När strömmen går

Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Precis. Det skedde i New York på 1880 talet, och inspirerade utvecklingen av elektriska stolen. En telegrafmontör höll på att klippa bort sedan länge överflödiga luftledningar omedveten om att en utav dessa hade ramlat ner ett par kvarter borta och stod i kontakt med strömförande ledning. Jag vet inte hur många volt det var, men tillräckligt till att stackarn stektes. Men här är risken liten eftersom jord och nolla är en och samma, och de förs ner i backen vid varje fördelningsplint så vitt jag vet. Mer effektivt system än det gamla med nollfas som sträcktes ända tillbaka till kraftstationen. :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Micke C
Stor entusiast!
Inlägg: 188
Blev medlem: sön 10 sep, 2006 09:41
Ort: Grillby

Inlägg av Micke C »

skalman65 skrev:...
Hur kopplar du in detta, har funderat på någon backup mod diesel aggregat tidigare.

Men har då endast haft funderingar att kunna koppla in det på pannan och dess kringutrustning.
Använd en sån här. Du kan ju välja om det är hela huset eller bara pannan.
http://www.legoelektronik.se/se/produkt ... utan_intag

Proffsigt och korrekt utfört. Om någon med elbehörighet kopplar in
1-plans trähus med tegelfasad från 1954 75m2 + källare 75m2.
Värmer med:
CTC Ecoflex alternativt 2st L/L VP
Håkan S
Lärjunge!
Inlägg: 322
Blev medlem: tis 21 feb, 2006 12:12
Ort: Kungälv

Inlägg av Håkan S »

Efter nattens snöfall var huset strömlöst i morse. Fick äta frukost till skenet av en ficklampa. Hoppas den kommer åter snart, jag sitter ju på jobbet. Men ett reservaggregat för mitt hus måste vara trefas med ström nog att starta och driva grungorspumpen till den djupborrade brunnen. Brist på vatten på vintern är nästan det värsta. Så det blir inte billigt!
CTC 171 B med Torsby Mini .
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Då kanske den här från Einhell kan vara något?

Finns i Lantbutiken till drygt 10 200 kronor :wink:

Eller vad med ett som går på diesel?
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
skalman65
Energiprofet!
Inlägg: 587
Blev medlem: ons 24 mar, 2010 14:24
Ort: KALIX

Inlägg av skalman65 »

MICKE skrev:Använd en sån här. Du kan ju välja om det är hela huset eller bara pannan.
http://www.legoelektronik.se/se/produkt ... utan_intag
Bugar och bockar :D

Det skall jag kika närmare på till sommaren om man bor kvar i huset.

Är det ett diesel aggregat som man bör satsa på i sådana fall
Euronom Exonom P20UB
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
500L acc m.dubbla kretsar (garage + hus)
Bägge shunt styrda via Thermomatic CBJ samt ERA
Bulkförråd
stepside
Lärjunge!
Inlägg: 318
Blev medlem: fre 26 dec, 2008 22:34
Ort: mora

Inlägg av stepside »

en dum fråga ang.elverk hur är det äter de lika mycket bränsle oavsett effektuttag? iså fall lär man ju verkligen inte ha ett för stort?
eryl dp 1960.bquem15d uppgr.mafa takskruv.pellistore.alpha2.era10.kwsid012.husqv727,keddy k800.mitsu fd35 lvp,1 1/2plan timmer ca 100m2 boyta ,byggt 1923. tillägsisol 50mm utv.55cm kuttersp vind.100mm inv linisol.oisol och ouppv källare/pannrum/tvättst.
Håkan S
Lärjunge!
Inlägg: 322
Blev medlem: tis 21 feb, 2006 12:12
Ort: Kungälv

Inlägg av Håkan S »

Energi är oförstörbar, den kan bara övergå i annan form som e.x. värme. Så större elutag belastar generatorn som i sin tur gasar drivmotorn för att orka.Alltså större bränsleförbrukning om man behöver mer el. För min del kan jag istället för att köpa ett diseldrivet verk köpa ett reservkraftverk som kopplas till traktorn som går på disel. Men det känns inte som det är värt pengarna. Jag bor ju trots allt inte långt ute i storskogen utan 3,5 mil från rikets andra stad! Med de nätavgifter som jag betalar borde Kungälvs energi ha råd att gräva ned ledningarna till sina kunder eller röja ledningsgatorna. Fick tillbaka srömmen hemma 0955 i dag.
CTC 171 B med Torsby Mini .
Användarens profilbild
M.Lindskog
Energiprofet!
Inlägg: 527
Blev medlem: fre 15 okt, 2010 16:33
Ort: Linköping

Inlägg av M.Lindskog »

