Lamdan?

JoBy
Fröträd
Kontakt:

Inlägg av JoBy »

LC1 är ju tänkt till motorer och då kör man aldrig så snålt. Däremot kan man vilja köra ganska rikt på vissa överladdade motorer. Utsignalområdet är anpassat till det tänkta användningsområdet.

Det sitter en mikrokontroller i lådan på sladden och begränsningen ligger naturligtvis i mjukvaran om den kan skicka ut ett större mätområde via serieporten.

Om märvärdet är absolut rätt har mindre betydelse. Det som är intressant är att ha ett mätvärde att reglera mot. (eller justera manuellt)
Jonas Bylund
Barsk
Lärjunge!

Inlägg av Barsk »

Jag har nu fått hem min LC-1. Hoppades att den skulle passa i det uttag för rökgasmätning som redan fanns. Men icke. Det är en M18x1.5 i lambdan vilket är ett rejält stort hål. Hur fanken fixar man det enklast? Jag vill helst gänga direkt i rökröret för att slippa ta dit nån som svetsar fast svetsmuttern i ett ännu större hål. Var hittar man gängtappar och passande borr för detta? Vilken dimension på borr ska det vara för att passa gängtappen korrekt?

Biltema har en gängtappsliknande pryl för renovering av lambdagängor. Men den ser inte konisk ut i toppen som en riktig gängtapp.

Praktiska förslag mottges med glädje.
Biomatic 20+, Thermias shunt + innegivare, 200l plasttunna som förråd. 150 kvm 1 1/2 plan. Bygger vacuumtransport.
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

Barsk!
Det är inga gängtappar du ser på biltema. Det är ett rensverktyg för att reparera en skadad gänga som blivit stukad. Går inte att fixa en ny gänga med.

Om gängan är en M18x1,5 så är borrhålet 16.5mm.

Min undran är hur du tänker placera lambdasonden i rökröret.
När man mäter rökgasströmmarna i som exempelvis ett runt rör så ska mätningen ske i centrum. Det samma gäller förstås ett fyrkantigt eller rektangulärt. Hur löser du detta för att få ett så bra mätresultat som möjligt går. Hur lång är sonden?
Barsk
Lärjunge!

Inlägg av Barsk »

Hej Karla!

Oj, nu ställer du frågor som ställer hela projektet på hal is.
Sonden är 2 cm från gängans innerkant, så det är väl ungefär så långt in man kommer om man gängar direkt i rökröret istället för att lägga svetsmuttern utanpå. Det är inte helt i mitten, men inte så fasligt långt ifrån, fattas alltså 3 cm till mitt. Det här tror jag inte man kommer ifrån utan att helt bygga om rökröret vilket går utanför projektets rimliga ram. Däremot tar jag gärna tips om var man lämpligen borrar. På översidan kanske? Hamnar då ganska nära luckan för tubsotningen, men det kanske man får ta? På baksidan just i vinken finns det gott om plats och är enkelt att borra, men där kanske gaserna inte blandas runt korrekt?
Nuvarande mäthål är på sidan av rökröret just när det gått upp i vertikalen.

Rökröret totalt är 10 cm i diameter tror jag (standard rökrör ut från Ariterms Biomatic 20+). Mitt rökrör går 45 grader uppåt till skorstenen som sticker ner från taket och sen rakt upp.

Bra svar om gängtappen. Jag misstänkte det var så så jag söker vidare efter en korrekt tapp. 16.5 mm HSS borr finns på Swedol.
Biomatic 20+, Thermias shunt + innegivare, 200l plasttunna som förråd. 150 kvm 1 1/2 plan. Bygger vacuumtransport.
Abbe
Lärjunge!

Inlägg av Abbe »

Inte behöver det vara mitten för att få ett bra mätvärde!? Rökgaser kan ju smita längst en kant eller en sida, att de prompt måste gå mitt i en kanal känns lite långsökt. I mitt rökrör smiter rökgaserna varken i mitten eller på framsidan utan på bakksidan av röret, där har jag den klart varmaste omgivningen enligt en sjysst termometer. Sålunda borrade jag mitt hål och satte min lambdamutter där.

mvh
CTC 1100 Ekonomi, VikingBio, CBJ
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

Med en enkel förklaring/exempel:

Om du mäter rökgastemperaturen så ligger maxvärdet på denna i centrum av rökröret, här är också O2- halten stabil. Om du mäter med en mätprob längre ut mot godset på rökröret så ser man att rökgastemperaturen är lägre och du kan få ett högre luftöverskott på grund av hur gas-strömmarna går.

Men observera att detta kan också skilja sig om du som exempel tagit ur "en" turbulator ur pannan, då kan rökgaströmmen få en annan bana. Den kommer ur centrum beroende på vart du mäter. Om du tagit ur "två" på rätt plats så kan den styra upp gaserna på rätt bana igen. Värt att tänka på!

Det bästa du kan göra är att göra ett test med ett rökgasinstrument vart du ska placera lambdasonden.

Gör så här: Om du justerat brännaren så du vet att den går bra, och vet vart du mätt. Kontrollera aska, samt sotbeläggningar i pannan om även dessa är okej. Då vet du sedan vart du ska placera sonden för att få den att jobba maximalt.
Barsk
Lärjunge!

