Råd inför inträde i pelletsvärlden...
Har bara gott att säga om Soliduct, det är standard grejor de säljer helt ok i kvalité. Hade en dämpare som inte höll ihop, den byttes utan knussel den gamla behövde jag inte ens skicka tillbaka... Nåja nog cred till dem...
En Tigex 25 är nästan alltid för liten.... Köp en 50 så slipper du ångra dig.
Jag ryckte ut ett 90 rör som någon klåpare dragit in, var tvungen att ta ut detta för att få elda pellets så nu har jag helsten*halvsten och då är Tigex 25 defininitivt för liten
En dragbegränsare kan bli för stor i avseendet att den blir för trög och reagerar långsamt. Tror nog att du blir nöjd med en Tigex 50 eller liknande storlek, finns en klistrad tråd om just dragbegränsare, läs den om du inte gjort det redan...
En Tigex 25 är nästan alltid för liten.... Köp en 50 så slipper du ångra dig.
Jag ryckte ut ett 90 rör som någon klåpare dragit in, var tvungen att ta ut detta för att få elda pellets så nu har jag helsten*halvsten och då är Tigex 25 defininitivt för liten
En dragbegränsare kan bli för stor i avseendet att den blir för trög och reagerar långsamt. Tror nog att du blir nöjd med en Tigex 50 eller liknande storlek, finns en klistrad tråd om just dragbegränsare, läs den om du inte gjort det redan...
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
Vad jag har fått veta är Tigex i gemen inte riktigt framme i spetsen så att säga. Kan du skaffa en SID 012 ska den tydligen vara bra, det har med skillnaden i trycket mellan börjar-just-öppna och är-full-öppen att göra.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Förtydligar att jag inte rekommenderade Tigex som märke utan bara storleken....
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Re: Råd inför inträde i pelletsvärlden...
Long time no see...
men jag har spenderat tiden i pannrummet... 
Följande har hänt...:
Flyttade in på gården för cirka en månad sedan. Hade börjat shopingen redan innan...
Fick tag i ett "nytt" (det var för stort för säljarens skorsten) 8m långt Alpha DS insatsrör med 130mm ytterdiameter inkl topstos och 2 säckar vermikulit på blocket för 4500:-
Köpte en begagnad Janfire FlexA (2005) inkl. veckoförråd (plåttunna), skruv, slang etc. på blocket för 6000:-
Diverse tillbehör beställdes från "eldkraft". Bla SID-012KW dragbegränsare samt inmurningsstos.
Köpte även en TK1B styrning från Ekontroll.
Under denna månad har jag installerat allt (jo, jag har gjort en del annat också
)... och testkört...
Första "tändningen" fungerade inte alls... det kom ingen varm luft när tändelementet skulle tända. Jag mätte elementet och insåg att det var trasigt. Tände manuellt med tändvätska och värmde tankarna med pellets för första gången!!!
Beställde ett nytt tändelement till nästa eldning och brännaren startade fint! NICE!
Då jag var "ekonomisk" och använde resterna av den "botten"pellets som brännarsäljaren skickade med (MASSOR av spån) så har brännaren haft lite tändsvårigheter... allt fungerar dock om jag tänder manuellt med tändvätska, antagligen täpper spånet till luftkanalerna i rostret.
Nu väntar jag på att det sista spånet ska ha matats genom skruven (borde ske snart) för att kunna bekräfta automatiken i det hela.
Brännaren har stannat av överhettning pga att jag inte isolerat pannluckan tillräckligt. Detta står som nästa punkt i projekt pannrum!
Idag beställde jag 4 pallar pellets från lindstrombioenergi.se för 2250:-/pall
Jag har dock mätt rökgastempen direkt efter pannan och blev duktigt förvånad när max uppmätt temp under en eldning (ca 3h eldning) blev 100grader
, då panntempen var 80grader och pannan nysotad. Borgar för att systemet är mycket effektivt...!!
Jag börjar verkligen förstå att "folk" (
) kan grotta ner sig i sina pannrum. Det här är ju riktigt kul!!

Följande har hänt...:
Flyttade in på gården för cirka en månad sedan. Hade börjat shopingen redan innan...

