Puffar och bakslag
Under gårdagens eldningscykel kollade jag lågan frekvent och något som jag verkar ha fått till nu är förbrännigen. Den har väl inte varit speciellt dålig tidigare heller men nu är den närmast perfekt. Man får liksom passa sig när man öppnar luckan för eldkvasten slår emot frontluckan och är tvärblå. När man tittar in blir det en lila effekt då keramiken lyser gulrött och den rent blåa kvasten döljer stenen.
Ska fortsätta prova med dom dubbla luckorna och se vad som händer.
Ska fortsätta prova med dom dubbla luckorna och se vad som händer.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Hej WoddaWodda skrev:Under gårdagens eldningscykel kollade jag lågan frekvent och något som jag verkar ha fått till nu är förbrännigen. Den har väl inte varit speciellt dålig tidigare heller men nu är den närmast perfekt. Man får liksom passa sig när man öppnar luckan för eldkvasten slår emot frontluckan och är tvärblå. När man tittar in blir det en lila effekt då keramiken lyser gulrött och den rent blåa kvasten döljer stenen.
Ska fortsätta prova med dom dubbla luckorna och se vad som händer.
Jag tror du börja förstå hur viktigt det är att rätt temperatur hålls i
glödbädden för att just öka värmeuttaget ur bränslet,
Här uppstår en annan intressant sak, men här skulle du mäta rökastemperaturen med digital instrument som ändrar mätvärdet snabbare,
Vad som händer i blålåge området:
Jo vedgaserna förbränns långsammare med gasolens typ av bredda låga
Vilket får effekten lägre rökgastemperatur och effektivare värme utag av pannan enkelt pannans temp ska stiga snabbare.
MVH
Ruben
-
- King Pinne!!!!!
- Inlägg: 7177
- Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
- Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
- Kontakt:
Eldstasvolymen/vedmagasinet har väl inget med effekten på pannan att göra...zac skrev:Eldstadsvolymen.. menar du då efterbrännkammaren med keramik?Ved Profilen skrev:Effekten på pannan avgör Veden samt eldstadsvolymen / vedmagasinet
Borde väl inte spela så stor roll för effekten hur stort vedmagasin det är i en panna med omvänd förbränning...allt brinner ju inte på en gång.
Solo innnova 50 kW har en eldstadsvolym på 185 liter vilket även Orlan 40 har men den är på 40 kW, Calmar V65 har en effekt på 60-80 kW men bara 150 l eldstad..

Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
-
- Pannrumsnisse!
- Inlägg: 996
- Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06
Detta är en vanlig fråga jag kan få Obs. Detta är ett taget exempel.
Hej! jag undrar hur calmarpannan v65 kan ha dubbel effekt i jämförelse med den mindre v33, med tanke på att v65 har volymen 150 liter ved mot 120 i v33. Ska eldas mot 4000 l ren tank plua 750 med beredare. Tacksam för svar.
Svar: Du har inte riktigt förstått skillnaden mellan Effekt och Energi.
Enkelt uttryckt är Effekten lika med Energi per tidsenhet. En viss mängd ved innehåller en viss mängd lagrad energi- låt oss säga 100 kWh. När du sedan tänder pannan blir Effekten beroende på den tid det tar att elda upp ditt lager. Om det tar 2 timmar blir den tillförda effekten 100 kWh / 2 h = 50 kW, om det tar 4 timmar blir effekten 100 kWh / 4 h = 25 kW osv.
Bra björkved innehåller ungefär 1,4 kWh / liter travad ved i eldstaden. 150 liter innehåller ungefär 210 kWh vilket med en pannverkningsgrad på 80 % ger c:a 170 kWh i färdig värme. Det är tillräckligt med energi för att värma 2 900 liter vatten drygt 50 grader, eller om du räknar som producerad Effekt då brinntiden är t ex 3,5 timma; 170 kWh / 3,5 h = 48,6 kW.
Ved Profilen.
Hej! jag undrar hur calmarpannan v65 kan ha dubbel effekt i jämförelse med den mindre v33, med tanke på att v65 har volymen 150 liter ved mot 120 i v33. Ska eldas mot 4000 l ren tank plua 750 med beredare. Tacksam för svar.
Svar: Du har inte riktigt förstått skillnaden mellan Effekt och Energi.
Enkelt uttryckt är Effekten lika med Energi per tidsenhet. En viss mängd ved innehåller en viss mängd lagrad energi- låt oss säga 100 kWh. När du sedan tänder pannan blir Effekten beroende på den tid det tar att elda upp ditt lager. Om det tar 2 timmar blir den tillförda effekten 100 kWh / 2 h = 50 kW, om det tar 4 timmar blir effekten 100 kWh / 4 h = 25 kW osv.
