Puffar och bakslag
När du nämner cement så tror jag att det är en bit som jag ska kunna traggla ut om vad som e bäst. Här har jag även en del radikala ideer så vi får se.
Sen den andra sekundärluften hade jag inte tänkt laborera med men det kanske blir så ändå. Har hört att på större anläggningar kör dom med lansar för att föra in det sista syret, borde kunna lösas även på mindre anläggningar tycker jag. Ser framför mig två nålar kopplade till tryckluft, nålen ser till att förvärma luften så att blandning kan ske utan problem samt att luften kan föras in till rätt plats. Antar att man behöver nålar i titan eller nå´t liknande.........
Sen den andra sekundärluften hade jag inte tänkt laborera med men det kanske blir så ändå. Har hört att på större anläggningar kör dom med lansar för att föra in det sista syret, borde kunna lösas även på mindre anläggningar tycker jag. Ser framför mig två nålar kopplade till tryckluft, nålen ser till att förvärma luften så att blandning kan ske utan problem samt att luften kan föras in till rätt plats. Antar att man behöver nålar i titan eller nå´t liknande.........
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
-
- Pannrumsnisse!
- Inlägg: 996
- Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06
På moderna fläktstyrda vedpannor finns det bara Primär samt Sekundär förbrännings luft. Det finns inget tredje alternativ. Skall i så fall vara via dragbegränsaren ( Motdradsluckan ) Ut i skorstenen.
Den Primära syretillförseln förgasar veden i vedmagarinet och den sekundära förbränner gasen i keramiken eller vad man nu har, eller väljer, för fläktstyrd vedpanna panna. Det gäller bara att hitta rätt balansgång mellan dessa konstiga luft strömmar. Ett bra mätinstrument kan vara bra att kolla detta med istället för att spekulera..
Dvs: Mindre torr ved mera Primärluft och mindre sekundär, samt åt motsatt håll mycket torr ved mindre primärluft och mera sekundärluft..
Moderna Vedpannor i dag utnyttjar vedens fukthalt till sammans med ett luftöverskott från fläkten för att uppnå den så kallade aldehydförbränningen eller ( Blålågeförbränning ) Gengas principen som den egentligen heter..
Det är inte bra att elda mindre torr ved i en modern fläkt panna men å andra sidan är det ingen direkt katastrof heller. Keramiken är så pass varm att den reducerar dålig förbränning om nu veden råkar hänga upp sig i vedmagasinet. Torr finklyven ved är alltid bäst.
Ved Profilen..
Den Primära syretillförseln förgasar veden i vedmagarinet och den sekundära förbränner gasen i keramiken eller vad man nu har, eller väljer, för fläktstyrd vedpanna panna. Det gäller bara att hitta rätt balansgång mellan dessa konstiga luft strömmar. Ett bra mätinstrument kan vara bra att kolla detta med istället för att spekulera..
Dvs: Mindre torr ved mera Primärluft och mindre sekundär, samt åt motsatt håll mycket torr ved mindre primärluft och mera sekundärluft..
Moderna Vedpannor i dag utnyttjar vedens fukthalt till sammans med ett luftöverskott från fläkten för att uppnå den så kallade aldehydförbränningen eller ( Blålågeförbränning ) Gengas principen som den egentligen heter..
Det är inte bra att elda mindre torr ved i en modern fläkt panna men å andra sidan är det ingen direkt katastrof heller. Keramiken är så pass varm att den reducerar dålig förbränning om nu veden råkar hänga upp sig i vedmagasinet. Torr finklyven ved är alltid bäst.
Ved Profilen..
Helt rätt av Vedprofilen!Försök med att få keramiken tät uppåt, du ser väl själv på din bild i din profil att keramiken inte är tät uppåt. Så ser alla Orlan pannor ut tyvärr. Du får förbränningen både i keramik koppen samt utanför, samt även bakom och upp i konvektionsdelen i pannan. Tro f..n det poffar !!! Det finns ingen koll alls mellan Primär och Sekundär syre tillförsel ?
På min Orlan har jag labbat en del med förbränningskammaren, både svetsat en i syrafast (5" rör) samt modifierat den befintliga. Kör nu med den befintliga som jag tätat bakdelen på genom att mura fast en passbit så att lågan tvingas framåt och inte åker bakåt och kyls mot konvektionsdelen så att tempen för blålågeförbränningen(för en del av gasen) ej uppnås. Har även tätat uppåt. Inga puffar och mycket jämnare förbränning nu än orginal men jag tror ändå att det kan bli bättre om förbränningskammaren varit bredare med en annan form. Bara jag hittar en lämplig gjutmassa så skall jag testa vidare.
Har även ändrat riktningen för utblåset av primärluften så att den åker neråt efter sidorna och inte rakt fram i överdelen. Blir mycket mindre övertändning och lugnare förgasning i vedmagasinet, då jag för tillfället bara har torrgran att elda med.
