dags att skrota den gamla oljepannan

msh16
Energiprofet!

Inlägg av msh16 »

Eurofire fungerar nog bra. Samma fel med den som med min gammelbrännare att moderna finesser som uraskning och underhållsglöd saknas.
I ctc1100 är det lite vatten så en stor fördel med underhållsglöd på vintern så brännaren går igång snabbt när man börjar duscha.
Slippa aska ur brännaren skulle också vara bekvämt.

Var på väg att köpa en Viking 16 brännare hos Energibiten i vinter men då blev det fel på bilen och dyr reparation. Den brännaren har finesserna som jag skulle vilja ha.
Pratade med killen där i telefon och han var riktigt tillmötesgående.
"Montera brännaren själv och hör av dig om det uppstår problem så löser vi problemen".

Nu funkar min Iwabo bra så jag ska inte vara alltför missnöjd.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
abene
Lärjunge!

Inlägg av abene »

Ja Viking B16 fungerar utmärkt i ctc1100. Köpte min för 3 år sedan efter mycket strul med en annan brännare och sedan har det fungerat.
Här har du en begagnad med automatisk uraskning.
http://www.blocket.se/gavleborg/Pellets ... ?ca=10&w=3
Kanske går det att pruta lite på priset.

Automatisk uraskning efter varje eldning gör att rostret alltid är rent och lufttillförseln till elden blir densamma. Tror att det sparar pellets att alltid elda med rent roster. På brännare där rostret rengörs manuellt en gång i veckan blir hålen i rostret tilltäppta av aska och lufttillförseln varierande.
Viking B16 GL brännare i en CTC 1100 panna
(tidigare Janfire flex)
withnail
Fröträd

Inlägg av withnail »

Fan vad svårt det var då att hitta specifikationen till 1100:an på nätet då.
Någon som vet var jag kan hitta denna? Årsmodell 96-97.

Vidare, vad exakt menas med torr- kontra kondensdrift? I min värld vill man inte ha kondens... Denna måste väl eventuellt avledas då nånstans i nåt spillrör?
100 m2 sekelskiftesvilla 2 plan, CTC 1100 Ekonomi -96, Viking Bio pelletsbrännare -06, MAFA veckoförråd, Thermomatic ERA Shuntautomatik, 9 m tegelskorsten med insatsrör, Göteborgsområdet.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Man kan ha insatsrör i skorstenen som tål kondenserande drift och det sätt är för att vrida ut de sista effektivitets-% ur systemet.

Och det kommer då att kräva avledning till golvbrunn eller liknande.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

ctc1200 här
http://www.ctcvarme.se/web/Markvarmepan ... y-111.aspx

Ingen större skillnad mot ctc1100. Torrdrift ska du titta på. Då förs vattenångan som bildas vid förbränningen upp några centimeter ovanför skorstenstoppen innan den kondenserar. Tillräcklig rökgastemperatur behövs då så att vattnet inte fälls ut inne i skorstenen.
Den värme som avgår i skorstenen värmer huset och vinden så förlusterna blir minimala.
Med lättinställd brännare så kan du enkelt pricka precis den effekt som är lämplig för pannan och skorstenen. De med stenåldersbrännare lyckas ofta inte få till det utan kör lite på måfå.
Kondensdrift är av akademiskt intresse men ingen använder det för villapannor.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
withnail
Fröträd

Inlägg av withnail »

Har nu fått tag på en installationsmanual till 1100:an så det ska förhoppningsvis ge sig. Var får man tag på ett vinkelrökrör på eftermarknaden? Har inte hittat nåt än på de vanliga nätbutikerna (rörprodukter etc.)

Angående brännare
Jäkla svårt att lära sig komma ihåg skillnaden på Viking B16 GL från Amexa och Viking Bio från Värmebaronen, borde inte vara tillåtet med så snarlika namn...
Vilken skulle Ni rekommendera?
100 m2 sekelskiftesvilla 2 plan, CTC 1100 Ekonomi -96, Viking Bio pelletsbrännare -06, MAFA veckoförråd, Thermomatic ERA Shuntautomatik, 9 m tegelskorsten med insatsrör, Göteborgsområdet.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Viking B16GL från Amexa är samma brännare som från Energibiten.

Rent tekniskt är det en ocean av skillnad mellan Viking Bio och Viking B16GL:
  • Viking Bio är en överfallsmatad rörbrännare
    - saknar underhållsfyr
    - endast två effektlägen
    - har problem med inre brännarrör gjort av undermåligt material som inte håller
    - i motsatts till andra rörbrännare utrustat med löstagbart roster
    - måste askas ur manuellt
Viking B16GL Amexa:
  • - valfri effekt 10 - 16 kW
    - brännarkopp av Janfire typ med lågriktare
    - självrengörande
    - underhållsfyr
    - inga kända problem med brännarkopp/roster
    - låga reservdelspriser
    - lättservad
Viking B16GL kanske kostar en 1000 lapp mer, men den spar du in första året genom att du slipper hålla på och byta roster till 400 kronor och brännarrör till 1700 vartannat år. De två grejorna kan kosta upptill 1050 kronor per år i merkostnad för att ha en Viking Bio. Jag vill starkt tillråda dig att köra med Amexa alternativet - i synnerhet eftersom den effektmässigt även är bättre anpassad för din panna :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
ragge2
Entusiast!

