Puffar och bakslag

Här diskuteras allt kring vedeldning
Skriv svar
Wodda
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Ok
Tänkte bara meddela hur det fortlöper.
Puffar och bakslag är ett förgånget problem. Sen jag installerade Z 150 så har jag inte i princip haft en enda puff oavsett hur jag försökt misshandla iläggen. Har t o m hällt i 30 liter bark & näver när pannan varit halvfull med glöd och inget händer. Jag är personligen helt säker på att puffar & bakslag har med draget att göra.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

Kul att det verkar lösa sig :) Har oxå en Z 150.
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
leifa.k
Energiprofet!

Inlägg av leifa.k »

Wodda skrev:Ok
Tänkte bara meddela hur det fortlöper.
Puffar och bakslag är ett förgånget problem. Sen jag installerade Z 150 så har jag inte i princip haft en enda puff oavsett hur jag försökt misshandla iläggen. Har t o m hällt i 30 liter bark & näver när pannan varit halvfull med glöd och inget händer. Jag är personligen helt säker på att puffar & bakslag har med draget att göra.
Frugan och grabben säger att jag är dålig på att förklara saker och ting, men jag försöker. Det är helt logiskt,om du inte hade dragregulatorn och du häller i 30l. bark och näver så skulle det bli en himskans fart på elden, och rökgaserna, och när det blir det så ökar draget i pipan och det blir ännu mera dra genom eldstaden, och så ökar det. Om det finns en dragregulator monterad så känner den av när det drar iväg och med den balanserade vikten så känner den av detta och ökar luftinsläppet till pipan så att draget genom pannan lugnar sig och därigenom utvecklar mindre energi för tillfället, och det bidrar därigenom till bättre förbränningsverkningsgrad.

Jämn bränsleinmatning är jävligt viktigt (det verkar leverantörer utav pelletsbrännare glömtt bort) Samma är det med draget i pipan, därför hör nen motdragslucka till anläggningen, det är egentligen inte så svårt att förstå.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 1st. hemmabyggda 800l. acktank, 30cm.isolering, braskamin, Citcops panasonic 12:a l/l, FTX ventilation, 90 st.X rör från Sfinx.
200m.borrhål 190m aktivt Nibe 1210/7-99 3000kr.
bränndal
Entusiast!
Kontakt:

Inlägg av bränndal »

Wodda, vars har du beställt Z 150:an och till vilket pris?
Janfire Flex-A
Gustavsberg årsmodell 1975 25kcal
Timmrad västerbottensgård 220m2+70 m2 källare
Stall 80m2 uppvärmt till 10-12C kulvert från huset 28 meter
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

bränndal skrev:Wodda, vars har du beställt Z 150:an och till vilket pris?
Här finns det. http://www.transtemper.se/newlook/index ... up&group=1
Kolla med olle45 :wink:
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Wodda
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Taxen skrev:
bränndal skrev:Wodda, vars har du beställt Z 150:an och till vilket pris?
Här finns det. http://www.transtemper.se/newlook/index ... up&group=1
Kolla med olle45 :wink:
Jepp, kanon service!
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
Wodda
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Har provat vidare med att köra bägge luckorna, varje lucka var för sig osv. Och med den nya veden(10x10x50) så är det gränsfall för att KWSID012 pallar med. Dock så är z150 överlägset bäst helt på egenhand. Med bägge luckorna körande samtidigt så blir det en viss instabilitet och pannan ges möjlighet att hosta till ibland.
Vid körning med Z:an är det en konstant lugn förbränning.

Nästa grej blir nu att kolla hur långt ner i Pa jag kan gå utan att det ger bieffekter. inställningen är just nu 18 Pa.

@Ruben
Skulle inte SID012 klara pannor upp till 50kW? Betyder det att min panna stundvis levererar mer än 50kW eftersom den stundvis står fullt öppen?
Olle45
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Wodda skrev:Har provat vidare med att köra bägge luckorna, varje lucka var för sig osv. Och med den nya veden(10x10x50) så är det gränsfall för att KWSID012 pallar med. Dock så är z150 överlägset bäst helt på egenhand. Med bägge luckorna körande samtidigt så blir det en viss instabilitet och pannan ges möjlighet att hosta till ibland.
Vid körning med Z:an är det en konstant lugn förbränning.

