Jag har 4 års erfarenhet av luft / luft värmepumpar
alla fungerar kanonbra ned till ca -18°C ute temp
sedan behövs stöd värme eller helt enkelt annan värme källa!
Själv kör jag olja ur fat den tiden det är under -20°C inte billigare men bekvämt, och är inte dyrare än direkt el..
Det finns de som påstås klara ned till -20°C
men då är de säkert ner nära 1 till 1 i utbyte.
Har alla pelletseldare skorstensrök vid uppstart?
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Luft/vatten måste sannolikt installeras av rörmokare - men det bästa med de nya är att de kan dockas mot befintlig panna. Det kostar nog en vacker slant, men man räknar som så att luft/vatten pumpen går medan det är moderat kyla - alltså ner till ca -5 till -10 grader, varefter pelletsen tar över. På så sätt ger man de två alternativen bästa driftsbetingelserna. Det är ju en välbekant sak att ju kallare det är, ju sämre COP får värmepumpen så att det gäller att programera det hela så att man växlar just vid den punkt där det börjar bli dyrare med värmepumpen än pelletsen - en punkt som dessutom bestäms av el priset 
Nackdelen med värmepump - oavsett typ, är att den inte går att köra på vare sig generator eller batteri - vilket gör att man blir mer el beroende än med pellets. En pelletspanna går att köra på batteri en kortare tid under strömavbrott. Att ha flera energikällor i huset innebär att man sprider riskerna och ökar sin beredskap mot pristoppar, leveransavbrott och annat elände

Nackdelen med värmepump - oavsett typ, är att den inte går att köra på vare sig generator eller batteri - vilket gör att man blir mer el beroende än med pellets. En pelletspanna går att köra på batteri en kortare tid under strömavbrott. Att ha flera energikällor i huset innebär att man sprider riskerna och ökar sin beredskap mot pristoppar, leveransavbrott och annat elände

CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Hej
Och OJ nu lite utanför ämnet Pellet...
Men pellets är ett bra komplement !! För huvud värme när det är riktigt kallt!!
Det att det inte skulle gå att använda reserv el
för drift av värmepump, Mina pumpar går iallafal att koppla till resev mitt reserv elverk som klarar av 4,5 kW 220V
Det måste vara en missuppfattning att Luft vatten måste installeras av en Rörläggare, der räcker med normal händighet!
Det som krävs en certifierad kille som får hantera freon + en behörig elektriker, man får dra elkabel också men en behörig elektriker ska besiktiga och ansluta elen.
Köpte själv några kylkompressorer med kilrepsdrift år 1976
innan det var snack om hur farligt freoner är för ozonskiktet
alla hår sprysburkar hade freon som drivgas på den tiden mm
--------
Jag lärde mig hur värmepumpar fungerar igenom danfoss service
i Göteborg vist var det en intresant tid...
Och OJ nu lite utanför ämnet Pellet...
Men pellets är ett bra komplement !! För huvud värme när det är riktigt kallt!!
Det att det inte skulle gå att använda reserv el
för drift av värmepump, Mina pumpar går iallafal att koppla till resev mitt reserv elverk som klarar av 4,5 kW 220V
Det måste vara en missuppfattning att Luft vatten måste installeras av en Rörläggare, der räcker med normal händighet!
Det som krävs en certifierad kille som får hantera freon + en behörig elektriker, man får dra elkabel också men en behörig elektriker ska besiktiga och ansluta elen.
Köpte själv några kylkompressorer med kilrepsdrift år 1976
innan det var snack om hur farligt freoner är för ozonskiktet
alla hår sprysburkar hade freon som drivgas på den tiden mm
--------
Jag lärde mig hur värmepumpar fungerar igenom danfoss service
i Göteborg vist var det en intresant tid...
Tillverkar rökgasutrustning
Till ämnet om vilken färg röken kan ha vid upptändning / Nystart
Hur vi tyder färgen på röken
Lite enkla svar!!
Röken som uppstår beror på att det tar en stund för bränslet att nå upptill förgasnings temperatur som ligger runt 800°C till 900°C
Det är gasen som alstras vid högtemperatur som ska brinna!
Från start till drift kan dessa färgkombinationer uppstå
Tjock gul rök = tyder på att eld inte uppståt utan att explosiva brännbara gaser lämnar pannan! detta är strax under antändnings temperatur
Vit tillgrå gul = Vit/grå till gul/grå Är vattenånga + tjärrök
Vit till grå = till största delen vattenånga
Helt osynlig / lätt skimmrande = renare förbränning
Hur vi tyder färgen på röken
Lite enkla svar!!
Röken som uppstår beror på att det tar en stund för bränslet att nå upptill förgasnings temperatur som ligger runt 800°C till 900°C
Det är gasen som alstras vid högtemperatur som ska brinna!
Från start till drift kan dessa färgkombinationer uppstå
Tjock gul rök = tyder på att eld inte uppståt utan att explosiva brännbara gaser lämnar pannan! detta är strax under antändnings temperatur
Vit tillgrå gul = Vit/grå till gul/grå Är vattenånga + tjärrök
Vit till grå = till största delen vattenånga
Helt osynlig / lätt skimmrande = renare förbränning
Tillverkar rökgasutrustning
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!