Stora Enso

Skriv svar
Becker
Energiprofet!
Inlägg: 401
Blev medlem: fre 09 sep, 2005 23:11
Ort: Från Dalarna bor i Järbo

Inlägg av Becker »

Kan det vara så att tillverka pellets är en rätt bra affärsidé om man råkar äga ett och annat sågverk storlek skitstort... :roll:
Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
Hr. O
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: ons 30 maj, 2007 14:42
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Hr. O »

Visst. Nu vet jag inte exakt hur Norrsundet är uppbyggt men rimligtvis är det en kombinat-tanke bakom som gör att pelletsfabrik-konceptet inte funkar ekonomiskt om inte sågverket ligger bredvid.
Becker
Energiprofet!
Inlägg: 401
Blev medlem: fre 09 sep, 2005 23:11
Ort: Från Dalarna bor i Järbo

Inlägg av Becker »

Nu var ju mitt inlägg mer en känga till dom som tror att man lägger ner sågen i Norrsundet pga pelletsen....
Jag ville påvisa att man startade pelletsfabriken just därför att man har en såg, som producerar sågspån. Som man med hjälp av ett transportband fraktar direkt till en tork för att sedan pressas till pellets.
Effektivt och billigt. Alltså kan man hålla ett bra pris till oss som kund :)

Men pelletsen är fortfarande bara en "liten" bisyssla :wink:
Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
saaboholic
Fröträd
Inlägg: 61
Blev medlem: tor 15 feb, 2007 01:44

Inlägg av saaboholic »

Becker skrev:Nu var ju mitt inlägg mer en känga till dom som tror att man lägger ner sågen i Norrsundet pga pelletsen....
Effektivt och billigt. Alltså kan man hålla ett bra pris till oss som kund :)
Då jag kört skytteltrafik längs norrlandskusten dom senaste tre dagarna så hörde jag på radion om nedläggningen och en intrevju med fabrikschefen (som bara varit chef i 4 månader).

Nu kanske du har "inside information" än mig och jag kan bara gå på vad som sades i intervjun...

Där sa han (fabrikschefen) att sågverket hade gått med förlust i många, många år,
och tvärt emot alla förhoppningar om att pelletsanläggningen skulle bidra till att förbättra resultatet så hade det faktiskt gjort det sämre.

Så även om det inte var den direkta orsaken, så gjorde det uppenbarligen inte läget bättre.

//Magnus
Brännare: Viking BIO B16GL "Pimped ed."
Panna: Calmarpannan V25 + 2 x 500 liter acktank.
Laddomat 21. KW05
Förråd: Mafa Mini, småsäck 16 kg
Dataloggning på alla temperaturer
Hus: 150 kv + 75 kv källare byggt 1929
Håkan S
Lärjunge!
Inlägg: 322
Blev medlem: tis 21 feb, 2006 12:12
Ort: Kungälv

Inlägg av Håkan S »

Pelletstillverkning är inte nödvändigtvis en guldgruva. Det kräver både kompetens och bra teknik samt tillräklig storskalighet för att gå med vinst. Jag har jobbar med compoundering som är pelletstillverkning men med PP och PE istället för trä sedan 1974 och sett hur maskinstorleken ökar under åren.För att få lönsamhet på enklare standardprodukter i mitt segment har man idag maskiner som har autput på 35 till 55 ton/h. Liknande utveckling är nog ofrånkomlig för träpellets för eldning, det är ju samma standardprodukt från alla tillverkare så priset är igentligen enda de kan konkurera med.
CTC 171 B med Torsby Mini .
Skriv svar