Inlägg av ragge2 »

Hej. Amexa har jag aldrig sett förr.
Fick bara kaffet i vrångstupen nu på lunchen. Priset på Viking B16 GL är ju för bra för att vara sant. 3000 billigare än enkla brännare som Eurofire och Värmebaronen.
Och dessutom med 2 meter skruv.
Den gamla Viking 9990 från Bionordic modell -03 funkar bra men nog vill man ha tryckluftsuraskning när det blev så billigt.

Ska försöka få loss lite pengar. :) :) :)
Albin Futura
Brännare Bionordic Viking 9990
withnail
Fröträd

Inlägg av withnail »

En fråga om förråd:
I pannrummet står oljetanken fortfarande och skräpar. Den här har ju matning utifrån för tankbilen. Går det att sanera denna med nåt jox för att användas som pelletsförråd istället? Eller är det bara att låta skära ned?
Annars hade det ju kunnat vara käckt att kunna fylla på med pellets från bulk.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Det går nog men det är en redig ombyggning som ska till. Jag skulle tro att det blir billigast att såga upp skiten (o sälja till skroten) och sedan bygga ett förråd i trä.

Botten "ska" göras om för att det inte ska vara alldeles för mycket spillvolym, lucka ska göras som är tät och ändå kan öppnas när man ska skotta osv.
Är inte PK!
broberg
Entusiast!

Inlägg av broberg »

Problemet är att tankarna är för små. Ska man få hemkört bulk till bra pris måste man beställa en viss mängd. Då räcker inte oljetanken till.
Panna: TMV Attack 2000. Brännare: Bionordic Viking B16GL.
withnail
Fröträd

Inlägg av withnail »

Ja då åker den ut.
Hur har Ni löst förrådsfrågan?
Ligger säckarna helt enkelt på pall innan de töms ner i veckomatningen eller har Ni en större öppen silo som ni skottar över från?
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Min pelletsgube i Arvika avråder från bulkförråd. Har du ett eget rum bredvid pannrummet där några pallar pellets ryms, så vill ett MAFA Midi förråd inne i pannrummet vara det bästa. Det behöver fyllas 1 - 2 gångar per månad. Märk väl att man får inte ha pellets lagrad i pannrummet annat än det som går i förrådet - som helst bör ha lock. Förrådet bör stå, eftersom jag förstått, minst 1,2 meter från själva pannan. Allt detta för att förhindra eldsvåda. Prata lite med skorstensfejarmästaren, så får du svar på vilka regler och förordningar som gäller :wink:

Anledningen till att pelletsguben avråder från bulkförråd, är de anseliga mängder spån och finfraktion som bildas och som sätter igen skruvar och leder till en massa onödiga problem. Tro mig: Jag hatar säckar djupt och innerligt, men jag hatar onödiga problem mer - ergo... :roll:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
withnail
Fröträd

Re: dags att skrota den gamla oljepannan

Inlägg av withnail »

Jaha, oljepannan baxades ut i augusti och ersattes av en bättre beg CTC 1100 för 500 spänn, efter lite letande på annonser fick jag tag på en Viking Bio -96 med mafaförråd och matarrör för 3000. Nu håller jag på för fullt att färdigställa skorstenen som fick muras om från vinden och upp - bara krönet kvar :D
Sedan ska jag bara beställa en ny pelletslucka till brännaren från vvs-boden och sista fixet i pannrummet.

Tyvärr blir jag tvungen att sätta igång radiatorerna på elpatronen idag men tycker ändå att det gått hyfsat länge utan då det ändå är nästan mitten av oktober.

jag hoppas verkligen jag hinner med allt innan vintern drar igång på allvar men som tur är brukar det inte bli riktiga minusgrader förrän vid jul här i Göteborgstrakten.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Re: dags att skrota den gamla oljepannan

Inlägg av Icecap »

I rummet i källaren där jag hade oljetanken stackar jag pelletssäckarna. Jag häktar av fönstret och sedan åker säckarna in genom det. Oftast är det pojken som bär från pallen till fönstret, en sträcka på kanske 5 meter, sittande fast i fönsterkarmen har jag då en liten ramp som han kan lägga säckarna på. Jag drar in dom och staplar.

Sedan har jag en K-Silo veckoförråd stående direkt vid pannan, den fyller jag på med säckar från rummet, en sträcka på 3 meter.

Men jag vill bygga ett större förråd! Gärna i stapel-rummet som de-facto är enda stället jag kan det. Min plan är då att ha en tratt i fönstret och en skiva att lägga säckarna på, då kan jag skära upp säckarna och kasta innehållet i tratten, sedan är saken biff. Då undviker man spån, blåsning osv. och bulk är svårt då jag får svårt att ha stort nog förråd på den givna plats.

Så det blir alltså ett "2 månaders" förråd istället för ett veckoförråd...

Om det är gynnsamt för ekonomin kan jag fylla detta förråd från storsäck.

Jag vet hur jag ska bygga förrådet osv. men transporten av pellets till brännaren är fortfarande lite av en gåta, jag har inte sett någon bra nog lösning än.
Är inte PK!
Skriv svar