Stora Enso

Skriv svar
rod02
Pannrumshärskare!

Inlägg av rod02 »

Hellre SE än agrol. Lite spån är det i SE med, men det bara tuffar på. SE känns mest lättantändlig. Och jag har provat många på 10 år.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Har ju fått köpa säck för att ha i reserv till SE kommer med mina 4 ton i bulk.
Fick ju tomt i mitt förråd i helgen.Åkte till Byggmax och köpte 10 säckar.
Kostade 37.95 kr/säck (16 kilos) och det var Agrol som de sålde den här gången.

Bild

Tog ut det sista ur stora bulkförrådet och tömde veckoförrådet genom att pytsa upp och suga med grovis.Sållade det och fick väl ca 40 kg pellets,som jag kör upp nu.

Bild

Beställde bulk från SE igen i lördags och på förmiddagen idag fick jag SMS att de lastar i morgon och jag får leverans i morgon eller på onsdag.Snabba bud :lol:
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Jo, det går snabbt när man beställer från StoraEnso.

Jag fick min leverans 28 timmar efter beställning......
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Becker
Energiprofet!

Inlägg av Becker »

Stora Enso lägger ner sitt sågverk och pelletsfabrik i Norrsundet.

Man får ju hoppas att dom fortsätter att leverera till Gävleborg...
Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Har precis fått min leverans av pellets i bulk och den kommer från Norrsundet i Söderhamn.
Det är Kopparfors sågverk som skall läggas ner.

http://www.atl.nu/Article.jsp?article=6 ... 0s%E5gverk
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Hmm. Nerläggning, samt stora problem med järnförstärkt pellets? Är det flere än jag som luktar en råtta här? :shock:

En tanke slog mig: SE har idag två fabriker med sammantaget 260 000 ton produktionskapacitet, varav 225 000 ton är utnyttjat. Med nerläggningen av den största fabriken, kommer man att mer än halvera produktionskapaciteten - till 100 000 ton. Här är det något som inte stämmer - men vad? :shock:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Trodde att det var två olika orter,men det är samma :oops:
Kanske var det sista leveransen, jag fick för två timmar sedan :roll:

Här står det lite mer.
http://www.lantbruk.com/stora-enso-stan ... 2011-03-22
Pelletseldare sen -00
Becker
Energiprofet!

Inlägg av Becker »

Bergatorpan ger sig inte... :roll:

"Stora problem med järnförstärkt..." - Var får du det ifrån?? Det är några användare här på forumet som har haft det problemet. Hur kan du få det till ett stort problem? Vi är betydligt fler här på forumet som inte har några problem!
Och kom ihåg att man skriver på ett forum NÄR man har problem...

Sen hade pellets fabriken 7 anställda. Och det är 110 som ska sägas upp. Jag tror inte att pelletstillverkningen har någon större betydelse i det beslutet. Tragiskt att många blir utan jobb. Men det beror inte på att bergatorpan tror att all pellets från SE är full i järn. Kanske vore idé att sälja askan till någon skrot 8)
Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Becker: Det får inte förekomma skrot i pelletsen. Pellets skall bestå av träspån av gran och tall - inget som helst annat. Järn har inget där att beställa. Det jag funderar på är om inte de som jobbade på pelletsfabriken var varse på åt vilket håll det bar, och på pin kiv slängde med sådant virke som innehöll mycket olika grejer. Det HAR varit problem med pellets från SE, men inte all. Ergo måste problemet ha sin rot där ledningen nu sätter foten ner och säger "Stopp!"

En annan sak är: Hur kommer det sig att man behåller den lilla fabriken (lilla i sammanhanget), och lägger ner den stora? Det verkar för mig som man vill bli av med ett problem, och jag tror inte lönsamheten är problemet, utan det ser ut för mig som om det är en dålig kultur vid det verket som nu läggs ner. Man hugger av sig ena armen och tappar omsättning i mångmiljonklassen, men kommer ändå stärkta ur det? Då måste det ju varit en förlustkälla av anseliga proportioner. Kvarstår att se vem det var som blandade in järnskrot. Kommer det ren pellets från SE härefter, så är mysteriet löst :)

Jo, och en sak till: 125 000 ton pellets är väl inte precis småpotatis? Det är mer än hälften av dagens SE produktion av pellets.
Att SE dessutom har tummen mitt i handen när det gäller privatmarknaden, är ju en annan historia.
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Becker
Energiprofet!

Inlägg av Becker »

Klart att det inte ska förekomma skrot i pelletsen! Men du läser ju inte vad jag skriver. Eller jo det gör du, men du vägrar ju att registrera det som skrivits.
Några få har ett problem som i sig är beklagligt, och som vi inte vet orsaken till. Utan det har bara spekulerats friskt. Vi vet inte ens från vilken fabrik "problem-pelletsen" kommer ifrån, -Snacka om spekulationer... :roll:

Vi är många som köpt SE pellets och är nöjda! Inga problem.

Sen verkar du ju inte fatta att det är sågen som dom lägger ner i Norrsundet, och pelletsfabriken är bara en liten del av sågen. Ungefär hundra jobbar på sågen, och mindre än 10 jobbar med pelletsen... Vilken verksamhet tror du har prioritet?? Vilken är dyrast att driva??
Om man nu äger en såg är det ju givet att man ska ha en pelletsfabrik som bisyssla! :) Billig råvara ingen transportkostnad. Utan bara en fin vinst...

Så vakna nu! Man lägger ner en såg som inte är lönsam, och pelletstillverkningen åker "bara med".
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Man lägger ner sågen därför att det inte går att få den lönsam, men fortfarande så är den tillhörande pelletsfabriken den största i kapacitet. Det måste väl ändå på något sätt och vis ligga något mer och allvarligare problem bakom än det som framgår av tidningsartikeln? Om pelletsfabriken fungerat bra, så kunde man fortsatt köra den med inköpt råvara - men man slänger hela skiten i sophinken. Så brukar man inte göra med mindre det är allvarliga problem som sträcker sig utöver det rent företagsekonomiska. Det är det jag kliar mig i huvudet överBild
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
rod02
Pannrumshärskare!

Inlägg av rod02 »

Jag har sett nya prylar åka i container, för att leverantören skulle stå för lagring Företagsekonomi !??.....
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
abene
Lärjunge!

Inlägg av abene »

Att Stora numera är ett finskt företag gör att det kan finnas lokaliseringspolitik bakom. Samma gäller Fortum. Andra EU länder är inte lika noga med att unvika statsstöd till sin industri som Sverige.
Finnarna kan alla kryphål och är inte lika blåsta i skallen som Dinkelspiegel var.
Viking B16 GL brännare i en CTC 1100 panna
(tidigare Janfire flex)
Novis
Ungskog
Kontakt:

Inlägg av Novis »

Nedläggningen ska i alla fall inte påverka varken leveransområde eller webshoppen enligt info på deras hemsida http://pellets.storaenso.com/Info/Popup ... 64&path=39
Viking B16GL i en Parca-Norrahammar 2203 från 1974, veckoförråd Mafa Mini och en pelletsdoserare mellan skruvutlopp och brännare.

Systemet värmer en yta på 90 m3 med luftburen golvvärme från Bacho i ett hus från AB Svenska Trähus från 1956.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Enligt pelletskartan har SE två fabriker, man lägger ner en, och öppnar en ny - då har man fortfarande två fabriker. Rena, rama Kalle AnkaBild
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Skriv svar