Puffar och bakslag

Här diskuteras allt kring vedeldning
Skriv svar
Åskar
Prima virke

Inlägg av Åskar »

Håller med om att det låter lite konstigt med en "ökning med 20%" :?

Sen undrar man ju om tempen för blålågeförbränning verkligen uppnås med denna insats :?:
Wodda
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Det vore kanon om pannan leverade 9% mer än vad vi petar in 8) Nä så är det nog inte men tanken är ju god att förlänga rökvägen.

@Åskar
Jag har gjort lite förändringar och tycker mig få ut bra mycket mera ur pannan bara genom att sänka fläkten till läge 4(från 10). Samt att jag skickat upp stenarna mot taket, nu ser det ut som om det har snöat i brännkammaren.
Sen har jag upptäckt ett fel på min panna. rören som förser sekundärluften var inte fastsvetsade hos mig och detta är tydligen ett produktfel så leverantören står för svetskostnaden. Detta gjorde att min panna efter ett tag inte fick någon sekundärluft.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Åskar
Prima virke

Inlägg av Åskar »

Wodda

Vad menar du med sekundärrören? Kan du förklara lite närmare så skall jag även kolla min panna vid tillfälle.

Vilken medeltemp på rökgaserna har du under en eldningscykel? Min kan ibland vandra upp till 260-270 grader trots att tuberna är ganska nysotade! Har laborerat med hemsnickrade turbulatorer men man måste vara försiktig så att inte arean stryps för mycket. Då blir det svårare att få full sprutt på pannan. Nästa test blir att få till turbulatorer som ser ut som spiraler eller likt en isborr som förhoppningsvis kan ge rökgasen längre uppehållstid i tuberna.
Wodda
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Om du lyfter bort front plåten ser du 2 rör som går in, dessa ska vara fastsvetsade.(bakom skruvarna.)
Än så länge har jag ingen bra koll på rökgastempen men snart så :wink:
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Olle45
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Hej alla
Förbrännings intreserade.
Vist kan man tycka att om nu verknings graden är tex. 91 %
och kunna ta ut mer effekt ur bränslet det låter lite trolleri.

Men jag har en teori till ett varför det faktiskt skulle gå att få ut mer effekt än vad veden i sig ger.
Så 20% eller kanske tillomed mer energi än som vanligt vis går skorstensvägen ut utan att förbrännas på grund av värme eller syrebrist eller både och i förbränningens slutskede.

Och det är vatten ångan som passerar igenom den glödande kolbädden
Vet inte om jag har rätt beteckning på denna brännbara gas som alstras här ( kolmonoxid ) länk om olika bränbara gaser.
Vad jag känner till, så händer det något som gör att mer energi går att få ur veden än vid normal förbränning vid rätt utformning av förbrännings sonen och att rätt temeratur kan hållas med syre underskott i själva gasproduktionen.

http://energihandbok.se/x/a/i/10307/All ... noxid.html

MVH
Ruben
Tillverkar rökgasutrustning
Skriv svar