En annan sak som jag funderar över berträffande Orlanpannan är det keramiska munstycket där sekundärluften tillsätts via två hål på vardera långsida. Måste väl bli bättre och jämnare inblandning av sekundärluften om det istället för två stora hål funnits flera mindre över hela munstyckets långsidor? Sugen på att köpa ett extra keramiskt munstycke där man sedan tätar de fyra stora hålen och istället borra flera små, hela vägen på långsidorna. Så har ju de flesta andra pannorna på marknaden.
Se sid 3, måste vara bättre med fler hål?
http://goto.glocalnet.net/romoheat.skel ... 0netto.pdf
Se sid 3, måste vara bättre med fler hål?
http://goto.glocalnet.net/romoheat.skel ... 0netto.pdf
Senast redigerad av Åskar den fre 26 sep, 2008 04:57, redigerad totalt 1 gånger.
-
- Pannrumsnisse!
- Inlägg: 996
- Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06
Att borra fler hål i det keramiska munstycket eller att fixa till förbränningingskammaren är ingen "hemmansaffär", förutsatt att man inte har tummen mitt i handen förstås...
Annars är väl Orlan ganska lik övriga pannor med underförbränning och tryckande fläkt, trots det lägre priset. Principen och konstruktionen är i alla fall den samma.
Annars är väl Orlan ganska lik övriga pannor med underförbränning och tryckande fläkt, trots det lägre priset. Principen och konstruktionen är i alla fall den samma.
@vedprofilen
Fungerar inte Orlan pannan?
Jag har läst ett antal olika trådar där folk har modifierat en hel del olika pannor, varför påpekar du att det ska vara något fel på Orlan pannan?
Om du läser igenom tråden kommer du att se de problem som varit åtminstone för mig är avhjälpta och felen har knappast berott på pannan eller dess konstruktion. Däremot har jag inte sagt att det är världens bästa panna men fungerar gör den. och gillar man att pyssla och ha lite projekt så är det väl bara kul. Hade jag haft massor av slantar över hade jag nog köpt en Kunzel Biturbo för det måste nog vara den värsta panna jag har sett i varje fall. Nu kostar Orlan närmare hälften av vad andra pannor kostar så för mig var det ett vettigt val.
Du har själv sagt att ditt system är som ett laboratorium för vedeldning betyder det att jag ska tolka det som att ditt system inte fungerar?
Jag betackar mig för sådana inlägg som du just gjorde, dom varken tillför något eller uppmuntrar.
/Stefan
Fungerar inte Orlan pannan?
Jag har läst ett antal olika trådar där folk har modifierat en hel del olika pannor, varför påpekar du att det ska vara något fel på Orlan pannan?
Om du läser igenom tråden kommer du att se de problem som varit åtminstone för mig är avhjälpta och felen har knappast berott på pannan eller dess konstruktion. Däremot har jag inte sagt att det är världens bästa panna men fungerar gör den. och gillar man att pyssla och ha lite projekt så är det väl bara kul. Hade jag haft massor av slantar över hade jag nog köpt en Kunzel Biturbo för det måste nog vara den värsta panna jag har sett i varje fall. Nu kostar Orlan närmare hälften av vad andra pannor kostar så för mig var det ett vettigt val.
Du har själv sagt att ditt system är som ett laboratorium för vedeldning betyder det att jag ska tolka det som att ditt system inte fungerar?
Jag betackar mig för sådana inlägg som du just gjorde, dom varken tillför något eller uppmuntrar.
/Stefan
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
-
- Pannrumshärskare!
- Inlägg: 2046
- Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56
Min fundering går i kring att skapa ett större utrymme i brännkammaren för att få värmen att ha mer tid på sig där(möjligtvis längre väg). Så om man gör stenen mindre eller som du säger tar bort den så får man ju större utrymme(likt en sjö i en älv där vattnet flyter långsammare). Men sen behövs ju turbulens för att blanda syret med dom brännbara gaserna och partiklarna så någon form av turbulator bör man nog ha.
Om man nu ska ha kvar en sten i någon form så är min tanke att den ska vara optimerad för värme spridning och ha så lite värmeabsorbering som möjligt. Jag har hittat ett sånt material som har testats i 1200°C under en längre tid och det tänker jag prova att göra en "brännsten" av. Materialet är helt sjukt att placera på ett sådant ställe men det får tydligen andra egenskaper när det utsätts för extrema temperaturer.
Som sagt jag återkommer när jag testat oavsett om det lyckas eller inte.
Skulle behöva hjälp av någon som är bra på aerodynamik för hur en optimal sten ska se ut så att den varma luften hela tiden knuffas mot sidorna i brännkammaren men samtidigt går långsamt? Tänker själv något med vågor......?
Om man nu ska ha kvar en sten i någon form så är min tanke att den ska vara optimerad för värme spridning och ha så lite värmeabsorbering som möjligt. Jag har hittat ett sånt material som har testats i 1200°C under en längre tid och det tänker jag prova att göra en "brännsten" av. Materialet är helt sjukt att placera på ett sådant ställe men det får tydligen andra egenskaper när det utsätts för extrema temperaturer.
Som sagt jag återkommer när jag testat oavsett om det lyckas eller inte.

