Hjälp med krånglande pelletspanna =/

Skriv svar
vatsug
Energiprofet!

Inlägg av vatsug »

Har du provat att göra pannan strömlös, dvs slå av strömmen till pannan , vänta 5 min och sen slå på den igen ? När den inte är i drift, dvs står still.
Funkar inte det , skulle jag beställa ett nytt styrkort till pannan, och be installatören att sätta dit det.
Lycka till.
Mvh Vatsug
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Kretskortet sitter på brännaren o det kostar ca 2000:- men efter allt jävulskap borde de gå få billigt, Man byter det själv då det bara är kontakter att trycka ihop o enligt Ariterm har dom bara en typ av kretskort till sina pannor/brännare..

Skulle haft tillgång till en Bequem 20 o testat i pannan, Det är fort gjort om de bara varit nån i närheten som haft en för att testa då det är samma kontakter för tempgivare o överhettningsskydd mm
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
AlexandraW
Lärjunge!

Inlägg av AlexandraW »

Ingen aning ang det rör som nämndes, hur ser jag det?

Pannan har gått hela dagen. På 55% matning och 50% fläkt (i både lå¨g och hög dock då jag hade lite väl bråttom imorse).

Dvs den har gått utmärkt på samma inställningar den började krångla på.. och som övht inte gick igår.

Så är väl ett to be continued, den kommer ju garanterat börja jävlas igen, frågan är inte om utan när..
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Dina och Andres inställn verkar vara dom rätta nu...hoppas det!
Men det är inte så att dina tömmar/"Pinnen till spjälluckan kan åka igen av sig självt=En vindby så glider den igen...?..Bara en tanke som slog mig!! :wink:
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
AlexandraW
Lärjunge!

Inlägg av AlexandraW »

Det har aldrig hänt vad jag vet i alla fall. Dvs den har aldrig 'stått fel' (jmf mot vad man ställt den på). Men kan ju dubbelkolla den när det bråkar, den här gången var det inte det iaf (jag kolalde den ju i samband med den här diskussionen).

Men känns som alla teorier, hur vilda de än är, är lika mkt värda i det här läget =)

Glömde svara om jag provat bryta strömmen till pannan. Inte dra ur sladden-bryta strömmen, men slå av den. Gör ingen skillnad, eller ibland gör det det men 9 ggr av 10 inte. (Ibland hjälper ju 'allt och inget' sas)
AlexandraW
Lärjunge!

Inlägg av AlexandraW »

Ändrade låg så den inte stod på samma som hög, utan låg 50% matning 45% fläkt.

Resultat, den når upp i 71 - 72 grader och står sen där och tuffar på låg, når inte upp i börvärde. Håller ju utvattentemp osv (jag har skruvat upp börvärdet på utvatten till 65 grader, mest för att ha lite 'extravärme' i huset om den stannar. Håller ju inte hur länge som helst att kolla till den nattetid med, folk måste sova med), men vill inte upp i börvärde.

Finns det någon nackdel att ha samma värden på hög som låg? Om det nu funkar alltså rent så att pannan når upp osv. Känns som den borde äta mer pellets av att stå och tugga på 71-72 grader på låg, än att gå på högvärden, nå upp, slå ifrån, sjunka och starta om. Eller har jag fel där?

Tillägg - blott minus 6 grader ute, så inte så att den inte orkar upp pga kyla eller annat. Utan den har en 'knäpp modell light' bara.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Egentligen är det inte så värst ekonomiskt att pannan går hela tiden eftersom du inte får några stillaståndsförluster, men när polarkylan återkommer, skall det ju vara spännande att se hur mycket den orkar med. Hade min panna eller snarare brännare betedd sig på detta vis, hade jag gått i taket. Nej, du. Skaffa ett annat kretskort, och se vad som händer. Sedan kan du skicka in det felaktiga till Ariterm och begära, för det första en ursäkt, och för det andra kompensation för värk och sveda. Jag är övertygad om att byter du kretskort, så kommer brännaren att börja göra det den skall. :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Tja du Bergtorparn jag är inte beredd att hålla med efter problemen med Ctc Ecoflexen som allt bytes utom pannan med liknande resultat som TS fast de som skilljer är att denna panna verkar gå iblandjämfört med Ecoflexen..

