CTC eller Nibe?

Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Se där ja. Grattis till ny panna. Handfat bredvid pannan är inte hellre dumt. Det skall jag se till att få med. Oavsett märke på pannan, så blir man smutsig om tassarna när man sotar och askar ur pannan. :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
rod02
Pannrumshärskare!

Inlägg av rod02 »

En annan har så lyxigt som toa i källaren. Iofs 5m från pannrummet, men inga trappor emellan :)
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
vatsug
Energiprofet!

Inlägg av vatsug »

Även jag får väl gratulera till nya pannan. Har ju haft min i dom 2 kallaste vintrarna på länge , och den har aldrig strejkat än ( peppar, peppar). Skruven gnällde ju i början, men nu är den tyst. Om det beror på pelletsen , eller injusteringen vet jag inte, men det är betydligt mindre sintring nu i koppen. Kör ju sedan en tid med Andre`s siffror 520g/ 10 min , resp. 350g / 10 min, har ju dessutom fått dom kollade med rökgasanalys. Det enda man skulle kunna klaga på är väl att jag inte kan köra 1500 kg innan tömning av asklådan, den är bra full av en pall, dvs 832 kg. Askan ser däremot fin ut, inga oförbrända längre. Men jag brukar dra ut asklådan, och ösa över i en plåthink, för att sen sota vid ca 1000 kg. Jag har köpt nya viskor från Sotarverktyg i Sandviken , så sotnigen går som en dans numer. Orginal var inte mycket att ha.
Lycka till
Mvh Vatsug
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

vatsug du får fixa dit askkomprimeringsspak på asklådan :wink:
Är en simpel grej då det bara är en pinne genom asklådans front o genom mellan väggen i bakkant av lådan in till bakre facket sedan några pinnar tvärsöver svetsade på denna pinne.. sitter några cm från botten o då man drar den fram åter så skakar man askan så den sätter ihop..
Skulle gå göra av en bit armeringsmatta
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
mateks
Gallringsobjekt

Inlägg av mateks »

bergatorparen skrev:Se där ja. Grattis till ny panna. Handfat bredvid pannan är inte hellre dumt. Det skall jag se till att få med. Oavsett märke på pannan, så blir man smutsig om tassarna när man sotar och askar ur pannan. :wink:
Nä det är inte dumt att ha. :)
vatsug skrev:Även jag får väl gratulera till nya pannan. Har ju haft min i dom 2 kallaste vintrarna på länge , och den har aldrig strejkat än ( peppar, peppar). Skruven gnällde ju i början, men nu är den tyst. Om det beror på pelletsen , eller injusteringen vet jag inte, men det är betydligt mindre sintring nu i koppen. Kör ju sedan en tid med Andre`s siffror 520g/ 10 min , resp. 350g / 10 min, har ju dessutom fått dom kollade med rökgasanalys. Det enda man skulle kunna klaga på är väl att jag inte kan köra 1500 kg innan tömning av asklådan, den är bra full av en pall, dvs 832 kg. Askan ser däremot fin ut, inga oförbrända längre. Men jag brukar dra ut asklådan, och ösa över i en plåthink, för att sen sota vid ca 1000 kg. Jag har köpt nya viskor från Sotarverktyg i Sandviken , så sotnigen går som en dans numer. Orginal var inte mycket att ha.
Lycka till
Mvh Vatsug
Tack ska du ha. Sotade min panna för ett par dagar sen med viskorna som följde med. Tyckte dom fungerade finfint förrutom att dom var lite stela i skaften.

Har dock en fråga. När pannan var nyinstallerad så låg rökgastempen på ca 140 grader. Nu ligger den på runt 60 grader och det ryker vitt ur skorstenen. Vad kan det bero på?
vatsug
Energiprofet!

Inlägg av vatsug »

Att det ryker vitt ur skorsten, är väl bara bra, däremot 60 grader i röktemp verkar ju va alldeles för lågt. Nu visar ju den interna rökgastermometrn för lite, om inte pannan får gå väldigt länge. Jag skulle rekomendera en riktig rökgastermometer i rökröret. Min visar 160 grader , och den i pannan 130. Kolla i synglaset att lågan ser fin ut dvs ljusgul , sen kan du ju justera rökgastempen med rökgassjället, skruven sitter högst upp på pannan. Skruva medurs = högre rökgastemp.
Mvh vatsug
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
DavidU
Stor entusiast!

Inlägg av DavidU »

Ser fint ut. Har själv gått och börjat fundera på att byta anläggning då min börjar ge upp lite här och där. Var mest inne på Biomaticen som finns på blocket , om den nu finns kvar. Men Ecoflexen ser också fin ut.
Vad fick du ge för detta?
CTC Ecoflex 2006
Mafa Midi
Tigex 25 (Snart rejäla grejor från Ruben!)
Cronspis
Viking 30
2-plans villa byggd 1934
190 boy och 125 biarea
2 vuxna 2 barn
mateks
Gallringsobjekt

Inlägg av mateks »

vatsug skrev:Att det ryker vitt ur skorsten, är väl bara bra, däremot 60 grader i röktemp verkar ju va alldeles för lågt. Nu visar ju den interna rökgastermometrn för lite, om inte pannan får gå väldigt länge. Jag skulle rekomendera en riktig rökgastermometer i rökröret. Min visar 160 grader , och den i pannan 130. Kolla i synglaset att lågan ser fin ut dvs ljusgul , sen kan du ju justera rökgastempen med rökgassjället, skruven sitter högst upp på pannan. Skruva medurs = högre rökgastemp.
Mvh vatsug
Jo kanske får skaffa en sån. Nu har jag iaf justerat så spjället står öppnare (skruven max inskruvad) och får en rökgastemp på 134 som varmast och det verkar ju lite bättre. Mätte med en annan termometer 1 meter ner i skorstenen och där är det 68 grader. Nu ryker det inte längre heller.