Fick tag i ett "nytt" (det var för stort för säljarens skorsten) 8m långt Alpha DS insatsrör med 130mm ytterdiameter inkl topstos och 2 säckar vermikulit på blocket för 4500:-
Köpte en begagnad Janfire FlexA (2005) inkl. veckoförråd (plåttunna), skruv, slang etc. på blocket för 6000:-
Diverse tillbehör beställdes från "eldkraft". Bla SID-012KW dragbegränsare samt inmurningsstos.
Köpte även en TK1B styrning från Ekontroll.
Under denna månad har jag installerat allt (jo, jag har gjort en del annat också

Första "tändningen" fungerade inte alls... det kom ingen varm luft när tändelementet skulle tända. Jag mätte elementet och insåg att det var trasigt. Tände manuellt med tändvätska och värmde tankarna med pellets för första gången!!!
Beställde ett nytt tändelement till nästa eldning och brännaren startade fint! NICE!
Då jag var "ekonomisk" och använde resterna av den "botten"pellets som brännarsäljaren skickade med (MASSOR av spån) så har brännaren haft lite tändsvårigheter... allt fungerar dock om jag tänder manuellt med tändvätska, antagligen täpper spånet till luftkanalerna i rostret.

Brännaren har stannat av överhettning pga att jag inte isolerat pannluckan tillräckligt. Detta står som nästa punkt i projekt pannrum!
Idag beställde jag 4 pallar pellets från lindstrombioenergi.se för 2250:-/pall
Jag har dock mätt rökgastempen direkt efter pannan och blev duktigt förvånad när max uppmätt temp under en eldning (ca 3h eldning) blev 100grader

Jag börjar verkligen förstå att "folk" (

Janfire FlexA (-05)
Modifierad ATMOS DC35SF
2500liter ackumulatortank
Modifierad ATMOS DC35SF
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Alltid bra när man får sakerna att fungera. Glödspiralen är en Akilleshäl på alla Janfirebrännare, varför en del säljer dem i 2 pack. Nu är det snart vinter och en sak jag inte tycker om med vintern, är pelletsräkningarna
Men att bo i varmare länder under denna tiden på året är ännu dyrare så det är bara att elda sig genom eländet med vissheten om att det kommer en vår - om inte Al Gore och IPCC har beslutat om något annat

Men att bo i varmare länder under denna tiden på året är ännu dyrare så det är bara att elda sig genom eländet med vissheten om att det kommer en vår - om inte Al Gore och IPCC har beslutat om något annat

CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Absolut, min hustru kallade sig "pellets-änka" de första åren vi körde med pellets...Engahus skrev: ---
Jag börjar verkligen förstå att "folk" (![]()
) kan grotta ner sig i sina pannrum. Det här är ju riktigt kul!!

/johan
Funkishus från -41, 140m2 på två plan + 70m2
Nibe Alpha Combi, Baxi Eurofire 20kw
Första brännaren på Twitter?@pelletstat
Att röktemperaturen är på tok för låg borgar inte för något annat än att din 18 kW brännare är underdimensionerad för din 35 kW Atmos panna.Engahus skrev: Jag har dock mätt rökgastempen direkt efter pannan och blev duktigt förvånad när max uppmätt temp under en eldning (ca 3h eldning) blev 100grader, då panntempen var 80grader och pannan nysotad. Borgar för att systemet är mycket effektivt...!!
![]()
Du skulle ha fått bättre verkningsgrad om du följt råden och skaffat en 30 kW brännare.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
Tror nog att du har fel här Torsten. Att rökgastemperaturen är låg efter pannan innebär att jag plockat ut mycket värme (energi) ur den. Detta borgar för en hög verkningsgrad och inte tvärt om. För övrigt så körde jag brännaren på 12kW läget vid uppmätningen (nämnde inte det innan).
Direktcitering borttagen. / Roli moderator
Direktcitering borttagen. / Roli moderator
Janfire FlexA (-05)
Modifierad ATMOS DC35SF
Modifierad ATMOS DC35SF
Då ska jag prova att sätta ett par 5 dygns gravljus eller en marschall i pannan så kanske verkningsgraden ökar. 

Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
Självklart gäller det vid en viss tillförd effekt (läge på brännaren, dvs 12kW i mitt fall). Såhär tänker jag:
Summan av nyttig effekt (att värma vatten med) och outnyttjad effekt (att värma kråkorna med) måste vara samma som den tillförda (12kW i mitt fall). Om vi antar att ett rökgasflöde ut ur pannan med en temp på 100 grader motsvarar 1kW så ska detta ses som en förlust och jag har tillgodogjort mig 12-1=11kW för att värma vatten. Om man istället har samma flöde rökgaser men 200grader temperatur istället så motsvarar detta 2kW. Då skulle jag bara tillgodogjort mig 12-2=10kW att värma vatten med dvs mindre nyttig effekt.
Så resonerar jag och jag är säker på att jag har rätt (är egentligen den tvivlande typen men här är jag tvärsäker). Har du en annan åsikt så ska jag inte försöka övertala dig.
Summan av nyttig effekt (att värma vatten med) och outnyttjad effekt (att värma kråkorna med) måste vara samma som den tillförda (12kW i mitt fall). Om vi antar att ett rökgasflöde ut ur pannan med en temp på 100 grader motsvarar 1kW så ska detta ses som en förlust och jag har tillgodogjort mig 12-1=11kW för att värma vatten. Om man istället har samma flöde rökgaser men 200grader temperatur istället så motsvarar detta 2kW. Då skulle jag bara tillgodogjort mig 12-2=10kW att värma vatten med dvs mindre nyttig effekt.
Så resonerar jag och jag är säker på att jag har rätt (är egentligen den tvivlande typen men här är jag tvärsäker). Har du en annan åsikt så ska jag inte försöka övertala dig.

Janfire FlexA (-05)
Modifierad ATMOS DC35SF
Modifierad ATMOS DC35SF
Men om du då måste tillföra 15kW för att nå 200 grader ut så har ju effektiviteten ökat, eller hur?
/johan
/johan
Funkishus från -41, 140m2 på två plan + 70m2
Det beror på vad du menar med "effektivitet" verkningsgraden går ner, men effekten går upp.
Om man utgår från Engahus antaganden om effekt och temperatur. Så får man.
11kW/12kW=92% verkningsgrad.
13kW/15kW=87% verkningsgrad.
EDIT: Stavning.
Om man utgår från Engahus antaganden om effekt och temperatur. Så får man.
11kW/12kW=92% verkningsgrad.
13kW/15kW=87% verkningsgrad.
EDIT: Stavning.
Senast redigerad av danei den fre 23 sep, 2011 12:38, redigerad totalt 1 gånger.
Kan det verkligen stämma korekto" det där rakt av"med verkngraden?Med för liten brännare i för stor panna?
Blir det inte lite brännaren går och går och kommer aldrig fram till (dörren som man säger
)stoptempen...?
Med den högre effekten eller rättare sagt pannans märkeffekt/ihop med brännaren så blir det nog bäst slutresultat/verkngrad....För annars skulle väl alla ligga på 3kW eller mindre om det skulle räcka till vill säga...
Blir det inte lite brännaren går och går och kommer aldrig fram till (dörren som man säger

Med den högre effekten eller rättare sagt pannans märkeffekt/ihop med brännaren så blir det nog bäst slutresultat/verkngrad....För annars skulle väl alla ligga på 3kW eller mindre om det skulle räcka till vill säga...
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Lugn Engahus du tänker helt rätt, vad Torsten pratar om förstår jag inte alls. Naturligtvis får Torsten en enormt bra verkningsgrad i en 35kW panna med ett gravljus, förutsatt han ordnar så att förbränningen sker utan (stort) luftöverskott och, eftersom mängden rökgaser är extremt liten, stryper utloppet så att han inte får kallras in i pannan från skorstenen. Troligen blir verkningsgraden så bra så att temperaturen på avgaserna knappast är mätbart högre än pannvattentemperaturen.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Då har alltså de belästa experterna på "strömmingslära" bevisat att inga brännare alls behövs.
Jag har ju en relativt stor blåslampa av riktigt Optimus Uppladsväsby fabrikat.
Bara att be kebabkillarna om lite billig flottyolja så grejar blåslampan värmen till en hittills oanad verkningsgrad. Tack för tipsen.
Utan sådan kompetangs skulle sverige gå under.
Jag har ju en relativt stor blåslampa av riktigt Optimus Uppladsväsby fabrikat.

Bara att be kebabkillarna om lite billig flottyolja så grejar blåslampan värmen till en hittills oanad verkningsgrad. Tack för tipsen.
Utan sådan kompetangs skulle sverige gå under.

Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.