Hjälp med krånglande pelletspanna =/
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Är koppen isärplockad o rengjord nångång??
När den ser ut så kan det även tagit sej in skit via luftslitsarna o då kommer man aldrig heller få rätt bränsle luftblandning..
Vart får du ut av detta Bergtorparn att pelletsen är av låg densitet??
När den ser ut så kan det även tagit sej in skit via luftslitsarna o då kommer man aldrig heller få rätt bränsle luftblandning..
Vart får du ut av detta Bergtorparn att pelletsen är av låg densitet??
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
-
- Lärjunge!
Ang video med sotning, vart?
Pelletsen är/har enligt säcken 4,8 kWh per kilo/76,8 kWh/säck (16 kg). Askhalt 0,5% Fukthalt 8% Svensk Standars SS 18 71 20, Grupp 1.
Om det gör någon klokare, å andra sidan är väl siffror på säck en sak och verklighet inte alltid samma sak.
Den står kvar på 52 grader och det börjar märkas på innetempen. Men nu är ni oense om vad jag ska skruva upp den till, kan ni månne enas? =)
Korvgrillningslåga = gul, stor flammande låga. Tänk dig vedbrasa i skogen. Ingen liten 'fjuttig' låga utan rejäl, flammande. Frågades ju förr om jag kunde slitsarna på brännkoppen genom synglaset och jag tyckte 'eh, man kan inte se nåt, det brinner som f*n därinne ju, jag ser bara eld'. Det är korvgrillningslåga.. Det 'gnälldes' lite på den i ngt inlägg, att det var ju klart det blev så med de inställningarna. Men det är lika nu.
Pelletsen är/har enligt säcken 4,8 kWh per kilo/76,8 kWh/säck (16 kg). Askhalt 0,5% Fukthalt 8% Svensk Standars SS 18 71 20, Grupp 1.
Om det gör någon klokare, å andra sidan är väl siffror på säck en sak och verklighet inte alltid samma sak.
Den står kvar på 52 grader och det börjar märkas på innetempen. Men nu är ni oense om vad jag ska skruva upp den till, kan ni månne enas? =)
Korvgrillningslåga = gul, stor flammande låga. Tänk dig vedbrasa i skogen. Ingen liten 'fjuttig' låga utan rejäl, flammande. Frågades ju förr om jag kunde slitsarna på brännkoppen genom synglaset och jag tyckte 'eh, man kan inte se nåt, det brinner som f*n därinne ju, jag ser bara eld'. Det är korvgrillningslåga.. Det 'gnälldes' lite på den i ngt inlägg, att det var ju klart det blev så med de inställningarna. Men det är lika nu.
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
-
- Lärjunge!
Isärplockad? Nix. Och jag tänker mest troligt vägra om du ber mig. En sak testa det ni föreslår när jag INTE riskerar stå där med en demonterad brännare och ett 'eh, ojdå' 
Den är dock kollad av installatören som även petade i slitsarna och konstaterade att det var ju fritt där. Detta är dock då senast i februari (minns inte exakt när).
Jag har däremot ungefär en miljard gånger knackat loss 'koks' och petat i slitsarna, men det är också 'allt'.

Den är dock kollad av installatören som även petade i slitsarna och konstaterade att det var ju fritt där. Detta är dock då senast i februari (minns inte exakt när).
Jag har däremot ungefär en miljard gånger knackat loss 'koks' och petat i slitsarna, men det är också 'allt'.
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Du har kollat många ariterm vad deras skruvar matar?:roll:bergatorparen skrev:Av att den volym som skruvan matade fram under den givna tiden borde vägt mer om det varit "hård" pellets.André skrev:Vart får du ut av detta Bergtorparn att pelletsen är av låg densitet??
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
-
- Lärjunge!
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Prova mina först, sedan Andrés eftersom hans då är högre. Och vad beträffar skruvarna: Om matning 50 % är max för en 12 kW brännare, så måste skruven vid denna inställning de facto klara av att leverera pellets tillräckligt för, att med rätta inställningar i övrigt, alstra 12 kW. Är det så svårt det då, André? 

CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Öka fläkten, Du ska om inte annat kunna öka fläkten så att den blir riktigt ljus gul/nära vit för om det ser ut som en öppen vedbrasa är det för lite fläkt..AlexandraW skrev: Korvgrillningslåga = gul, stor flammande låga. Tänk dig vedbrasa i skogen. Ingen liten 'fjuttig' låga utan rejäl, flammande. Frågades ju förr om jag kunde slitsarna på brännkoppen genom synglaset och jag tyckte 'eh, man kan inte se nåt, det brinner som f*n därinne ju, jag ser bara eld'. Det är korvgrillningslåga.. Det 'gnälldes' lite på den i ngt inlägg, att det var ju klart det blev så med de inställningarna. Men det är lika nu.
Försök med 45% matning o se hur mycket pellets den drar då på 10 min, Med 380 gram/10 min så är inmatade effekten 11 kW o med rätt förbränning ska uteffekten till dina radiatorer bli ca 10 kW..
Kör då med 45% fläkt, Med för mycket fläkt kommer din panna att vara kritvit invändigt efter nått dygns drift o då kommer gammalt fastbränd tjära att flagna bort för nu har den definitivt gått fet..
Som brännaren såg ut kan det kommit in mycket skit innanför slitsarna som ej ska vara där för de lägger sej längst fram så luften kanske ej tar sej ut via alla slitsar..
Det är 4 skruvar som gör att man kan dela på koppen, Stjärnskruv på ovansidan o mutter på undersidan så det är inte svårt att öppna o kolla.. Detta ska göras vart annat år om man kollar i instruktionsboken

Men rengör man brännaren genom att suga ur koppen med grovis först o sedan hacka bort sintring med skruvmejsel för att sedan suga upp resterna så undviker man att få in massa aska o skit.. Ska inte göra som han med skeden iaf på videon som Bergtorparen lagt ut iaf då det är att skapa problem med att trycka in aska o skit i slitsarna..
Nu har du provat både det ena och det andra när det gäller matning och fläkt och det är samma visa hela tiden tråkigt nog.
Finns det någon som helst möjlighet för din ÅF att stoppa in en annan brännare för att testa om den funkar ordentligt i denna panna?
Tycker att de borde ha en extra brännare hemma på lager så kan man ialla fall utesluta en sak.
Finns det någon som helst möjlighet för din ÅF att stoppa in en annan brännare för att testa om den funkar ordentligt i denna panna?
Tycker att de borde ha en extra brännare hemma på lager så kan man ialla fall utesluta en sak.
CTC 265B-1967 Bequem 20D nöjd Rookie!!
1 1/2 plan 118m2+68m2 källare
1 1/2 plan 118m2+68m2 källare
-
- Lärjunge!
-
- Lärjunge!
En dryg timme senare står det kvar på 52 grader, dvs det räcker inte för att få upp värme..
Installatören har som sagt för ett par år sedan avbrutit 'samarbetet' med Ariterm och säljer inte deras grejer längre, av någon inte alls så svårbegriplig anledning som stavades för mycket krångel och för dålig service från ariterm..
Så nej, han har ingen annan brännare (från ariterm iaf) att stoppa i. Och jag vet inte hur mkt han kan göra ang byta mjukvara etc.
Installatören har som sagt för ett par år sedan avbrutit 'samarbetet' med Ariterm och säljer inte deras grejer längre, av någon inte alls så svårbegriplig anledning som stavades för mycket krångel och för dålig service från ariterm..
Så nej, han har ingen annan brännare (från ariterm iaf) att stoppa i. Och jag vet inte hur mkt han kan göra ang byta mjukvara etc.
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Jaja nu ger jag snart upp o du vet ju inte ens vad du pratar om, Du förstör betydlöigt mer än du hjälper..bergatorparen skrev:Prova mina först, sedan Andrés eftersom hans då är högre. Och vad beträffar skruvarna: Om matning 50 % är max för en 12 kW brännare, så måste skruven vid denna inställning de facto klara av att leverera pellets tillräckligt för, att med rätta inställningar i övrigt, alstra 12 kW. Är det så svårt det då, André?
Jag skiter fullständigt i om matningen är 20/50/100% bara den inte matar mer än max 450 gram/10 min men gärna till att börja med bara 380 gram/10 min, Får man till de så är det bara öka fläkten i 5% steg tills lågan är riktigt ljusgul/vit om de så ska vara för som det är fram tills nu går den tok fet.
-
- Lärjunge!