Nästa grej blir nu att kolla hur långt ner i Pa jag kan gå utan att det ger bieffekter. inställningen är just nu 18 Pa.

@Ruben
Skulle inte SID012 klara pannor upp till 50kW? Betyder det att min panna stundvis levererar mer än 50kW eftersom den stundvis står fullt öppen?
Hej Wodda
Lite om skorstens drag.
Det är tre storheter som bestämmer hur stort undertrycket blir i Pa eller mm Vp.

KW 012 klarar enligt tyska normer på pannor upp till 50kW
Men jag har ett frågetecken här som ställer till det lite.
En panna med lägre verkningsgrad och högre rökgastemperatur
här kan draget skena i väg trots att den inmatade panneffekten är mindre
än 50kW.

Vill minnas att din skorsten har måtten 180mmØ area 282cm² höjd 8 meter ?
Och vid ved eldning ska KW SID 012 vara på gränsen vad den klarar av.
Area 338 cm² höjd 7 meter Area 169cm² höjd 9 meter

KW Z150 klarar skorstens mått area 338cm² höjd 12 meter
Men vid ved eldning kan höjden behöva minskas något så den klarar
av att hålla konstant drag.

Pannans effekt i kW bestämmer rökgas volymen som skall ut genom skorstenen och area på skortenen.

Skorstenens mått Area och höjd

Motorn till draget är den temperatur som lämnar pannan och temperatur skillnaden ute.

Ju högre temperaturen är som lämnar panna mer ökar draget i Pa

Hur lågt det går att ställa draget och fortfarande ha bra förgasning
här har även vedens kvalite grovlek och fukt ett avgörande.

Det är en hel veteskap som tar tid att lära sig.
sedan skilljer det också emellan olika pannkonstruktioner mm.

MVH
Ruben
Tillverkar rökgasutrustning
Wodda
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Jaha nu börjar eldningssäsongen igen, ser fram emot detta :lol: Och jag märkte direkt att man tappat stinget om hur iläggen skulle vara osv. Men sak samma det funkade hyfsat, men samtidigt hade jag lite jobb på taket och tänkte att jag skulle kolla hur mycket avgaser som kom ut och med vilken fart det var. Nu är det iofs ganska varmt ute men farten på avgaserna var i mina ögon extremt låg.
Och sin vana trogen tog funderingarna fart.
Puffar och bakslag som tråden heter antyder ju att något händer i pannan som ger dessa symptom. Med största möjliga säkerhet rör det sig om någon form av explosion(snabb förbränning).
Förbränning sker väl när tre saker är uppfyllda?
Värme = ok
Bränsle = ok
Syre = ok
Ta bort en av dessa så sker ingen förbränning.
Vi som vart med om dessa fenomen vet ju att dessa inträffar när värme och bränsle(gengas mängd) når sina toppar. Syret är i varje fall hos mig ganska konstant(konstant fläkttryck och dragbegränsning av skorsten).

Värme kan vi ju inte göra så mycket åt.
Gengas produktionen likaså (fårhåller sig till värmen)
Däremot kan jag styra hur mycket syre som skall till föras 8) = sänkt syretillförsel när gengasproduktionen är som högst. Eller ska man öka syret?
Och eftersom jag begränsat draget borde jag kunna styra detta. Dock finns ett litet aber om inte skorstenen har tillräckligt bra drag för att hålla emot suget(bakslaget) som kammaren vill utföra genom att antända den stora konsentrationen i kammaren. Därav skulle jag vilja säga att man bör ha ett överdrivet bra drag från början i sin skorsten så att det alltid övervnner kraften i ett eventuellt tillbakasug.
Är det också möjligtvis så att man bör ha en hyfsat hög temp i skorstenen för att åstadkomma detta?För att få det hela stabilt.
Vad tror ni?
Olle45
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Hej Wooda

Varför woffar ( puffar ) uppstår i pannan.

Jag skall försöka att förklara vad som händer i förbränniningen av vedinlägget.

Det är samma fenomen som uppstår vi en hus/villa brand, temperturen
stiger och värmen förgasar bränslet/veden okontrollerat och övertändning sker kan tillomed formligen explodera vid övertändningen.

Här är tillförda värmen boven till fenomenet överproduktion av brännbar explosiv vedgas!

Samma fenomen handlar det om vid vedförgasning i pannan.

Här kommer dragbegränsarens funktion in som värmebegränsare
och varför den skulle påvera värmen med en temperatursänkning!
och minska gasproduktionen ...