Inlägg av Barsk »

Jag har i princip bara rökgasröret som går ut snett uppåt och som sen kröker 45 grader till vertikalt att "leka med". Resten av pannan är inkapslad om du tänkte dig att man skulle satt in sonden där.

Jag kommer hur som hur att göra en kontrollmätning med en Testo, och justera in pannan perfekt. Med sonden instucken alldeles intill, någon centimeter närmare rökgasröret så får jag kanske en liten divergens, men så länge denna är stabil är det inga problem. Huvudsaken är att jag får ett referensvärde, mitt "börvärde" helt enkelt ut från lambdan som jag sen kan gå efter.

Då jag kommer bygga en egen mikrokontrollerstyrd display för lambdan så kan man ju i den lägga in en kalibreringsparameter så jag kan justera visat lambdavärde att exakt motsvara Testons.

Med detta hoppas jag hamna tillräckligt rätt för att det hela ska vara tillförlitligt.

Vad tror du om min teori om att kunna moderera fläktstyrningen i Biomaticen utifrån lamdavärdet automatiskt? Nån som har koll på hur elektroniken i Biomatiken fungerar och var man kan gå in som "mellanled"?
saaboholic
Fröträd

Inlägg av saaboholic »

@ Barsk - Om du vill ha en "lambda mutter" så skicka ett PM så ska vi nog lösa det, har några över från ett tidigare projekt.

Appropå mätningen som sådan och Karla's kommentar om placeringen så är jag benägen att hålla med.
På min panna så har jag en löstagbar plåt i botten där rökgaserna kommer ut från pannan och upp mot rökröret.
Jag monterade min givare där, men plåten sitter dock ganska långt ifrån där rökgaserna kommer in,
så mätningarna blev totalt missvisande.

Skulle dock vara väldigt intressant att få till det...

//Magnus
Brännare: Viking BIO B16GL "Pimped ed."
Panna: Calmarpannan V25 + 2 x 500 liter acktank.
Laddomat 21. KW05
Förråd: Mafa Mini, småsäck 16 kg
Dataloggning på alla temperaturer
Hus: 150 kv + 75 kv källare byggt 1929
Wodda
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Jag har inte monterat min lambda än så detta är högintressant om vart man ska placera den.
Skulle det funka att strypa rökgången på en speciell plats och tvinga avgaserna förbi sonden?
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Barsk
Lärjunge!

Inlägg av Barsk »

saaboholic skrev:@ Barsk - Om du vill ha en "lambda mutter" så skicka ett PM så ska vi nog lösa det, har några över från ett tidigare projekt.
Det följde med en sådan, kallad svetsmutter. Tänker inte använda den utan skuva in direkt i rökröret för att få in den så långt det går.
saaboholic skrev: På min panna så har jag en löstagbar plåt i botten där rökgaserna kommer ut från pannan och upp mot rökröret.
Jag monterade min givare där, men plåten sitter dock ganska långt ifrån där rökgaserna kommer in,
så mätningarna blev totalt missvisande.
Jag kommer placera min i rökröret, någon centimeter från centrum, så jag hoppas det blir bra nog. Har inte hunnit skaffa hem nån gängtapp än bara.
Barsk
Lärjunge!

Inlägg av Barsk »

Wodda skrev:Jag har inte monterat min lambda än så detta är högintressant om vart man ska placera den.
Skulle det funka att strypa rökgången på en speciell plats och tvinga avgaserna förbi sonden?
Möjligen kan man styra rökgaserna inne i pannan, men inte ska man strypa i rökröret, det låter riskfyllt. Risk för att det blir för dåligt drag....
Wodda
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Hur har man placerat sonderna på de pannor som säljs med lambdasond?
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
Wodda
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Barsk skrev: Jag kommer placera min i rökröret, någon centimeter från centrum, bara.
Hur menar du nu? Har du ett platt(rektangulärt) rökrör?
Barsk
Lärjunge!

Inlägg av Barsk »

Rökröret är runt, ca 10 cm i diameter, det ger en radie på 5 cm. Sonden är 2 cm djup så den hamnar 3 cm från centrum.
Barsk
Lärjunge!

Inlägg av Barsk »

Ok, detta är aaningen OT, men WTF. Det är ju för pelletshanteringen jag gör detta.

Ni som tipsat om att nyttja en mikrokontroller för att skapa en display till MTS-protokollet (lambdan) kanske kan hjälpa. Jag har just nu satt upp en utvecklingsmiljö för detta, och har påbörjat ett annat projekt, nämligen vacummtransportstyrningen. Jag är 75% klar med den, men det är ett problem jag har råkat på som jag inte kommer runt. Jag vill på min PICF690 använda RA3, RA4 och RA5 som digitala inputs och har kopplat upp allt på ett lödfritt labbkort. RA0 och RA1 fungerar fint som inputs (knappar), men RA3 - 5 svarar INTE hur jag än försöker konfigurera. Är det nåt specifikt med just dom som man måste sätta annat än:
C-kod med MikroC kompilator:
PORTA = 0;
TRISA = 0x3F;
ANSEL = 0;
ANSELH = 0;
WPUA = 0x3f;
RABIE = 0;

Alltså med ovanstående kod fungerar port RA0 och RA1 som inputs, men inte RA3, 4 och 5!?
Jag kör med intern klocka, dvs inga externa oscillatorer alls, utan ALLA I/O portar är kopplade för antingen digital in eller ut.
Skriv svar