Biomatic 20+ allmänna frågor m.m.

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Är allt som det ska blir det inte just några glödande pellets i lådan, Därför att jag inte fattat varför ventilen finns där..
Blir då omöjligt att få till förbränningen bra med den där då syret inte går styra :?
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Loranga
Entusiast!

Inlägg av Loranga »

Det har du rätt i... har i alla fall stängt den nu och slipper rök och avkylda rökgaser :-)
Ariterm Biomatic 20+ med shuntstyrning
Pellistore 3ton
10m skorsten KW Z150 Dragbegränsare
1½plans villa byggd 1927
120kvm + 64kvm källare (uppvärmd)
Loranga
Entusiast!

Inlägg av Loranga »

Appropå avkylda rökgaser...
Enligt pannan kommer jag inte ens upp i 100C (blir 9X).
Är inte det för lågt? Ska väl orka vara 60C en meter ner från toppen i skorsten?
Ariterm Biomatic 20+ med shuntstyrning
Pellistore 3ton
10m skorsten KW Z150 Dragbegränsare
1½plans villa byggd 1927
120kvm + 64kvm källare (uppvärmd)
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Mätarna på pannor o brännare brukar visa 20-30° för lite men 60° 50 cm från toppen kan man sikta på, Så låg temp som möjligt men utan kondens så det är igentligen ointressant vad tempen är vid pannan..
Med dragbegränsare brukar man kunna ha kring 50° 50 cm från skorstenstoppen utan att få kondens för att luften utspädes med torr pannrumsluft..

Rökgasgivaren sitter ju i stosen ut från pannan o den blir även sotig o då visar den ändå mindre/mer fel, Den skulle suttit bättre till så man snabbt kunnat ta ur den för rengöring.. :?

Ang att det ryker in kan även va om aldrig främre kanalen från eldstaden blivit sotad :wink:
Både sotare o ägare vet jag har missat den vilket kan leda till sändersmält optovakt om de vill sej illa, Denna kanal sotar inte spaksotningen heller om man nu har de på pannan..
Nu ska väl inte de vara nått problem för dej utan de brukar bli problem när man kört mot 20 ton pellets genom pannan utan rengöring :D
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Doc
Stor entusiast!

Inlägg av Doc »

Det med kvarvarande glödande pellets har jag inte lyckats att få bukt med i min nyinstallerade panna. Har försökt att långsamt öka fläkten, sänka matningen, öka rökgasfläkten inget hjälper. Askan ser inte farligt mörkt ut men det luktar lite tjära i asklådan.

Jag mätte effekt som finns beskrivet här på forum och då låg den på 22 kw först. Har nu sänkt till 8. Men samma problem.

Har för mig att det kan vara så att startdosen kan vara för stort så den övermatar. Startdosen kan dock inte ställas in i menun.
FD besviken Ecotec Econom eldare. Har eldat upp tre brännkammare, två inmatningsskruv, två keramikrör och ett roster
Nu Aritherm Biomatic+ 20 Ultralight, Effekta 750 BBS, Laddomat 21. MAFA villa 345-9, Mavac matning 45m från uthuset.
ja
Entusiast!
Kontakt:

Inlägg av ja »

Både 22 och 8 kW är utanför brännarens arebetsområde. Kör tex 10 och 15 kW.
CTC EcoFlex 2006, veckoförråd, Tigex 25, 4.7m 150mm skorsten, varav 2.5m 125mm rostfritt. 170 m2 uppvärmt.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Ja det kan va svårt att få de riktigt optimalt under 10 kW o över 18 kW..
22 kW måste varit bra pellets o nära 100% matning för att få..

Men ställer man låg så den förbrukar 350 gram/10 min med fläkt 25% o hög på 15 kW el 520 gram/10 min o fläkt 33% så ska det inte vara något problem, Höjer man fläkten 1% i resp. läge så ligger man kanske på runt 10,5-11% Co2 o då ska det definitivt inte vara några problem då det är något för låg Co2 halt men å andra sidan kan de va riktigt vass pellets man har så den extra % fläkt behövs..

Startdosen går ändra i effektmenyn under sekvens där man väljer (65)
Startfas 1K har jag sänkt 30 sek samt kortat tiden i 7K..
Har labbat lite i veckan med att korta startfasen men under 13 min bör man inte gå, Testade att korta så den skulle köra igång för fullt efter 10 min men då kör brännaren igång för fullt innan det hunnit ta sej ordentligt så helt oförbrända pelletsar ramlar ur koppen..
Tändröret skulle suttit närmare botten på koppen så den inte behövt mata in så mycket pellets, Då hade aldrig koppen behövt bli full o strtfasen hade kunnat göras mycket snabbare.. Nu gäller det ju iof bara sommartid då man eldar för vv annars ska den köras på uh-glöd o då blir det ju bara efter sotning vilket inte är många ggr/år :D
Doc
Stor entusiast!

Inlägg av Doc »

Tack!
Ska prova detta. Trodde att 8 kw var en acceptabel nedre gråns.
En annan fundering är hur man egentligen ska ställa in rökgasfläkten. Den borde också har inflytande på luft/bränsle förhållande eller tänker jag fel?
FD besviken Ecotec Econom eldare. Har eldat upp tre brännkammare, två inmatningsskruv, två keramikrör och ett roster
Nu Aritherm Biomatic+ 20 Ultralight, Effekta 750 BBS, Laddomat 21. MAFA villa 345-9, Mavac matning 45m från uthuset.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Har du nya biomaticen?
Den har ju rökgasfläkt o den påverkar ju oxå..
Doc
Stor entusiast!

