Kan någon snälla tala om något som är bra med pelletseldning

Skriv svar
Joones
Stor entusiast!

Inlägg av Joones »

Ett ganska intressant räknesätt, att räkna med förlorad övertidsinkomst för varje arbetsinsats man gör med pelletspannan. :roll:

Paradoxalt nog förlorar man ju lika mycket med en värmepump om man bara sitter och inte gör något medans värmepumpen värmer upp huset. Det är ju endast man verkligen skulle ha åkt till jobbet och arbetat övertid men på grund av pelletsbrännaren blir förhindrad att jobba övertid som man förlorar de pengarna. Så frågan är om man verkligen kan ta med förlorad övertidsersättning när man väljer mellan värmepump och pellets?

Med samma logik kan man ju annars säga att man sparar pengar på att slippa köpa ett årskort på gymet.
Skulle man gå på gymmet 1 timma i veckan så skulle man ju förutom kostnade för årskortet på gymmet ca 3000kr dessutom förlora ytterligare 5000kr/år i förlorad övertidsinkomst.
För medans man tränar kan han ju inte heller jobba övertid. :roll:
Så det skulle ju innebära i runda slängar 8000kr/år att inte elda med pellets. Så jag tror att summorna med övertidsersättningen tar ut varandra oavsett uppvärmingssystem.
Annars kan man ju snart räkna hem både olja och elvärme som billigare än pellets.

För några år sedan tränade jag på gym då tillbringade jag ca 2timmar per dag 4 dagar i veckan på gymet (inklusive transport och klädbyte). Det motsvarar 8timmar i veckan säg 45veckor/år Det motsvarar ju 360 timmar förlorad övertid om 40timmar motsvarde 5000kr så blir det ju 360/40x5000 :shock: 45000kr/år i förlorad övertidsersätting :shock:

Snacka om att jag sparar pengar på att elda pellets. Jag skulle ju nästan kunna finansiera en ny pelletspanna på två år. Inte en chans att jag skulle ha råd att skaffa bergvärme :D :D :D

Jag hoppas att ingen tar illa vid sig av mitt tramsinlägg (i så fall ber jag om ursäkt redan nu) men jag kunde inte låta bli. :roll:
Panna: Effetca 222c -14,
Brännare: Viking Bio -06,
Dragbegr: Tigex 25
Skorsten: 9m tegel, med 100mm rostfritt "kondensrör" sista metrarna.
Tvåvåningshus ca 136m2 -1910, ouppvärmd källare.
simon.s
Fröträd

Inlägg av simon.s »

:D

Vet att det är lite tarvligt att räkna sin egen arbetstid som förlorad inkomst,men det är ett bra sätt att tänka på vad man istället kunnde göra den tiden. Om det är något som är värt något nu för mig som småbarnsförälder så är det just tiden. Om jag inte skulle hålla på med pellets så hade jag 40 timmar mera per år att renovera på huset eller fixa bilen, men nu finns inte dom timmarna så då kanske man köper en tjänst istället av en annan? Bara mitt sätt att se på saker, samma sak gäller t.ex ett köksbygge. Ikeaköket kostar 40 000, ett annat alternativ kostar 50 000, det senare kommer med monterade stommar och lådor, resten är samma kvalitet. Många tänker, stommar kan jag montera själv, det går ganska snabbt, men Din tid du lägger ned på det arbetet tar man inte betalt för, så man "tjänar" inte 10 000 på affären, man lägger bara ned mera tid själv istället för att jobba över eller extra.........lite off topic men men :D
Ulma brännare i en Diom EB1. Värmer 240 kvm , 130 kvm övervåning + 110 kvm källare. Blandat 2 och 3 glas, 19 radiatorer, shuntar max 46 gradit vatten. Toshiba luft/luft pump mot källaren samt Handöl insatskamin i vardagsrum.
rod02
Pannrumshärskare!

Inlägg av rod02 »

Eget jobb är skattefritt.....
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
deasstore
Energiprofet!

Inlägg av deasstore »

mm. fast ändå ett lustigt resonemang..

