Sotare till er tjänst

psau
Energiprofet!

Re: Sotare till er tjänst

Inlägg av psau »

Det brukar inte vara några probs alls!
Jag hade samma upplevelse som flera andra med en kan man säga "mindre engagerad" sotare som gjorde ett inte imponerande jobb.
Jag letade upp en sotare som jag fick förtroende på bokade honom och sa att jag ville byta, han tog med sig blanketterna som behövde fyllas i han skickade även in dessa.

Även sotarmarknaden är avreglerad och man kan välja vilken sotare man vill bara han är godkänd. Blanketten kan man även hämta på de flesta brandförsvarsförbunds hemsidor.

Kan tillägga att jag numera är toppen nöjd och har en suveränt trevlig och serviceminded sotare!

/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
ElNobbo
Gallringsobjekt

Inlägg av ElNobbo »

Tack för det svaret psau/Peter.
CTC-panna anno 1954
Green Energy P20, toppmatad, framåtbrinnande, 1 effektläge.
Veckoförråd
120 m2 boyta + 80 m2 uppvärmd källare
Tegelhus från 1939, diverse påbyggnader i trä ca 1960
Pellets från Stora Enso
Bor ca en mil norr om Borås
OPEC
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av OPEC »

Hej, Ja det var en synnerligen god nyhet. :shock: Tidigare har ju kommunen(kommunalrådet) bestämt exakt vilken sotare som skall sota hos mig (och för den delen alla andra i min kommun). Jag skall genast kolla om det finns någon annan att tillgå i närheten. :roll:
CTC 1100, VIKING BIO, MAFA-MINI, Tigex25
bets
Späd planta

Inlägg av bets »

Skräckexempel, skulle själv byta direkt om jag vore fastighetsägare med dessa sotare.

Lagen om skydd mot olyckor från 2004 tillåter sig själv eller annan att sota sin anläggning. Sotningen idag är inte avreglerad även om allt pekar på det i framtiden.

Men handen på hjärtat så klarar en vältränad apa att göra samma jobb som tyvärr många skorstensfejare utför idag. I grunden ligger problemet i den satta kommunala taxan vilken inte gör det möjligt att ge kunden den service man vill.

Jag och många i branschen välkomnar en avreglering och en fullt konkurennsutsatt marknad.

Ledsen för mycket sen respons.
Skriv svar