Paradoxalt nog förlorar man ju lika mycket med en värmepump om man bara sitter och inte gör något medans värmepumpen värmer upp huset. Det är ju endast man verkligen skulle ha åkt till jobbet och arbetat övertid men på grund av pelletsbrännaren blir förhindrad att jobba övertid som man förlorar de pengarna. Så frågan är om man verkligen kan ta med förlorad övertidsersättning när man väljer mellan värmepump och pellets?
Med samma logik kan man ju annars säga att man sparar pengar på att slippa köpa ett årskort på gymet.
Skulle man gå på gymmet 1 timma i veckan så skulle man ju förutom kostnade för årskortet på gymmet ca 3000kr dessutom förlora ytterligare 5000kr/år i förlorad övertidsinkomst.
För medans man tränar kan han ju inte heller jobba övertid.

Så det skulle ju innebära i runda slängar 8000kr/år att inte elda med pellets. Så jag tror att summorna med övertidsersättningen tar ut varandra oavsett uppvärmingssystem.
Annars kan man ju snart räkna hem både olja och elvärme som billigare än pellets.
För några år sedan tränade jag på gym då tillbringade jag ca 2timmar per dag 4 dagar i veckan på gymet (inklusive transport och klädbyte). Det motsvarar 8timmar i veckan säg 45veckor/år Det motsvarar ju 360 timmar förlorad övertid om 40timmar motsvarde 5000kr så blir det ju 360/40x5000

Snacka om att jag sparar pengar på att elda pellets. Jag skulle ju nästan kunna finansiera en ny pelletspanna på två år. Inte en chans att jag skulle ha råd att skaffa bergvärme

Jag hoppas att ingen tar illa vid sig av mitt tramsinlägg (i så fall ber jag om ursäkt redan nu) men jag kunde inte låta bli.