Snarare skulle jag vilja byta brännare mot en fungerande med 12 kW effekt, Går den är det bara att kräva Ariterm på ny brännare..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Nu hänger jag inte riktigt med: EcoFlex har ju i princip Ariterm BeQuem 15D brännare förklädd till CTC Bio - och det ekipaget funkar alltså inte? Jag har trott hela tiden att EcoFlex var en välfungerande panna - dags att ändra uppfattning - alltså?

I närvarande fall med den krånglande (O)BeQuem 12D brännaren: Vad Tycker du hon skall göra? Byta till en annan 12D och hålla tummarna på att den funkar? Eller peta in en brännare vi VET fungerar av annat fabrikat?

En TB mini med skruv skulle gå loss på knappt 15 000 kronor plus installation. Den kan operera säkert i denna panna, men: Skall man verkligen tvingas lägga den sortens pengar på bordet för att få en installation som, såvitt jag förstått, ALDRIG fungerat tillförlitligt att börja fungera såsom den skall? Den har fungerat i ryck och napp, men aldrig sådär rutinmässigt tillförlitligt såsom man skall kunna begära av en modern pelletsanläggning.

En fråga som dyker upp i skallen på mig Bildjust medan jag skriver detta: Skulle försäkringsbolaget kunna göra någonting? Jag menar: Här är en installation som är utförd av -*urk*- "proffs" med produkter från en av Sveriges större leverantörer av villavärme. Trots det funkar inte anläggningen såsom den skall. Finns det risk för liv och egendom? Är detta ett ärende där rättshjälp bör komma in i bilden? Bara tankar som damp ner, men kanske värda att spinna lite vidare på?
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
AlexandraW
Lärjunge!

Inlägg av AlexandraW »

Pannan står fortfarande (trots att jag vred upp låg så det är samma värden som hög) på 72 grader (börv 75). Den håller ju de 65 grader i utvatten jag skruvat upp den på, så det kunde ju vara värre. Men det är ju ändå inte som det ska. Och den har ätit två säckar pellets sen klockan 22.

Sen ang köpa nytt kretskort/brännare/etc och 'bara kräva ariterm på pengar' så är det ju tyvärr inte så himla bara när det kommer till ariterm.

Dels måste jag rikta kraven mot installatören (som jag som sagt inte vill 'sätta åt' på minsta vis då de ställt upp långt mer än ngn kunnat kräva), och sen får de kräva ariterm på pengar. So far so good om nu ariterm betalade ut. De har ju fortfarande inte betalat de knappt 5000 kr som jag krävt pga ökade värmekostnader iom förra vinterns brännarstillestånd. (Och jag var ändå snäll, och krävde bara faktiska merkostnader vad gäller köpa ved & loggs, samt schablonmilkostnad för att åka och köpa dem. Jag har alltså inte krävt ngt för den försämrade komforten, arbetsinsatsen att åka länet runt och köpa ved/loggs, att elda, att inte kunna åka bort utan någon måste hela tiden vara hemma och elda osv).

Så, det är inte så ´bara när det kommer till det där j*vla företaget.

Och 2 K på ett kretskort. Visst - fungerar det så VÄL investerade pengar även denna tunga ekonomiska månad. Men om det INTE fungerar så..

Är knappast risk för liv och egendom, mer än möjligen högt blodtryck och tvångstankar om att begå kriminella handlingar mot aritermrepresentanter *s*, så är ju ingen försäkringsfråga så.

