillade det att man kunde montera brännaren från sidan i focus pannan.
tänk om mitt pannrum såg ut så som i videon.
focus pannan känns dock lite hög för mitt pannrum, skulle kanske satsa mer på en lågbyggd.

Hur är verkningsgraden? I princip alla nyare pelletspannor har liknande verkninggrad eller?
" När toalett och kylskåp är på plats i pannrummet så är min Mansgrotta komplett. "
- [ULMA Panna & ULMA brännare] -
msh16
Energiprofet!
Inlägg: 583
Blev medlem: ons 03 mar, 2010 12:14

Re: funderar på ny panna

Inlägg av msh16 »

Verkningsgraden är bra på alla pelletspannor och moderna oljepannor. Focus kanske inte behåller verkningsgraden under eldningen då det samlas flygaska i gångarna. Till Focus PE20 ska du ha fullhöjd i källaren duger inte med 190 eller så. Som pelletspanna finns det andra som är bättre och någon vedpanna är den INTE.
Ska du elda med ved för uppvärmning så skaffa en acktank på 2500 liter men helst mer. Vedpannor finns det östeuropeiska som inte är särskilt dyra (Orlan, Ladan, Maga). Naturligtvis är en bra vedpanna som Baxi Innova bättre och mer lätteldad. Går att elda pellets i en modern vedpanna med bra verkningsgrad.

Men innan du slår till på ved, gör en kalkyl på markvärme också för priserna för kompletta vedsystem blir höga.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
grey
Stor entusiast!
Inlägg: 209
Blev medlem: fre 02 mar, 2012 19:35

Re: funderar på ny panna

Inlägg av grey »

Ok tack för tipsen, då är focus uteslutet iaf.
Har eldat i 3 snart 4 år i en gammal elcombi med ved, utan tank.
Så jag är inte bortskämd när det gäller komfort.
Tyvärr är mitt pannrum extremt litet.
Och att bygga nytt i uthuset känns som om det skulle vara en väldigt dyr
Investering för mitt hus. Iofs så skulle mycket krångel med en obekväm
uppvärmning försvinna.

Kanske skulle satsa på en bra mindre ren pellets panna och köra en VV-beredare upptill. Elda enbart för värmen
I första hand.
" När toalett och kylskåp är på plats i pannrummet så är min Mansgrotta komplett. "
- [ULMA Panna & ULMA brännare] -
sänkan
Entusiast!
Inlägg: 138
Blev medlem: tor 31 mar, 2011 16:37

Re: funderar på ny panna

Inlägg av sänkan »

Små pannrum är ett problem. Kontrollera också hur rökröret på pannan passar till skorstenspipan om pannan ska stå med sidan vänd mot skorstenen.
Ulmapannan och CTC Ecoflex är två bekväma pannor som passar i små pannrum.
http://ulma.se/ulmapannan_20kw.php
http://www.ctcvarme.se/web/Pelletspanna.aspx
CTC1100, Altbergs EP18A brännare
Tidigare installatör, mest Pellx och Iwabo.
grey
Stor entusiast!
Inlägg: 209
Blev medlem: fre 02 mar, 2012 19:35

Re: funderar på ny panna

Inlägg av grey »

Tackar för alla tips man har fått, så nu har lite o tänka på. :-)
" När toalett och kylskåp är på plats i pannrummet så är min Mansgrotta komplett. "
- [ULMA Panna & ULMA brännare] -
grey
Stor entusiast!
Inlägg: 209
Blev medlem: fre 02 mar, 2012 19:35

Re: funderar på ny panna

Inlägg av grey »

Vet inte om jag kan ställa denna frågan i denna tråden, men nu är det ju så att jag eldar i en gammal ctc elcombi.
Kan man effektivisera pannan på något sätt för pelletseldning?
Jag har gjort en baffel plåt men jag tänkte på själva rökkanalen,
Har läst att folk har gjort lite olika grejer för att få rökgasen går långsammare genom pannan.
Är det nåt att rekommendera?
" När toalett och kylskåp är på plats i pannrummet så är min Mansgrotta komplett. "
- [ULMA Panna & ULMA brännare] -
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Re: funderar på ny panna

Inlägg av Vednisse »

Rökgaskanalen från förbränningskammaren är en ens vattenkyld på Elkombin...ska du hitta på något får du göra det i förbränningskammaren.

