CTC Total med PellX-brännare
Bygg föråd ..regla med 45x120 typ cc40 och köp billiga OBS skivor från byggmax ...täta allt med silicon ..låt väggreglerna gå upp över skivhöjd så att du kan binda ihop väggarna med överliggare på översidan så att förådet inte sprängs.
Jag har sett en hel del bra ritningar här på forumet ,..gäller bara att hitta
Den lösa shunten har jag inte hunnit leta efter ..men det måste jag göra dagtid för den ligger troligen i mörka uteförådet ..jag gör det så snart jag hinner.
Jag har sett en hel del bra ritningar här på forumet ,..gäller bara att hitta

Den lösa shunten har jag inte hunnit leta efter ..men det måste jag göra dagtid för den ligger troligen i mörka uteförådet ..jag gör det så snart jag hinner.
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
Tegheim skrev:Funderade på bulkförråd, dels för att slippa bära pellets. Men tyckte det kändes som en onödig investering om vi ändå blir tvungna att byta pannan om nåt år eller tre.
Inga nya råd och rön om min glödheta shunt-styrning?
Läste du inte den här tråden?Tyckte de skrev en hel del om shunten i Totalen.
http://www.byggahus.se/forum/vaerme-all ... panna.html
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Mja, de vill ju bara att man ska återställa värme-relät med den lilla röda knappen, det har jag gjort utan resultat. Sen säger han att har ett trasigt relä, men hur kontrollerar man sådant? Jag har ingen elutbildning 
Annars var det väl tyvärr inte mycket matnyttigt i den tråden
En helt annan fråga: Vilka tändelement ska man köpa? Har vi med hjälp av mina bilder räknat ut vilken modell jag har och vart man köper bästa möjliga sådant? Förra ägarna fick byta vart år, vilket är mycket tycker jag!

Annars var det väl tyvärr inte mycket matnyttigt i den tråden

En helt annan fråga: Vilka tändelement ska man köpa? Har vi med hjälp av mina bilder räknat ut vilken modell jag har och vart man köper bästa möjliga sådant? Förra ägarna fick byta vart år, vilket är mycket tycker jag!
Söndags-sotning!!
Blir mer chockad för varje gång man sotar pannan och räknar säckar.
Denna veckan har jag eldat upp 18st säckar!
Det är 2,5säck/dygn.
Jag tycker ju att 115kr pellets/dygn är dyrt, men det kanske är så verkligheten ser ut?
Har fört dagbok några dagar, ska se om jag kan föra över den så enkelt som möjligt så det bli lättförstått.
28nov: 20.1 inne, -1.8 ute, ProgramD +15, 32 ut
29nov: 18.3 inne, -9.0 ute, ProgramD +15, 31 ut
30nov: 20.8 inne, -10.3 ute, Shunt4.5, 51 ut
01dec: 20.0 inne, -22.3 ute, Shunt4.5, 49 ut
01dec: 19.6 inne, -18.3 ute, Shunt 4.5, 47 ut
02dec: 19.9 inne, -20.1 ute, Shunt 6, 57 ut
03dec: 21.9 inne, -9.1 ute, Shunt 6, 59 ut
04dec: 21.4 inne, -7.9 ute, Shunt 6, 59 ut
05dec: 20.3 inne, -2.8 ute, ProgramD+0, 37 ut
Slutet av veckan tycker jag Shunt-inställningen inte är relevant till utgående temp, och temp i huset trots det mildare vädret.
Notera då att alla Shunt-lägen är manuellt inställda, då Auto uppenbarligen inte fungerar.
La även in dubbla noteringa 01dec, då det var köldrekord på morgonen.
I min tabell har jag ungefär 2noteringar/dag.
Blir mer chockad för varje gång man sotar pannan och räknar säckar.
Denna veckan har jag eldat upp 18st säckar!
Det är 2,5säck/dygn.
Jag tycker ju att 115kr pellets/dygn är dyrt, men det kanske är så verkligheten ser ut?
Har fört dagbok några dagar, ska se om jag kan föra över den så enkelt som möjligt så det bli lättförstått.
28nov: 20.1 inne, -1.8 ute, ProgramD +15, 32 ut
29nov: 18.3 inne, -9.0 ute, ProgramD +15, 31 ut
30nov: 20.8 inne, -10.3 ute, Shunt4.5, 51 ut
01dec: 20.0 inne, -22.3 ute, Shunt4.5, 49 ut
01dec: 19.6 inne, -18.3 ute, Shunt 4.5, 47 ut
02dec: 19.9 inne, -20.1 ute, Shunt 6, 57 ut
03dec: 21.9 inne, -9.1 ute, Shunt 6, 59 ut
04dec: 21.4 inne, -7.9 ute, Shunt 6, 59 ut
05dec: 20.3 inne, -2.8 ute, ProgramD+0, 37 ut
Slutet av veckan tycker jag Shunt-inställningen inte är relevant till utgående temp, och temp i huset trots det mildare vädret.
Notera då att alla Shunt-lägen är manuellt inställda, då Auto uppenbarligen inte fungerar.
La även in dubbla noteringa 01dec, då det var köldrekord på morgonen.
I min tabell har jag ungefär 2noteringar/dag.
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Det HAR varit kallt, och då får pelletssäckarna viiingar - som om de druckit Red Bull. 2,5 säckar per dygn är väl rätt "normalt" så kallt som det varit ett bra tag nu. Även hos mig har det gått åt trots att kråkorna klagat mig in för djurskyddsnämnden. Men huset i sig läcker ju energi som en såll, så det jag spar på en bra värmeanläggning, förlorar jag delvis på att stöga inte precis är up to par 

CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Det är inte alltid det är billigare med värmepump.
http://media.folksam.se/2010/12/02/folk ... rmepumpar/
http://media.folksam.se/2010/12/02/folk ... rmepumpar/
Pelletseldare sen -00
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Nej, det är så sant. Men bergvärme är ju en kolossal investering: 150 000 - 200 000 kronor. Det är renligt, men det gör dig också rätt elberoende. Eftersom du redan har en fungerande brännare, så skulle en Focus PE 20 panna monterat och klar komma att gå på 35 000 kronor. Bulkförrådet kan du ju bygga själv under lediga stunder.
Men jag har inga problem med att förstå att du sneglar till bergvärme eftersom det är hyperbekvämt. Det är som att ha elpanna, men slippa med kring halva räkningen. Men frågan år ju: Är du beredd att ta en sådan stor, tung investering redan nu? PE 20' n kan du docka mot en tekniktank så att när du får bergvärme så kan PE 20'n ge tillskottsvärme. Bara en tanke
Men jag har inga problem med att förstå att du sneglar till bergvärme eftersom det är hyperbekvämt. Det är som att ha elpanna, men slippa med kring halva räkningen. Men frågan år ju: Är du beredd att ta en sådan stor, tung investering redan nu? PE 20' n kan du docka mot en tekniktank så att när du får bergvärme så kan PE 20'n ge tillskottsvärme. Bara en tanke

Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Då jag började med pellets 2005-12-22 och kollade hur mycket det gick åt var jag nära ett hjärtattack! Det fanns ju ingen chans att det var billigare än olja!!!
Senare lärde jag mig att de 3 kallaste månader på året äter runt 55% av årets förbrukning.
Blir det en vargavinter igen blir det dyrt men likaväl billigare än med olja, förra år åt 11 pall mot de 8 pall som "normalt" går åt.
Senare lärde jag mig att de 3 kallaste månader på året äter runt 55% av årets förbrukning.
Blir det en vargavinter igen blir det dyrt men likaväl billigare än med olja, förra år åt 11 pall mot de 8 pall som "normalt" går åt.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Det har ju blivit en rejäll ökning med värmepumpar installerade oxå. Många av mina bekanta kör luft/luft eller bergvärme utan några som helst bekymmer. Jag har även en luft/luft i mitt garage med gott resultat sedan några år tillbaka.
Självklart är bergvärmen en investering, 120-150k där vi bor. Har pratat med mina två grannar som båda kör bergvärme ang elförbrukningen, och man räknar hem installationen på under 10år.
Självklart är bergvärmen en investering, 120-150k där vi bor. Har pratat med mina två grannar som båda kör bergvärme ang elförbrukningen, och man räknar hem installationen på under 10år.
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Och sedan slipper man all logistik som det ju onekligen blir med pellets - för att inte ens nämna allt damm, sot och skit. Jo, det är renligare med bergvärme - och bekvämare. Själv tvingas jag nog satsa på pellets även i framtiden.
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Förutom ekonomiska? Nej, det är rent ekonomiska skäl. Min ekonomi har kollapsat, så nu åker stöga. Jag skall givetvis försöka skaffa nytt, men det lär nog inte finnas annat än gamla olja eller vedpannor i de stögera jag kommer att kunna lägga bud på. Ergo blir det pellets - och i förlängningen så vill jag inte lägga så mycket pengar på värmeanläggningen hellre. Jag vill ha tid att leva, att dyrka mina intressen inom musik och teknik. Att lägga kring 120 - 150 000 kronor på bergvärme skulle jag inte klara av ekonomiskt. Jag är 51 år, och räknar med att jag kanske kan ha 19 år kvar. De åren vill jag skall bli bättre än de som varit, och skall de bli det, måste jag våga vägra bli husslav. En pelletspanna med brännare är jag händig nog att kunna stoppa dit och trimma in själv. Men första först: Ny stöga som är bättre än vad jag har efter att skulden är reglerat. Wish me luck!
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25