Bra björkved innehåller ungefär 1,4 kWh / liter travad ved i eldstaden. 150 liter innehåller ungefär 210 kWh vilket med en pannverkningsgrad på 80 % ger c:a 170 kWh i färdig värme. Det är tillräckligt med energi för att värma 2 900 liter vatten drygt 50 grader, eller om du räknar som producerad Effekt då brinntiden är t ex 3,5 timma; 170 kWh / 3,5 h = 48,6 kW.
Ved Profilen.
-
- King Pinne!!!!!
- Inlägg: 7177
- Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
- Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
- Kontakt:
Ved Profilen skrev:Detta är en vanlig fråga jag kan få Obs. Detta är ett taget exempel.
Hej! jag undrar hur calmarpannan v65 kan ha dubbel effekt i jämförelse med den mindre v33, med tanke på att v65 har volymen 150 liter ved mot 120 i v33. Ska eldas mot 4000 l ren tank plua 750 med beredare. Tacksam för svar.
Svar: Du har inte riktigt förstått skillnaden mellan Effekt och Energi.
Enkelt uttryckt är Effekten lika med Energi per tidsenhet. En viss mängd ved innehåller en viss mängd lagrad energi- låt oss säga 100 kWh. När du sedan tänder pannan blir Effekten beroende på den tid det tar att elda upp ditt lager. Om det tar 2 timmar blir den tillförda effekten 100 kWh / 2 h = 50 kW, om det tar 4 timmar blir effekten 100 kWh / 4 h = 25 kW osv.
Bra björkved innehåller ungefär 1,4 kWh / liter travad ved i eldstaden. 150 liter innehåller ungefär 210 kWh vilket med en pannverkningsgrad på 80 % ger c:a 170 kWh i färdig värme. Det är tillräckligt med energi för att värma 2 900 liter vatten drygt 50 grader, eller om du räknar som producerad Effekt då brinntiden är t ex 3,5 timma; 170 kWh / 3,5 h = 48,6 kW.
Ved Profilen.
Med effekt menar man väl ändå hur många kW pannan ger inte hur många kWh lagrad energi den ger??
Hur många kWh den ger beror på eldstadsvolymen o kW är hur snabbt den kan bränna upp en vis ved mängd på..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Hej Wodda o ÅskarWodda skrev:Kan inte låta bli att småskratta...........av uppgivenhet![]()
Känner mig som min egen läkare. Nya funderingar om hur det här funkar dyker upp vartefter som man provar nya grejer för att få det att funka klockrent.
Min teori (och flera andras tydligen) har varit att primären ställer till det genom att gasa för mycket. Nu är jag nästan nere på noll i gas och då uppträder lite nya prylar som får mig att fundera på nya sätt.
Gengas produceras vid temperaturer över 60°, rätt eller fel?
Om då hela pannan är över denna temperatur så spelar det ju ingen roll hur mycket eller lite primären står öppen förutom vid uppstart eller slut då det behövs naturligt drag genom glödbädden.
Ponera att vi strypt primären helt, gengasen fortsätter att produceras eftersom pannan är varm och den enda luft som tillförs är genom munstycket i keramiken. Eftersom draget i skorstenen är den enda väg luften kan ta så går det neråt vilket möjligtvis gör att ett baksug suger med sig lite gengas från kammaren som då får ett undertryck och vill suga tillbaks lågan så att den står uppåt i vedkammaren varpå antändning av stor mängd gengas uppstår. !!?????puff![]()
Om det är på detta sätt så borde det väl vara fel att strypa primären?
Eller är det ok att ha ett vedmagasin med högkoncentrerad gengas?
Är det inte bättre att öka på primären så att man får ett övertryck i ved kammaren och då ett större flöde av gengas(så att det inte ansamlas för mycket) och samtidigt öka sekundären för att tillfredsställa förbränningen.
Just nu blir det som att krypköra bilen på nitrogen om ni förstår vad jag menar.
Och om jag förstår blålågeteknik rätt så infaller den när förbränningen får tillräckligt med syre. Min låga är rent blå utan gula inslag(oftast) förutom när det ligger nån kolbit ivägen. Betyder inte det att jag har förmodligen ett underskott på gengas i förbränningszonen.
Ska försöka dra någon slutsats av det här resonemanget. Problemet jag tror att jag och många har är att har man för finhuggen ved och dessutom låtit den torka enligt konstens regler så har man ett så potent bränsle att det är svårt för pannan att hantera. Lambdastyrning är nog inte så dumt ändå.
Om någon nu motförmodan tycker sig ha ett svar på dessa problem så låt höra eller ska man acceptera att det är som jag har beskrivit.