Inlägg av Doc »

Japp. Hittar dock ingenstans i manualen med hänsyn till vad man ställer in den. Tror att den kan påverkar en hel del. Man kan i alla fall skapa ett rejält undertryck i brännkammaren om man varvar upp den. Jag har dock inte möjligheten att mäta detta.
Ställde ner den så det blev ett litet till handen kännbart undertryck om man tar bort synglaset.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Det stod väl nått om 18-25 pa undertryck såg jag..

Sen så är jag inte säker på att siffrorna jag skrivit om fläkt stämmer heller eller det borde det göra om det är samma fläkt nu, För dom verkar ha gjort om nått på brännaren om man ser till att fabriksinställningarna är endast 50% matning o 40% fläkt i både hög/låg..
Dom äldre har fabriksinställningar 70% matning o 36% fläkt vilket motsvarar ca 15 kW men 36% är för mycket fläkt till 15 kW, Vid 15 kW el 520 gram/10 min ska fläkten va 33% i dom äldre..
Vid 50% matning ger dom äldre 9-10 kW..

Gav din 22 kW då du mätte upp den med 50% matning el vilken matning hade du då??

Här finns undertrycksmätare för runt 500:-
http://www.kimo.se/u-rör.htm

Har du frågat hur mycket lamdasond kostar?
Såg att det va färdigt bara att plugga in :D
Satt o läste instruktionsboken till nya biomatic igår o den ser riktigt fin ut, Såg även fint ut innegivaren med display som man kan gå in o kolla driftsdata mm i :D

Vad fick du ge för pannan?
quint
Ungskog

Inlägg av quint »

Jag har också fått den nya biomatic 20+ installerad och jag har blivit mäkta förvirrad över matningsinställningarna. Som du säger så är standardinställningen 50% matning och 40% fläkt.
Jag som är nybörjare vill gärna ha en fingervisning på vad jag ska ställa dem andra lägena i (min och låg), då min installatör inte gjorde några justeringar på dessa då det enligt honom inte behövs. Men jag vill inte att den ska brassa på för fullt hela tiden.

André, du var intresserad av priset. Själv fick jag ge 70kkr och då ingick allt: Bortmontering och bortforsling av gammal panna. Installation av den nya pannan, nytt expansionskärl i källaren, automatsotning, utegivare inkl montering, ny cirkpump, draglucka, dem öppnade upp ett nytt hål i skorstenen och murade igen det gamla + att jag fick dem att byta ca 10 meter gamla järnrör som satt i anslutning till pannan, så nu är det koppar för hela slanten :) Det sistnämnda fick jag betala extra för, dem ville ha kanelbulle till kaffet och det tyckte jag var ett bra pris för 10 meter kopparrör.
Thermia Biomatic+ 20 installerad 2010-10.
2 plans villa med ouppvärmd källare från 1937. 240m2. 22 grader.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

:lol: ja det va rätt kurs för 10 meter rör.. :wink:
Du hörde inte om du kunde få lamda för 2 bullar till?

Helt klart vill man ju att den inte ska gå bara för fullt utan växla mellan olika effekter, Fattar inte varför dom gör så :?
Har du hushållsvåg kan du gärna mäta upp effekten med den, Håll internförrådet fyllt under 10 min o se hur mycket pellets som går under tiden..
Då är det bara ta vikten*6*4,8=inmatad effekt..
Skulle gärna vilja veta hur mycket effekt den är på med 50% matning..
quint
Ungskog

Inlägg av quint »

Jag har tyvärr ingen hushållsvåg (än). Får nog bli till att införskaffa en sådan.

Att räkna ut hur mycket pellets den tar under en viss tid är inte så svårt, men hur vet jag sen hur mycket fläkt jag ska ha?

(Föresten, så tror jag har sett brännaren gå i 10 minuter i sträck än. Jag får ta mig ner i källaren när frugan går in i duschen :twisted: )

Lambdasond frågade jag inte efter. Vad har jag för nytta av en sådan?
Thermia Biomatic+ 20 installerad 2010-10.
2 plans villa med ouppvärmd källare från 1937. 240m2. 22 grader.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Lamdan sköter om att justera fläkten så du alltid har rätt förbränning :wink:

Jag antar att det är likadan fläkt dom använder o då kanske/bör det va samma fläkt % som krävs vid viss matning/effekt..
Därför jag även undrade om matningsfaktorn..

Hos en kompis som har Biomatic 30 ger den 30 kW vid 47-52% matning beroende på pellets o den ska ge 30 kW med 50% matning..
Är det så på nya biomatic 20 så kanske den ger 20 kW el mer med 50% matning vilket jag började fundera på när Doc skrev att hans va på 22 kW först..
Om de är 22 kW in så levererar den 20 kW ut med 91% verkningsgrad, Är det så får man inte långa gångtider även om det är vinter o kallt..
Jag brukar öppna shunten manuellt för att få längre tider då man justerar, Efter man ändrat fläkt/matning bör man vänta iaf 5 min innan man gör ny mätning så lågan stabiliseras..
Såg att man skulle köra 30 min med lamdan..
Skriv svar