Du har rätt i att man inte tjänar pengar på det.. men du sparar.

Sedan kan man ju undra varför många jämför med att jobba över hela tiden.
Har vi inte arbetslöshet i Sverige. Om ingen skulle arbeta övertid så skulle det nog dycka upp några fler arbeten på af. :lol:

Nää. Ska man jämföra ska man nog inte räkna med övetid som något alternativ. För man vet ju aldrig vad som händer på arbetsmarknaden.
Man ska nog titta på sina inkomster som om man hade endast 80% av sin lön. Klara man av att finansiera ett nytt bygge eller panna med dem pengarna så klara man nog av det utan att jobba övertid. För vem säger att det alltid finns så mycket att göra så att det går att jobba öt.

Bara min syn på det hela i landet sms-lån. :)
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Så motion ska räknas som förlorat arbetsinkomst?
Likaså den tid man lägger med barnen? Är själv småbarnsförälder och det är mycket tid som går åt där. Och en del av den är att stapla pellets med pojken, han stortrivs med att få lov...

Tiden det tar att äta, ren förlust! Vet ni hur många pengar det kostar att sova? Räkna lite på det och ni kommer inte att stänga ögonen hela nästa vecka då det jo kostar skjortan...

Och jobba? Till normal betalning? Vet ni hur mycket mer det hade blivit med övertidsbetalning?

Nej, tillåt mig att skratta högt och föraktfullt över detta resonemang. Om man tycker att det är besvärligt att lägga den tid ska man inte skylla på förlorat övertid men på att man är lat eller behöver tiden till annat eller helt enkelt tycker att det är pisstråkigt.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
simon.s
Fröträd

Inlägg av simon.s »

"Nej, tillåt mig att skratta högt och föraktfullt över detta resonemang. Om man tycker att det är besvärligt att lägga den tid ska man inte skylla på förlorat övertid men på att man är lat eller behöver tiden till annat eller helt enkelt tycker att det är pisstråkigt"

Det är ju tur att du store vise pannrumshärskare älskar att bära pellets med din pojk, resonemanget var vad som var fördelen med pellets, att du tycker det är en fördel är att bära pellets och sota pannan på din lediga tid så får du skriva det som en positiv sak med pellets, medan andra, som jag själv, får skriva att det INTE är en positiv sak att bära pellets och sota pannan. Jag har aldrig skrivit att jag tycker det är pisstråkigt, jag skrev att pellets innebär att du måste lägga ned tid. Har man dåligt med tid så är kanske andra uppvärmningssätt är att tänka på. Varför tror du o store vise Icecap att det finns andra uppvärmningssätt än pellets? Eftersom du tycker att det är det ultimata så borde ju hela Sverige använda sig av pellets och inte, bergvärme, fjärrvärme, direktverkande el och solkraft?

Att du får motion av det är ju väldigt positivt, medan jag tycker det finns andra idrotter där jag har roligare av att röra på mig istället för att bära pellets. Onej säger du, din arbetstid blir då förlorad, hahaha. Men då är det så knepigt att jag uppskattar lagidrotter och har svårt att utöva dom hemma med min familj.

Men som vanligt så är du trångsynt och naiv och kommer troligtvis fnysa åt mitt inlägg och påstå att jag borde veta bättre som inte uppskattar pelletsbränningens otroliga fördelar jämfört med andra uppvärmningsalternativ.

Resonemanget jag förde att tid är pengar stämmer till viss del, det är bara så att du lägger din arbetstid på olika saker.....jag kommer ändå sova eftersom det är en livsviktig egenskap som vi som människor måste göra för att kunna leva och fungera normalt, du å andra sida borde testa detta ibland så du inte blir så lättirriterad och hoppar på folk och dumförklarar en för att man värdesätter sin fritid.

Tack o hej!
Ulma brännare i en Diom EB1. Värmer 240 kvm , 130 kvm övervåning + 110 kvm källare. Blandat 2 och 3 glas, 19 radiatorer, shuntar max 46 gradit vatten. Toshiba luft/luft pump mot källaren samt Handöl insatskamin i vardagsrum.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Och var i mitt inlägg skrev jag något om att pellets var det ultimata?