Och nej, pannan har aldrig tillförlitligt gått en hel säsong, däremot har den gått 'förhållandevis bra' stora delar av några säsonger, men det har varit just 'förhållandevis', och de minnena börjar milt sagt blekna. Men förutom då när de där jäkla kuggarna ramlade av hela tiden, så den HÄR omfattningen har den inte bråkat i innan, förutom där i början, när brännaren byttes på garanti. Men mellan det bytet och tills kuggarna började trilla av som konfetti, så gick den just 'förhållandevis bra'.

Men, vad som än gör det där inte komma upp i temp, så är det inte borta. Igår dagtid och kvällen fram till 21-nånting gick den som den skulle. Sen igårkväll så är komma upp i temp-problemet tillbaka, men kör just nu en lightversion. (Det är 7 grader kallt, så återigen, beror inte på kyla/inte orkar).
AlexandraW
Lärjunge!

Inlägg av AlexandraW »

Om jag ska köpa nytt kretskort, vilket ska jag ha då och var beställer man etc, kan någon länka eller liknande? (Eller förklara så en idiot förstår ;))
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Om du skall byta kort, så blir det i så fall det som sitter vid punkt 2 på bilden här nedan:

Bild

Jag kan dock inte garantera att det kommer att fungera eftersom många andra Ariterm producerade brännare dras med liknande problem. Ariterm själv förstår inte problemen. Jag vet inte vad som görs hos Ariterm för att klura ut vad som gått snett, men än så länge har det inte mynnat ut i något. I ditt ställe skulle jag nog hellre tagit mig ett långt snack med ÅF och höra med denne om det finns grepp man kan ta rent tekniskt som kan lösa problemet - även om det skulle innebära brännarbyte. Själv lutar jag väl mot att tro att ett brännarbyte bort från Ariterm vore det bästa. Det finns andra brännare som det går att montera på och anpassa till pannan, så det är lugnt. Ekonomiskt är det väl allt annat än lugnt. Pellets för 100 kronor drygt under en natt - huha! Jag ryser vid blotta tanken. Det skulle i ditt fall faktiskt varit billigare att elda med en elpanna. Även med 1,30 kronor per kWh skulle du kommit lindrigare undan. Skrämmande! :shock:
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

bergatorparen skrev:Nu hänger jag inte riktigt med: EcoFlex har ju i princip Ariterm BeQuem 15D brännare förklädd till CTC Bio - och det ekipaget funkar alltså inte? Jag har trott hela tiden att EcoFlex var en välfungerande panna - dags att ändra uppfattning - alltså?

I närvarande fall med den krånglande (O)BeQuem 12D brännaren: Vad Tycker du hon skall göra? Byta till en annan 12D och hålla tummarna på att den funkar? Eller peta in en brännare vi VET fungerar av annat fabrikat?
Det va inte bara en Ecoflex med just problem att dom inte gick justera in med högre effekt än 10-12 kW, Asklådan helt full efter 3 dygn o halvbrunna pelletsar mm..
Man va tvungen köra med extremt mycket fläkt o låg effekt för att den ens skulle gå. I kompisarnas Ecoflex byttes allt utom själva pannan av Ctc tekniker men inget hjälpte..

Jag skulle vilja testa en Bequem som fungerar i den pannan Som TS har, Det är ju en ren panna med extern brännare..

En sak som slog mej är hur mycket energi som radiatorerna slukar vid 65°?
Min radiator effekt är 10 kW vid 70° enligt effekt listor på radiatorerna så om dessa radiatorer avger 11,5-12 kW så kommer aldrig pannan komma upp i temp
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

"Min radiator effekt är 10 kW vid 70°C enligt effekt listor..."

Det är en upplysning som inte kan användas till speciellt mycket faktisk! Orsaken är att "70°C" anges utan att vara definierat.

* Menas det 70°C temperaturskillnad, alltså luft 0°C och element 70°C?
* Eller är det 20°C luft och 70°C element?
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Vid +20°
Endel saker anser jag självklara då man pratar om värme i ett hus men vissa tycker kanske det är normalt med 0° inne :shock:
Skriv svar