Sant, men viss energiåtgång har man ju även på tomgång pga förluster i motorn. Verkninsgraden i en Ottomotor är ju "sådär" så du lär ha en hyfsad bränsleförbrukning även utan belastning på generatorn.
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
Micke C
Stor entusiast!
Inlägg: 188
Blev medlem: sön 10 sep, 2006 09:41
Ort: Grillby

Inlägg av Micke C »

En Ottomotor har ju bäst verkningsgrad på full gas (enligt ovan länk) pga av minimerade pumpförluster då gasspjället är fullt öppet. Varvtalet är väl konstant på en generator så det spelar inte in.
Allra mest effektivt borde då vara att ha ett såpass litet elverk som möjligt. Det är dock en kass lösning rent elektriskt, man riskerar allsköns problem med en underdimensionerad generator.
Dieslar brukar ju sakna gasspjäll så hur de fungerar map verkningsgrad kontra belastning vet jag inte.
1-plans trähus med tegelfasad från 1954 75m2 + källare 75m2.
Värmer med:
CTC Ecoflex alternativt 2st L/L VP
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

stepside skrev:en dum fråga ang.elverk hur är det äter de lika mycket bränsle oavsett effektuttag? iså fall lär man ju verkligen inte ha ett för stort?
Nej. Bränsleförbrukning beror, när man bortser från den del som åtgår till att hålla maskineriet igång, på hur mycket effekt man tar ut. Ju mer effekt du tar ut, ju mer belaster du generatorn och denne behöver således mer effekt från motorn för att gå runt med rätt varvtal.

Min erfarenhet är att skall man snåla skall man försöka anpassa kraftverkets stolek så, att det sällan överskrider 2/3 belastning. Nu kan man ju tro att "flat out" ger bästa verkningsgrad, men kör man "flat out" som övergår på tok för mycket energi i värme snarare än el. Jag kan tyvärr inte matematiken som kunde förklara det på ett begripligt, vetenskapligt sätt, men det jag vet av erfarenhet, är att Einhell sade att deras 2 kW kraftverk skulle gå 11 timmar på 2/3 last. Jag körde genomsnittligt på långt under 1/2 last, så tanken räckte mer än 16 timmar ibland - alltså under litern i timmen. Bild
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Håkan S
Lärjunge!
Inlägg: 322
Blev medlem: tis 21 feb, 2006 12:12
Ort: Kungälv

Inlägg av Håkan S »

En Diselmotor suger alltid in lika mycket luft, efekten styrs av hur mycket bränsle som sprutas in i förbränningsrummet. Det ger Diselmotorn jämförelsevis lägre bränsleförbrukning på dellast. Jag Blev för övrigt lite sur när jag kom hem från jobbet igår, 1620 försvann strömmen igen, återkom efter en timme men försvann igen efter 10 min och återkomm 1850. Bedrövlig service av nätbolaget!
CTC 171 B med Torsby Mini .
Becker
Energiprofet!
Inlägg: 401
Blev medlem: fre 09 sep, 2005 23:11
Ort: Från Dalarna bor i Järbo

Inlägg av Becker »

Micke C skrev: ...Varvtalet är väl konstant på en generator så det spelar inte in...
Ja på riktigt stora elverk är varvtalet konstant. Då har man en STOR diesel som snurrar med 1500 varv per minut. Men detta gäller inte mindre elverk. Där varierar varvtalet med lasten. Så liten last ger mindre förbrukning.
Tänk på att även vissa mindre elverk ger fyrkantvåg eller modifierad sinusvåg. Alltså inte samma ström som du har i väggen. Mindre elverk som ger ren sinusvåg är ofta dyrare.
Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
Användarens profilbild
M.Lindskog
Energiprofet!
Inlägg: 527
Blev medlem: fre 15 okt, 2010 16:33
Ort: Linköping

Inlägg av M.Lindskog »

Även jag har funderat på att skaffa ett reservagg för att hålla igång brännare, cirk.pump m.m. Det där med fyrkant/mod sinus låter som något man bör tänka på? Är det så att t.ex. styrboxen kan vara känslig för sådant...?
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Vanlig fyrkansvåg som en del billigare generatorer skapar, kan ta död på elektronik. Den modfifierade sinusvågen har jag på min generator, och på den har jag kört datorer, bredbandsmodem, digitalbox och TV. Det ända som är med modifierad sinusvåg att den får digitala klockar att tappa tidsbegreppet, så att dygnet blir mycket kortare - enligt klockan - än vad som är verkligheten. Man kan, för att förbigå sådana problem, koppla en manick emellan som säkerställer att apparaten får en riktig sinusvåg. :)
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Becker
Energiprofet!
Inlägg: 401
Blev medlem: fre 09 sep, 2005 23:11
Ort: Från Dalarna bor i Järbo

Inlägg av Becker »

Även "trappstegformad"- eller "modifierad"-sinusvåg kan döda elektronik.
Grejerna utsätts för mer effekt än vad de är konstruerade för.
Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
Skriv svar