Lamdan?
Kretsen (IC'n) tillverkas av Bosch och heter CJ120 (nyaste version: CJ125). Vad jag INTE kan dela med mig är hur man programmerar den, min chef har tecknat på ett sekretessavtal för att vi ska få dessa data.
Det finns beskrivning nog i det datablad jag har sett för att man kan göra själva avläsningen utan CJ125 men det blir mycket komplicerat och för en "legman" är det bara att glömma, jag är definitivt tveksam på att ge mig in i detta och jag har ändå designad elektronik i bra många år.
Det finns beskrivning nog i det datablad jag har sett för att man kan göra själva avläsningen utan CJ125 men det blir mycket komplicerat och för en "legman" är det bara att glömma, jag är definitivt tveksam på att ge mig in i detta och jag har ändå designad elektronik i bra många år.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Jag hittade en del information om ett försök gjort av värmeforsk som håller på med värmeteknisk forskning.
Det finns en del rapporter att ladda ned i detta ämne på deras hemsida.
"Lambdareglerad reglering" (rapport 827) var den första i en serie experiment med lambdasond i en pelletspanna. Där la man även till styrning av luft och bränsle. Man använde en pentium 400 och ett egentutvecklat program för regleringen. Jätteintressant läsning. Rapport 883 beskriver hur ettapp 2 gick till och vilket resultatet blev. Gå till http://www.varmeforsk.se/databas/databas_index.html och sök på lambdasond så hittar ni en massa information.
I dessa experiment använde man en smalbandslambda från bosh och en från biltema. Den från biltema höll inte riktigt måttet utan var i princip obrukbar efter 2 månader.
Hur har det gått för er som försökt er på detta?
Har ni hittat rätt börvärde för er panna? Funkar det bra att använda detta som substitut för rörisen och hans instrument? Jag jagar själv efter en Lambda av rätt kaliber för att testa men det skulle vara kul att höra era erfarenheter av ett mer långtidstest. Ngn som kör med lambda nu?
Det finns en del rapporter att ladda ned i detta ämne på deras hemsida.
"Lambdareglerad reglering" (rapport 827) var den första i en serie experiment med lambdasond i en pelletspanna. Där la man även till styrning av luft och bränsle. Man använde en pentium 400 och ett egentutvecklat program för regleringen. Jätteintressant läsning. Rapport 883 beskriver hur ettapp 2 gick till och vilket resultatet blev. Gå till http://www.varmeforsk.se/databas/databas_index.html och sök på lambdasond så hittar ni en massa information.
I dessa experiment använde man en smalbandslambda från bosh och en från biltema. Den från biltema höll inte riktigt måttet utan var i princip obrukbar efter 2 månader.
Hur har det gått för er som försökt er på detta?
Har ni hittat rätt börvärde för er panna? Funkar det bra att använda detta som substitut för rörisen och hans instrument? Jag jagar själv efter en Lambda av rätt kaliber för att testa men det skulle vara kul att höra era erfarenheter av ett mer långtidstest. Ngn som kör med lambda nu?
Noll koll :)
Tänkte kolla med er lambdakunniga om det är möjligt att använda ett sånt här kit för att mäta med?
Eller är det helt fel?
Eller är det helt fel?
Vedolux 40UB, 1st 3000l ack
Baxi TVA
6st Arsite AR-815 paneler
Deltasol BS Plus styrning
Baxi TVA
6st Arsite AR-815 paneler
Deltasol BS Plus styrning
-
- Fröträd
- Inlägg: 61
- Blev medlem: tor 15 feb, 2007 01:44
Nu vet jag inte om länken kommit upp tidigare, men bland dom billigare och absolut
mest prisvärda torde TechEdge vara.
Ex. http://wbo2.com/2j/default.htm
Lambda, display, analog utgång 0-5V, o.s.v. för AU(stralien)$ 253 d.v.s. ~1500
eller ~1900:- om man har oturen att åka på moms vid införseln.
