Brännaren startar redan vid 73 grader.

karaff
Stor entusiast!

Re: Brännaren startar redan vid 73 grader.

Inlägg av karaff »

Kuriosa ang pt100 givare, om känselkroppen skadas så kan man klippa av den och avisolera kabeln, sedan tvinnar man ihop de två trådarna, så har man en ny givare.

Givarfunktionen beror på kontakten mellan de två metallerna i övergångsskiktet.

OBS DETTA GÅR ENBART PÅ TERMOELEMENT VAD JAG VET

Dock en billig lösning på en knäckt givare då de är rätt dyra. Fungerar dock inte om det skall ligga i vätska eller i ett rökrör, men kan kan bara klämma fast kabeländen säkert under något annat har man fullgod givarfunktion.
Nibe 1210-7 + CTC265B/EcoTec A3 15kW/(KW Z150 för bättre verkningsgrad(inköpt nov 2012))
Jonaslatt
Entusiast!

Inlägg av Jonaslatt »

Vad menar du här? Att det går att "laga" min termometer.

Direktcitering borttagen. / Roli moderator
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Kontakt:

Inlägg av Honda »

Som du själv sa så gäller det enbart temoelement. Ett termoelement genererar en spänning som är temperaturberoende. PT100 är en helt annan typ av givare, helt enkelt ett motstånd som har den trevliga egenskapen att resistansen varierar hyfsat linjärt med temperaturen, till skillnad från tex NTC som är är logaritmisk. Sen finns det ju NI100, NI120, NI1000, CU10 osv... alla med olika karakteristik. Och NTC finns det en hel uppsjö av olika, liksom PTC, så att bara mäta på en givare i en temperatur och därifrån få reda på vilken den är och om den är hel så är helt dödfött. Men man kan ju använda metoden kvalificerad gissning, och någon typ av NTC är nog rätt troligt i TS fall. Och som icecap sa så är NTC i sig billigare än platinagivare (PT..), men så fort de blir lite bättre kapslade så är det kapslingen som kostar.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
sänkan
Entusiast!

Inlägg av sänkan »

Har aldrig sett PTC som givare i någon pelletsbrännare så varför hitta på ett sådant onödigt stickspår.
Är det inte den här tempgivaren?
http://www.ved-pellets.se/butik/commerc ... 8022.24684

Samma här som med glidlager i fläkten som smörjs med symaskinsolja. Bara för att en sak skrivs många gånger så behöver det inte gälla alla brännare.
CTC1100, Altbergs EP18A brännare
Tidigare installatör, mest Pellx och Iwabo.
Jonaslatt
Entusiast!

Inlägg av Jonaslatt »

Jo den borde funka.
http://www.ved-pellets.se/butik/commerc ... og_pid=yes

Men frågan är om det blir felvärden eller något pog av att jag måste skarva kabeln vid brännaren
Vednisse
Pannrumsnisse!

Inlägg av Vednisse »

Håller med sänkan, inte många brännare som har den typen av givare, nya Eurofiren har väl iofs. PT tror jag.

Varför ska du skarva kabeln?????

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Kontakt:

Inlägg av Honda »

Nej det blir inte fel värden av att du skarvar om du gör det hyfsat ordentligt.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Jonaslatt
Entusiast!

Inlägg av Jonaslatt »

Vednisse skrev:Håller med sänkan, inte många brännare som har den typen av givare, nya Eurofiren har väl iofs. PT tror jag.

Varför ska du skarva kabeln?????

/Vednisse

Vad menar du? Passar den inte min? Jag måste skarva den för att den ska passa in i min Adapter till brännaren
Vednisse
Pannrumsnisse!

Inlägg av Vednisse »

Jo, den är ju till pellX och 4m lång. Vet inte vad det är för adapter du har, annars går det ju bra att sätta den i plinten i brännaren om du inte ska ha brännaren med dig in till grannen.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Jonaslatt
Entusiast!

Inlägg av Jonaslatt »

Kollade mitt chip px21 v5.4 stod det.
Någon som vet om det ska va 70-80grader eller om det är modellen 60-80?

Mvh
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

68-80 C ....En äldre variant av chip...Lite mer svårställd chip,,MEN den funkar :)
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Jonaslatt
Entusiast!

Inlägg av Jonaslatt »

Okej då är det inget problem med min givare.
Då måste alltså det ohm testet va fel.
Jag lånade en temp sensor idag och den vissade precis samma ohm som min 222 ohm vid 70grader.
Skriv svar