Eller har du inte sovit så pass mycket för all övertid att du kan läsa ordentligt?

Ditt resonemang är att du tycker att det är tråkigt med pellets eller hur?
Citat: "medan jag tycker det finns andra idrotter där jag har roligare av att röra på mig istället för att bära pellets"

Men stå för det då! Skyll inte på förlorat övertidsinkomst när du egentligen vill göra annat, det är faktisk ett full giltigt skäl att tycka att annat är mer intressant men att börja med "förlorat inkomst" :roll:

Och nej, jag fnyser inte åt ditt inlägg, det bekräftar precis vad jag ser.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
simon.s
Fröträd

Inlägg av simon.s »

Ditt resonemang är att du tycker att det är tråkigt med pellets eller hur?

Jag tycker jag har en bra pelletsanläggning och har inga planer på att byta uppvämningssätt så länge den går. Jag tycker det är lite roligt att bygga turbulatorer och mäta rökgastemp.

Att du visar att du gillar din pellets är det ingen tvekan om. För några inlägg sedan så skrattade du åt din granne som startade en panna.......hahaha, han klarar inte att värma huset, klapp på magen vad duktig jag är som har pellets medan han har kallt för han har värmepump....

Ett sådant inlägg kanske visar åt vilket håll du drar........

Du skapar inte precis en nyanserad bild av vad fördelarna är med olika uppvärmningssätt, du förespråkar bara ett, och det är det rätta! Att du sedan skrattar åt din grannes "olycka" är ju bara patetiskt.....
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Men sätt in en värmepump så får du ju tid att byta kök oftare.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
simon.s
Fröträd

Inlägg av simon.s »

Har jag redan gjort se ru! :shock:
Rayyan
Pannrumsnisse!

Inlägg av Rayyan »

Nu känner jag mig förvirrad igen.
Jag har inte betalt för övertid varken om den kommer som ett telesamtal på Lördag FM eller Söndag EM eller bara som ett brev på posten mitt på dagen att "nu jävlar gäller det att få allt att fungera här" (har inte lön för det egentligen)

Då är det bara att gilla läget.
Med pelletseldningen känner jag mig trygg och glad för jag vet att hustrun, sonen och övrig i familj har det varmt och gott där hemma.

Jag reser väldigt mycket i tjänsten och vid hela, fulla veckoresor så måste hustrun eller sonen fylla på pellets i lilla förrådet minst en gång, och det har gått bra hittills. Fast än så länge bara i 3 år. Det kanske blir sämre med åren?

Nja. Jag skrev samtidigt som jag tänkte och det är säkert inte applicerbart på alla installationer.
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
Användarens profilbild
Brynäs
Energiprofet!

Inlägg av Brynäs »

simon.s
Sa:
Har jag redan gjort se ru!

Vad? Renoverat köket eller satt i värmepump.

Lagidrott går att utöva hemma ge de varsin säck med pellets så delar man upp familjen i två grupper och ser vem som snabbast får ner pallarna där de skall vara!!! :bball:
Sorry killar skämtar lite ta inte illa upp :D
CTC 265B-1967 Bequem 20D nöjd Rookie!!
1 1/2 plan 118m2+68m2 källare
simon.s
Fröträd

Inlägg av simon.s »

Vad? Renoverat köket eller satt i värmepump.

Bägge delarna, om ni läser mina tidigare svar så ser ni att jag installerat en luft/luftpump som komplement till källaren. Köket är också renoverat......
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Ingen som tänker på de stackars vedeldare,som finns här :cry:
Dom har ju ingen fritid alls :roll:
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Användarens profilbild
Brynäs
Energiprofet!

Inlägg av Brynäs »

Skaffa en värmepump då kan du renovera istället :lol:

Edit: Direktciteringar undviker vi här på forumet..... borttagen / Roli moderator
CTC 265B-1967 Bequem 20D nöjd Rookie!!
1 1/2 plan 118m2+68m2 källare
Skriv svar