Jag har deras "DiY-kit" som jag än så länge använt för att justera bränslemappningen
på min motorcykel. Men hade tänkt testa på min panna vid tillfälle.
//Magnus
mest prisvärda torde TechEdge vara.
Ex. http://wbo2.com/2j/default.htm
Lambda, display, analog utgång 0-5V, o.s.v. för AU(stralien)$ 253 d.v.s. ~1500
eller ~1900:- om man har oturen att åka på moms vid införseln.
Jag har deras "DiY-kit" som jag än så länge använt för att justera bränslemappningen
på min motorcykel. Men hade tänkt testa på min panna vid tillfälle.
//Magnus
Så Bosch LSM 011 är ingen riktig bredbandssensor eller ?Icecap skrev:Jag har 2 st 5-trådiga liggande.... äkta bredbandare! Men de behöver en specialkrets för att kunna användas.
De är egentligen 6-trådiga men den extra tråd är för individuell trimning.
2-trådiga: vanliga utan intern värme.
3-trådiga: vanliga med värme och en ledare gemensam med mätningen.
4-trådiga: vanliga med separat värme.
5-trådiga: bredbandiga med värme och specialinterface.
Nästan alla bilsensorer där motorn drivs med bensin är smalbandssensorer, de riktiga bredbandssensorer sitter på dieselbiler.
Den som jag har är det fyra anslutningstrådar på, och är kopplad till en burk som visar lamda värdet som jag har haft till min racingbil.
Denna burk går även att koppla in på dator om man vill logga osv.
Den sköter även förvärmningen av sonden automatiskt så den håller rätt temperatur.
Enligt Bosch så ska denna sond klarar luft/bränsleförhållande mellan 10:1 till 36:1.
Enligt vad Bosch säger är det en "magersensor" som medger att man kan mäta lite mer magert än vanliga sensorer men bredband är den definitivt inte.
Jag har själv en LSM 11 liggande samt en massa data på den och svaret är det samma: den är INTE bredbandssensor.
Att värmen har egna trådar är bra för att inte få mätfel men det är allt.
Jag har själv en LSM 11 liggande samt en massa data på den och svaret är det samma: den är INTE bredbandssensor.
Att värmen har egna trådar är bra för att inte få mätfel men det är allt.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
jag ahr en bosch LSU4:2 bredbandare med tillhörande kontroller/interface från innovative motorsports, köpte den på summitracing har för mig att den kostade ca $150-200, den har sladdar för att kopplas mot pc tänkte försöka använda den mot pannan bara för att testa, men är fiortfarande förvirrad över vilket lambdavärde som skall efetrsrävas....
Jag har förstådd att runt 13% CO2 vore bra men är ganska svårt att få till pga. det lilla "tjuvluft" som är mycket svårt att undvika så 11% - 13% är målet.
Då en lambdasensor egentligen är en O2-mätare och då det finns 21% O2 i luften blir resultatet att man ska "träffa" runt 8% syre men upp till 10% är OK.
Då en lambdasensor egentligen är en O2-mätare och då det finns 21% O2 i luften blir resultatet att man ska "träffa" runt 8% syre men upp till 10% är OK.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Jag har monterat in en bredbandare och loggar värdena med datorn. Jag ligger och pendlar lite mellan 1,4 och 1,8 i lambdavärde. Verkar detta ok månne?
Jag ser ingen rök i från skorstenen heller...
Jag ser ingen rök i från skorstenen heller...
Effecta 220C +Ulma 2000, mellanförråd och ett bulkförråd på ca 4 ton.
Huset byggt 1966 med 90kvm boyta +60kvm uppvärmd källare, orginal 2-glas...
Jag är bara en helt vanlig användare...
Huset byggt 1966 med 90kvm boyta +60kvm uppvärmd källare, orginal 2-glas...
Jag är bara en helt vanlig användare...