Not: Som ni förstår så har jag fortfarande problem
Lite info
Att vedgas samlas i vedmagasinet är normalt, men att inte förbrännas där.
Vedgas är den gas som brinner vid lägre temperatur, gengas tempen ca 850 C, här behövs nära ingen primärluft alls bara att unerhålla temperaturen på ca 850 C
En fråga som jag har är hur nära glödbädden sekundärluften tillsätts för att säkerställa ren förbränning.
Alltid svårare att styra förbränningen med finhuggen ved
Björk brinner något långsammare än gran.
MVH
Ruben
http://www.micatrone.se/download/docs/m ... bio_11.pdf
En manual för lite större biobränsle anläggningar.......lite kul info om förbränningsteknik och annat.
(ide´er för eventuella ombyggnationer kanske)
En manual för lite större biobränsle anläggningar.......lite kul info om förbränningsteknik och annat.
(ide´er för eventuella ombyggnationer kanske)
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Hej WoddaWodda skrev:http://www.micatrone.se/download/docs/m ... bio_11.pdf
En manual för lite större biobränsle anläggningar.......lite kul info om förbränningsteknik och annat.
(ide´er för eventuella ombyggnationer kanske)
Det är inte lätt att hålla optimal förbränning i liten panna,
det är därför akumulatortankar kom till för att kunna låta veden
brinna med full effekt, men som du har upptäkt händer olika saker
under eldningens gång, övertändning med puffar mm.
Lätt att det blir ostabilt förbrännings förlopp när endningen skall optimeras.
Jag har två funderingar
1 Är ved magasinet i pannan helt tätt ( luckor mm ) ? Hit räknar jag inte primärluften.
2 Sekundärluften om den är rätt placerad eller den behöver kompleteras.
Puffar är ingen ting annat än brännbar gas som vid rätt syre blandning fattar eld.
Sedan undrade du om Gengasen var lättare än luft.
SVAR den är lättare än luft det är denna gas som kan puffa.
MVH
Ruben
Om gengasen är lättare än luft då blir jag än mer konfunderad över varför t ex Orlan släpper in Primären högst upp? Eller nä det blir jag inte det är ju självklart.(tänker läsbart)
Hur ska jag annars få ner gengasen.......!
Så var det med det, se nu har man lärt sig något igen.
Tack Ruben
Not: Har inga puffar längre Ruben, tack vare det sänkta draget tror jag.
Hur ska jag annars få ner gengasen.......!
Så var det med det, se nu har man lärt sig något igen.
Tack Ruben
Not: Har inga puffar längre Ruben, tack vare det sänkta draget tror jag.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Hej Wodda!Wodda skrev:Om gengasen är lättare än luft då blir jag än mer konfunderad över varför t ex Orlan släpper in Primären högst upp? Eller nä det blir jag inte det är ju självklart.(tänker läsbart)
Hur ska jag annars få ner gengasen.......!
Så var det med det, se nu har man lärt sig något igen.
Tack Ruben
Not: Har inga puffar längre Ruben, tack vare det sänkta draget tror jag.
Kör du fortfarande fabriksinställt? Primär,sekundär,fläkt.
/Anders
Orlan40,laddomat21,40m kulvert,termomat 2 kulvertstyrning,4500l huvudtank+700l i huset
Hej WoddaWodda skrev:Om gengasen är lättare än luft då blir jag än mer konfunderad över varför t ex Orlan släpper in Primären högst upp? Eller nä det blir jag inte det är ju självklart.(tänker läsbart)
Hur ska jag annars få ner gengasen.......!
Så var det med det, se nu har man lärt sig något igen.
Tack Ruben
Not: Har inga puffar längre Ruben, tack vare det sänkta draget tror jag.
Jag har en teori om primärluften,
Det är för att minska vackumet i vedmagasinet i pannan samtidigt vädra ut eventuell överskotts fukt som frigörs av värmen.
Som jag ser det ligger svårigheten i att samtidigt hålla glödbädden så liten att den inte överproducerar överskott på gas och ändå håller hög temperatur i glöbädden som förgasar veden.
Det med dragbegränsare är jag 110% säker på att det är rätt, gäller all eldning med ved, pellets och olja !
Konstant max drag är ett måste för att kunna hålla så bra förbränning som möjligt och rätt förhållande med syre och gasproduktion
Min teori om puffar
skenar gasprodutionen bildas puffar genom lågan blir för stor att syre
fattas.
Finns en teori till att sekundären inte håller liv i gasen utan lågan slocknar av och flämtar till och antänder den brännbara gasen med en eller flera puffar.