Konstruktionen är ett totalt hjärnsläpp som de flesta CTC från den tidsperioden.
http://www.byggahus.se/forum/biobransle ... rning.html

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: funderar på ny panna

Inlägg av bergatorparen »

Snälla, snälla Grey: När våren och sommaren kommer - gör dig själv en tjänst: Ta med dig den stora kapskivan ner i pannrummet, och skär den där @£$€¤%!! Elkombin i små, små bitar och kör den till återvinning. En ny panna behöver inte bli så dyr som du tror. Bruk tiden fram tills vårdag att klura ut vad du vill: Vill du elda pellets, eller vill du elda ved. Vad du än beslutar dig för, så se till att det är ett upplyst val. Jag ser hur mina grannar som eldar med ved sliter, och alla säger de samma sak: Vore det inte för att de har tillgång på nära gratis alternativt mycket billig ved, skulle de minsann bytt till pellets. Men smaken är som en viss kroppsdel, så för andra är ved ett sätt att få motion och få en stund egentid - så som med det mesta är det inte svart eller vitt. Men mitt råd är klinkande klart: Skaffa en riktig pelletspanna som värmer DIG mer än Kari Kråka uppe på skorstenen. Som Vednisse sade: Det mesta av CTC från den tiden är totalt hjärnsläpp - och då tycker jag han var snäll. Du kommer bli förvånad över hur stor skillnaden är på det nya och det gamla - det är skillnad som på en vinternatt och en sommardag.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: funderar på ny panna

Inlägg av xdigger »

Kompisen har en gammal diom där han fick en rökgastemp på 400 grader på andra varvet på rökgastermometern.. ;) Efter många timmar så hade han gjort massa baffelplåtar i vedhålet och en rörslinga i botten för att vattenkyla rökgaserna med och så eldar han nu i oljedelen.. Resultatet är att han nu har ett mycket litet eldningsutrymme och en hyfsat effektiv förbränning trots överförbränning. Hans panna ser nu mest ut som en rymdraket och sotaren var grymt imponerad att han lyckats.. ;) Nu vill han göra special pelletsbrännare för sin panna och där "tror" jag han möter sin överman, tycker att han och jag borde skaffa varsin Focus PE-20/30 och skita i veden både han och jag, kanske kan man förhandla bättre pris då.

Hoppas ni inte tycker jag gick allt för offtopic, tycker dock att historien är rätt så kul om min vän! :)
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: funderar på ny panna

Inlägg av Eldvin »

När den pannan rasar så har ju kompizen bra erfarenheter å svetsa en egen panna med. :D
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: funderar på ny panna

Inlägg av xdigger »

Hehe, japp.. :) Han provade även på omvändförbränning i en förugn, gick bra ända tills hela vedförrådet blev övertänt och han hade 200kg rödlysande metall i pannrummet.. :shock:
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: funderar på ny panna

Inlägg av bergatorparen »

Den där killen kommer bli statistik en dag i en inte alltför fjärran framtid befarar jag :shock:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: funderar på ny panna

Inlägg av xdigger »

Han vet vad han gör, kan säga att den där grejen var välbevakad med brandsläckare i högsta hugg och skrotades efter första eldningen då han insåg att förugn inte var rätt väg att gå i alla fall inte om den inte är vätskekyld, det konstaterade han att den måste vara och då passar det inte så smidigt i hans pannrum..
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: funderar på ny panna

Inlägg av Eldvin »

För ugnar ja.Det finns många av den kategorin. Men dom skall va isolerade. Såg nån som tillåmed rekommenderade "Rå" ved :? .kenjon ugnen vet jag funkar. Men det är inget jag skulle vilja pyssla med skälv.
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: funderar på ny panna

Inlägg av xdigger »

Kompisen hade 50mm stenull och ett ytterhölje i 3-4mm plåt, ändå blev det skitvarmt, nää förugn känns som en dålig nödlösning, speciellt nu när man vet hur mycket värme den genererar.
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Skriv svar