Hjälp med krånglande pelletspanna =/

Skriv svar
Användarens profilbild
Brynäs
Energiprofet!

Inlägg av Brynäs »

Var bor du någonstans? Räcker om du skriver namnet på stan/samhället?
CTC 265B-1967 Bequem 20D nöjd Rookie!!
1 1/2 plan 118m2+68m2 källare
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Ja nu till att börja med kör då med samma värden alt ställer du fläkt 0% i låg då går den bara på hög läget..
Verkar ju åt rätt håll att du kan börja se annat än stor flamande grilllåga ;)

Vad förbrukar brännaren med 42% matning?
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
AlexandraW
Lärjunge!

Inlägg av AlexandraW »

Jag bor ganska precis mitt emellan Gävle och Uppsala, utanför Tierp. (Fast ute i skogen långt från ära och redighet, men Tierp brukar vara närmsta folk känner till, har ca 3 mil dit)
Senast redigerad av AlexandraW den sön 05 dec, 2010 23:12, redigerad totalt 1 gånger.
AlexandraW
Lärjunge!

Inlägg av AlexandraW »

Fast lågan ändrades ju utan att några inställningar ändrats.

54 grader nu..

Jag ska mäta, så fort katten ätit färdigt. De har sina matskålar ovanpå pelletsförrådet ;)
Användarens profilbild
Brynäs
Energiprofet!

Inlägg av Brynäs »

Var det Helenius Bioenergi som installerade grejerna?
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

André skrev:
bergatorparen skrev:Prova mina först, sedan Andrés eftersom hans då är högre. Och vad beträffar skruvarna: Om matning 50 % är max för en 12 kW brännare, så måste skruven vid denna inställning de facto klara av att leverera pellets tillräckligt för, att med rätta inställningar i övrigt, alstra 12 kW. Är det så svårt det då, André? :lol:
Jaja nu ger jag snart upp o du vet ju inte ens vad du pratar om, Du förstör betydlöigt mer än du hjälper..
Jag skiter fullständigt i om matningen är 20/50/100% bara den inte matar mer än max 450 gram/10 min men gärna till att börja med bara 380 gram/10 min, Får man till de så är det bara öka fläkten i 5% steg tills lågan är riktigt ljusgul/vit om de så ska vara för som det är fram tills nu går den tok fet.
Skärpning! Sådan skit slänger man inte till folk! Har jag behandlat dig på ett sådant nedlåtande sätt André? Har jag? Du har, med respekt, inte kunnat komma upp med några bättre förslag än mina - och jag bygger på Ariterms manual, lite linjär matematik och sunt bondvett. :x
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

AlexandraW skrev:Fast lågan ändrades ju utan att några inställningar ändrats.

54 grader nu..

Jag ska mäta, så fort katten ätit färdigt. De har sina matskålar ovanpå pelletsförrådet ;)
Men du hade väl inte 42%matning 0 31% fläkt tidigare??

Försök ställa matningen så den drar 380 gram/10 min (kanske runt 45-48% matning) sen ställer du fläkten på 40%
Alltid svårare att få till justeringarna om man ligger nära maxeffekt därför vill jag att du ska försöka få till matningen så den drar 380 gram..

Kanske tom är likande som med Biomatic pannorna där det krävs 50-52% fläkt vid 20 kW inmatadeffekt, Då kanske det krävs det på Bioneten med :roll:
Synd att du bor så långt bort för det är dessa problem som är intressanta att pyssla med, Bara en justering där allt är som de ska är inte så stor utmaning :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

bergatorparen skrev:
André skrev:
bergatorparen skrev:Prova mina först, sedan Andrés eftersom hans då är högre. Och vad beträffar skruvarna: Om matning 50 % är max för en 12 kW brännare, så måste skruven vid denna inställning de facto klara av att leverera pellets tillräckligt för, att med rätta inställningar i övrigt, alstra 12 kW. Är det så svårt det då, André? :lol:
Jaja nu ger jag snart upp o du vet ju inte ens vad du pratar om, Du förstör betydlöigt mer än du hjälper..
Jag skiter fullständigt i om matningen är 20/50/100% bara den inte matar mer än max 450 gram/10 min men gärna till att börja med bara 380 gram/10 min, Får man till de så är det bara öka fläkten i 5% steg tills lågan är riktigt ljusgul/vit om de så ska vara för som det är fram tills nu går den tok fet.
Skärpning! Sådan skit slänger man inte till folk! Har jag behandlat dig på ett sådant nedlåtande sätt André? Har jag? Du har, med respekt, inte kunnat komma upp med några bättre förslag än mina - och jag bygger på Ariterms manual, lite linjär matematik och sunt bondvett. :x
Tja säg vad du vill men de har då inte följts mina rekomendationer iaf, Man skriver en sak då har det hunnit in 10 inlägg imellan som inte har med saken att göra om man vet hur brännaren fungerar, T.ex så har definitivt inte för lite matning från externskruven nå att göra med att brännaren går fet som i detta fallet. Kommer förlite från extrenskruven stannar brännaren med larm om pelletsavbrott/optovakt
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

AlexandraW skrev:42% matning och 31% fläkt. Var det menat på både låg och hög? Gjorde så iaf.