Skulle behöva hjälp av någon som är bra på aerodynamik för hur en optimal sten ska se ut så att den varma luften hela tiden knuffas mot sidorna i brännkammaren men samtidigt går långsamt? Tänker själv något med vågor......?
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
-
- Pannrumsnisse!
- Inlägg: 996
- Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06
Åskar ! Tänkte faktiskt skriva någonting liknande ! Men du han före
Jag tänker inte skriva någonting negativt om Orlanpannan,men dom som jag har sett, har ägaren av pannan byggt eller gjort om som du har gjort för att få den att fungera på ett sätt så att brukaren är nöjd
.
Det är inte illa menat Wooda! att förklara som jag gör, men jag ser verkligheten varje dag. Däremot är rengöringen ( Åtkomligheten för rengöring av konvektionspartiet under all kritik ) Hoppas att du håller med
Mitt labbande i pannrum skiter vi i
Ved profilen..

Jag tänker inte skriva någonting negativt om Orlanpannan,men dom som jag har sett, har ägaren av pannan byggt eller gjort om som du har gjort för att få den att fungera på ett sätt så att brukaren är nöjd

Det är inte illa menat Wooda! att förklara som jag gör, men jag ser verkligheten varje dag. Däremot är rengöringen ( Åtkomligheten för rengöring av konvektionspartiet under all kritik ) Hoppas att du håller med

Mitt labbande i pannrum skiter vi i

Ved profilen..
Absolut. Men jag tror att det är viktigt att fixa så luften verkligen sprids lika mycket över alla hål och att motståndet denna väg inte ändras allt för mycket.Åskar skrev:Wodda!
Vad tror du om att fixa munstycket så att det blir fler hål för sekundärluften? Borde ju rimligtvis bli bättre inblandning och därmed jämnare förbränning av gengasen.
@Vedprofilen
Håller med om att det kunde varit enklare att sota tuberna för jag får lite ont i armbågen när jag drar i spaken

Nä skämt åsido det verkar funka bra hos mig för jag får så gott som inga beläggningar och har därav inte behövt göra mer än att dra i spaken. Sen kan jag också tycka att nån gång emellanåt vore det trevligt att kunna rengöra denna del grundligt eller för den del om man kanske har problem med sot där och det är kanske inte världens enklaste om man inte har extra tunna/små viskor/borstar.
Om man inte gillar automat varianten kan man köpa den utan och då är det enkelt att sota manuellt.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Fler än jag som laborerar med förbränningskammaren..
Intressant!
http://www.blocket.se/vi/18412488.htm?ca=4_s

http://www.blocket.se/vi/18412488.htm?ca=4_s