MVH
Ruben
Vänstra skruven 3,3 varv.zac skrev:Hej Wodda!Wodda skrev:Om gengasen är lättare än luft då blir jag än mer konfunderad över varför t ex Orlan släpper in Primären högst upp? Eller nä det blir jag inte det är ju självklart.(tänker läsbart)
Hur ska jag annars få ner gengasen.......!
Så var det med det, se nu har man lärt sig något igen.
Tack Ruben
Not: Har inga puffar längre Ruben, tack vare det sänkta draget tror jag.
Kör du fortfarande fabriksinställt? Primär,sekundär,fläkt.
/Anders
Högra skruven 3 varv.
Helt öppet spjäll på fläkten & 100% på varvtalet.
Pausblåsning varannan minut.
+15°C på Ekostern.
Har även gått ner i glödbäddsmängd innan ilägg (ca 2liter) vilket gör att jag får en segare start men jämnare. Sen det här med att alltid lägga dom grövsta/tyngsta och kompaktaste bitarna i mitten och finare runt om det funkar verkligen bra.
Är just hemkommen från Debau(mässa) i Dusseldorf. Hittade en ny panna som jag tror hette Dipot (glömde lappen hemma).
Kan meddela att det är en Orlan 25kW med ny plåt runt och annat namn.
Kostade på mässan 3520 Euro vilket blir drygt 33 000:- svenska riksdaler.
Går tydligen att ta bra betalt för Orlan ändå.
Tillägg: Hittade adressen www.doepik.de men dom verkar inte visa pannan på hemsidan.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Det var ju billigt...Jag har hittat orlan i Finland under namnet Teramax,annan toppkåpa men aningen dyrare 3820 euro för en 25:a
http://www.termocal.fi/index.php?mid=143
/Anders

/Anders
Orlan40,laddomat21,40m kulvert,termomat 2 kulvertstyrning,4500l huvudtank+700l i huset
Hej Wodda, jag är så nöjd och glad att jag kan ha hjälpt en enda person, och om de sen förstår vad jag skriver så är det ytterligare en bonus. Jag skulle gärna utelämna mig mera och skriva om hur det funkar osv. men det är lite lurt när sådana som vedprofilen husrar här, han citerar hela inlägg så det ej kan tas bortj, jag läste vad han skrev om motdragslucka, panna med sugande och tryckande fläkt. Han är helt ute och cyklar anser jag. Jag anser att panntillverkare med en liten årlig eller ingen avgift för utsläpp för CO slipper betala utsläppsavgifter är åt fanders fel, men det kommer, för hög CO innebär att man skickar ut en massa oförbrända gaser som skiter ner närmiljön, vad anser du om det vedprofilen? Pannkonstruktörerna kanske skulle titta och planera för ett tredje luftregister... den så kallade tertiären ...så de är med i matchen den dag det gäller?Wodda skrev:Tack Leifa.k
Jag är med på vad du pratar om och jag har hittat en massa läckor till min primär luft ska nu bara fundera ut hur jag ska täta/stoppa inflödet.
Tack än en gång Wodda.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 1st. hemmabyggda 800l. acktank, 30cm.isolering, braskamin, Citcops panasonic 12:a l/l, FTX ventilation, 90 st.X rör från Sfinx.
200m.borrhål 190m aktivt Nibe 1210/7-99 3000kr.
200m.borrhål 190m aktivt Nibe 1210/7-99 3000kr.
Vad är det du håller på med egentligen? Har du några större problem? Jag bara undrar. Jag har också en murad pipa på 14X14cm. =196cm2. Denna lilla effektskillnad kanske inte gör någon större förändring i pipan, du pratar om´effektskillnad i en panna från 30-45 Kw. och jag lovar dig att jag som har samma area på pipan skulle nog klara mig. kanske med ännu större neffektuttag, huir mycket mera vet jag inte, men till 40kw fixar jag enligt mätningarna med en fukthalten jag har i bränslet just nu med den arean i pipan...Trodde do visste hur rökgasvolymerna/ bränslefukthalt osv hänge ihop.Ved Profilen skrev:André
Jag har en Baxi Solo + 30 . Om jag byter panna till en Gaselle- Quick Up- 45. Som har högre effekt. Måste jag öka min skorstens area då ??
Jag har 14*14 cm Skorstenen är 4m hög?? Jag har en murad tegel skorsten.
Jag bara undrar ????
Ved Profilen..
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 1st. hemmabyggda 800l. acktank, 30cm.isolering, braskamin, Citcops panasonic 12:a l/l, FTX ventilation, 90 st.X rör från Sfinx.
200m.borrhål 190m aktivt Nibe 1210/7-99 3000kr.
200m.borrhål 190m aktivt Nibe 1210/7-99 3000kr.