Detta uppstår genom att draget tillåts inte skena iväg okontrollerat !

Mina egna studier visar att det är sekundär luften som inte är i harmoni med gasproduktionen, men primär luftens lucka kan stängas något till att eventuelt vara helt stängd när gasproduktionen är i gång
sekundärluften får vedgasen att brinna fullt ut, med denna inställning
förgasas veden lungt och stabilt.

Dragbegränsaren är viktig! och att den räcker till i storlek till anläggningen!

MVH
Ruben
Wodda
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Hej Ruben
Jo jag är med dig om att dragbegränsaren behövs och är en viktig del. Men det verkar ju som att det behövs göras mera för att få bort problemen helt.

Låt säga att draget är perfekt justerat med en begränsare vad ska man göra då tycker du ?
Olle45
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Hej Wooda

När dragbegränsaren har gjort sitt och problemet är kvar ändå.

Här borde även primär luckan haft en automatisk stängare / som stryper
syre tillförseln när temperaturen vill stiga som i sin tur förmed sig

övertändningen som ställer till det med woffandet / (fet explosiv gas)

Det är förfet blandning och sekundär syret räcker inte till
även förgasnings utrymmet kan vara förlitet lågan kan behöva mycket större förbrännings utrymme än som finns att tillgå i pannan

Lågan kan bli flera meter lång / stor och kan räcka långt ut i skorstenen om
syreförhållander skulle vara helt rätt i ( woff ) förhållandet.

Om nu primärluften stryps i detta läge hejdas vedförgasningen att öka
temperaturen som utlöser ( Woffandet ) och pannan brinner med lugn förgasning.

Hur mycket det går att strypa Primärluften måste provas inviduelt
beroende på pannans förgasnings konstruktion,

Det hänger samman med hur sekundär luftens placering i förhållande till
glödbädden och veden som förgasas.

MVH
Ruben
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

Hej Wooda!!
Försök med att få keramiken tät uppåt, du ser väl själv på din bild i din profil att keramiken inte är tät uppåt. Så ser alla Orlan pannor ut tyvärr. Du får förbränningen både i keramik koppen samt utanför, samt även bakom och upp i konvektionsdelen i pannan. Tro f..n det poffar !!! Det finns ingen koll alls mellan Primär och Sekundär syre tillförsel ?

Jag tycker att pannan borde förbättras när det gäller detta!

Kolla bara på hur Baxi / Kalmarpannan / Effecta Woody / Det finns flera! Hur dom har gjort..

Ved Profilen..
Wodda
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Kul att du e tillbaks vedis.

Har faktist funderat på att göra en ny brännsten där lågan tvingas framåt för att sedan gå bakåt i pannan. Borde slå två flugor i en smäll (svårare med baksug och längre tid innan det går ut i skorsten). Sen vet jag inte om det kommer ge mig mer koll på sekundären då den pytsas in högre upp än det som syns på bilden.

Blir nog ett av vinterns projekt tillsammans med varvtalsstyrning på fläkt och pump. Stenen kommer jag nog göra en egen tråd av för där finns en hel del experiment att göra.
Olle45
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Hej Wodda
Det med sekundärluft!
När du ändå skall labba lite på egen hand så kommer jag med ett bra tips!

1/ Primärluften är den luft som styr farten och därmed temeraturen i förbränningens första skede.

2 / första skundärluft insläppet!! försök att få konstruktionen så att du tillför den så nära efter lågan lämmnat glöd och vedförgasningen som möjligt
utan att denna blir enbart primär, den fungerar så att syre får gasen att brinna närmare vedförgasningen, det betyder att primärluften kan minskas
och förgasningen kan styras med första sekundär luften

3/ ett sista luftinsläpp som skall förse lågtopparna med nytt syre så de kan förbrännas helt.

Puffar uppstår när det produserars förmycket brännbar vedgas så värmen vid förgasningen stiger och hettar upp veden i magasinet som också börjar att förgasas, följden blir tät mycket explosiv vedgas.

Ovan stående tips har jag själv provat ut på 70 talets mitt
och det fungerar mycket bra.

Jag har också kollat runt lite på eldfast cement här finns en jungel av olika sorter att välja på, nu har jag inte hunnit att fördjupa mig i vilken sort som är bäst.

MVH
Ruben
Skriv svar