Strax innan jag ställde in, så när jag kollade i synglaset så då såg jag låga (ej korvgrillningsvariant..) och glödande pellets i koppen.
Som vår vän Lasse säger i sotningsfilmen, så tar det lite tid att köra igång, men sannolikt har den betydligt magrare mixen fått koksning att bränna bort från slitsarna. Om brännaren fortsätter gå bra, så behåll de inställda värdena. En sak skall jag dock hålla med André om: Första, bästa chansen du får, så sota pannan noggrant eftersom de konstiga driftsförhållandena sannolikt har sotat igen både konvektionstuber och brännkammare rätt så rejält. A dirty job, but someone's gotta do it :wink:

Här är pannan i genomskärning, där jag märkt med pil den kanal man varit inne på tidigare skulle kunna missas vid sotning:

Bild
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
AlexandraW
Lärjunge!

Inlägg av AlexandraW »

Inte bråka.. Jag kan (vilket är uppenbart för envar) inte nog för att ha en aning om vem som har rätt. Men jag vill ha hjälp, oavsett vem den i slutänden kommer från. Och då brännaren inte riktigt uppför sig 'som den ska/borde' (det är väl det enda alla är överens om, inkl ariterm, däremot går åsikterna isär om varför) så jag är öppen för att prova det som känns rimligt.

Jag kommer vara överlycklig bara det fungerar, oavsett hur 'fel' eller 'rätt' inställt det är, och skulle det som fungerar vara att varje morgon säga 'hokus pokus filijokus' till den, så vad fan, det funkar för mig. Bara det fungerar, för jag orkar inte det här en vinter till, jag får magsår..

Nej inte Helenius som installerat.

8 minuter in i matningen (min handmatning för att kolla) så var panntemp 55 grader ( =) ) men hux flux började det ryka ur internförrådet. Gjorde jag ngt fel eller vad händer. Jag fick lite panik och slog av (trodde det skulle börja brinna) brännaren och tömde ur koppen (som jag ju fyllt proppfull).

Nu vill den ju dränka sig själv i pellets iom att den startar från startfas, så jag får se till att det brinner ut först och sen 'börja om'. Men jag jobbar på matningsdelen...
AlexandraW
Lärjunge!

Inlägg av AlexandraW »

Pannan sotades i lördags morse...

Dock ej det snedställda röret, hur kommer man åt det?
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

André skrev: Tja säg vad du vill men de har då inte följts mina rekomendationer iaf, Man skriver en sak då har det hunnit in 10 inlägg imellan som inte har med saken att göra om man vet hur brännaren fungerar, T.ex så har definitivt inte för lite matning från externskruven nå att göra med att brännaren går fet som i detta fallet. Kommer förlite från extrenskruven stannar brännaren med larm om pelletsavbrott/optovakt
Nej, där har du en poäng. En sak som vi alla mer eller mindre missat, var ju att Ariterm själv sätter 50 % matning som max för just 12D brännaren. Vad den person rökt som ställde in värdena 70 % matning 36 % fläkt kan vi ju bara spekulera i. Säkerligen inget man lagligen kan inneha :lol:

Det spännande nu, är att höra hur det gått, om pannan fortfarande värms upp eller om - nej, jag vill inte ens tänka tanken. :shaking:
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Användarens profilbild
Brynäs
Energiprofet!

Inlägg av Brynäs »

Ok Alex!

Nu vet du att de har både brännare och pannor så borde det inte vara bättre att prata med Helenius Bioenergi i Tierp om de kanske kan prova med en brännare eller att din installatör lånar en av de och TESTAR den i din panna det borde underlätta lite grand.
Andre är skicklig när det gäller dessa brännare men han är inte synsk så det är lite svårt att SE in i din panna på samma sätt som någon som är där på plats.
Alla vill hjälpa så gott det går Bergatorparn,Andre o jag tycker att du borde ta ett snack med Helenius likaså så kanske de kan hjälpa till.
AlexandraW
Lärjunge!

Inlägg av AlexandraW »

Som jag skrev för X sidor sen, så finns funderingen att ta ut ngn annan. Samtidigt så är jag lindrigt road av att betala en massa tusenlappar för det, speciellt den här månaden.

Men det finns med i funderingarna, men det är det där med pengar. Det här eländet har kostat nog med pengar som ariterm borde ersätta, men inte behagat göra. Så jag har inte bestämt mig för om jag har lust att lägga ÄNNU fler tusen på att få skiten att _eventuellt, kanske_ fungera, eller om jag ska ta ännu en dust med ariterm först. Men det kostar också pengar för det händer ju ingenting därifrån, annat än möjligen i snigelfart..

Under tiden jag funderar drömmer jag om att det ska gå att hitta ett läge där det fungerar...
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

AlexandraW skrev:Pannan sotades i lördags morse...

Dock ej det snedställda röret, hur kommer man åt det?
Ja, du. Ta ett kort på hur det ser ut under sotningsluckan. Jag begriper inte att det skulle vara så svårt för Ariterm att ta med ett stycke och ett par bilder i manualen på hur rökgasvägarna ser ut under luckan. :roll:
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Skriv svar