Mina tidigare inställningar på pelletshanteringen var hög skruv 68, hög fläkt 33, låg skruv 46 och låg fläkt 26. Tycker dock askan ser ganska grov ut och och att lågan ser för orange ut. Ökade ett par snäpp på båda fläktvärdena till 34 resp 28, kanske jag ska höja ännu mera?
DavidU skrev:Ser fint ut. Har själv gått och börjat fundera på att byta anläggning då min börjar ge upp lite här och där. Var mest inne på Biomaticen som finns på blocket , om den nu finns kvar. Men Ecoflexen ser också fin ut.
Vad fick du ge för detta?
Det var dom det stog emellan för mig med mot slutet men det blev CTC:n för att jag helt enkelt gillade den mer, kanske pga den fina gröna färgen? ;) Gav 78 k med rotavdrag.

Försökte ta en bild på lågan som gör den ungefär rättvis med verkligheten. Jag gissar på att den ska va ljusare och gulare?

Bild
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

En liten aning ljusare skall den vara. 68 grader 1 meter ner i skorstenen är vad som rekommenderas, så det är okej. Att du fick skruva spjället helt upp, för att uppnå det, tyder på att pannan går för fett så att flygaska sätter igen den springan som rökgasspjället öppnar. Rör inte fläkten mer, men dra ner matningen lite eftersom det verkar som om det får en aning för mycket pellets. Utifrån bilden, så är du inte långt ifrån rätt förbränning.

När du får sotat eftereldytorna, så håll ett öga på rökgasen. Standard inställning av spjället från fabrik är 6 mm. Med skruven i botten, är det väl det dubbla - minst. Har du för låg avgastemperatur, så är det oftast så att förbränningen går för fett. Då drar man ner matningen en liten gnutta tills att lågan åter är skinande gul och fin. Måste man göra stora justeringar på flera procent, så är det dags att ringa efter serviceman. På dessa brännarna är det i första hand matningen man justerar. Börjar man hora med både matning och fläkt hamnar man vilse illa snabbt. Det som sannolikt gör att din panna går lite fett nu, är att alla skruvar, både externskruv, doseringsskruv och internskruv nu är inkörda och alla maskineringsgrader har slitits bort så nu är det dags för ÅF att göra återbesök och finjustera pannan. :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
mateks
Gallringsobjekt

Inlägg av mateks »

Kanoninfo. Ska testa lite mer imorn. Ska ta och mäta upp hur många verkliga gram skruven matar ur sig efter rekommendationerna här på forumet. Ska även kolla så spjället inte är tilltäppt och sen justera tillbaka det till ursprungsposition och se vad som händer.

Jo man känner sig lite vilse skogen. Men vill prova lite själv innan jag kallar hit installatören.
vatsug
Energiprofet!

Inlägg av vatsug »

Jag kör med 520g/ 10 min resp 350g/ 10 min, det ger Hög matn 67% fläkt 35%. Låg matn 47% fläkt 26 % , dessa värden är kollade med instrument. Pelletsen är Neova , ganska hård o glatt. Askan har blivit mycket bättre nu , inte alls lika grovkornig som när jag körde med högre fläkt, konstigt nog. Synglaset sotar igen lite fortare nu , men inte något mer sot i tuberna än förr. Även sintringen i koppen har blivit mindre nu.
Tror att installatören justerade in pannan med ett skapligt luftöverskott.
Jag har skruven ca 25mm , om man mäter från toppen på skruven till pannan. det ger en rökgastemp på 150-160, 125 på displayen.
Mvh Vatsug
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
mateks
Gallringsobjekt

Inlägg av mateks »

Det är lite konstigt. Jag hade ju dom värdena tidigare men det funkade inte alls. Den gick så fett att man hittade halvbrända pelletsbitar i asklådan. Nu har jag 42 och 28 på lågfarten och rökspjället 3-4 varv nerskruvat. Rökgastempen ligger på 125-135 grader. Askan ser grå och fin ut och lågan är ljusgul men en aningen grön där luften kommer in i brännkoppen från slitsarna. Dock har jag inte provat att justera högfarten men den ligger iaf på 66 och 35 just nu.

Pellets från stora enso.

Direktcitering borttagen. / Roli moderator
ja
Entusiast!
Kontakt:

Inlägg av ja »

Menade du samma värden på matningen eller verklig vikt/tid? Matningsvärdena kan du inte jämföra, de skiljer tillochmed mellan olika leveranser av samma pellets. Vägning är det som gäller.
CTC EcoFlex 2006, veckoförråd, Tigex 25, 4.7m 150mm skorsten, varav 2.5m 125mm rostfritt. 170 m2 uppvärmt.
Skriv svar