Neovo höjer den 21 sept

manin
Pannrumstomte!

Inlägg av manin »

Troligen att det skillnad med flak och bulktank kan jag beundra.
Bulktanken fyllningar pellets med blåsutrustning från lager sen transporter till villan och göra andra gång med blåsutrustning till bulkförrådet vilken innebär blev mer krossad jämföra med flak är att traktorn med skorpa tippa ner flaklast mjuk.

Ja tror med att blåsslang måste göra någon bättre som inte är spiralslang utan släta inre i slang eventuell sänka "piskar" pellets mot väggyta.

Tycker jag att småsäcker är bättre och känns mindre problematisk än bulk. Det är det bara skillnad några hundra kr och "friskis och svettis".

PS I knislinge försäljning Neova kostar nu 2200 kr exkl. frakt, han sa att han ska höjning med 105 kr mitt av september.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Psycho Dave
Lärjunge!

Inlägg av Psycho Dave »

Om man skulle köpa storsäck, kan man inte använda en sädesskruv för att få in pelletsen ner i pannrummet eller förstör man pelletsen då?

En sådanhär eller liknande, skär lite i kanten på säcken och tryck ned den i säcken typ...

Bild
Janfire NH (Integral) monterad i en Focus PE-20 snart ersatt av Janfire Integral med KW Z 150 dragbegränsare.
Järnvägsstation på 2½ våning plus källare, 210 kvm boarea + 120 kvm biarea byggt ca 1910.
etmattias
Gallringsobjekt

Luft vatten pump

Inlägg av etmattias »

Snart dags att installera en luft-vatten värme pump och koppla till acc. tanken, det blir ju billigare. De är så man kan räkna hem den investeringskostnaden jämför mot pellets snart.

Bytte till en ny pellets panna för tre år sedan med acc. tank och allt. Investerade total 90 000, kompis borrade för bergvärme samtidigt. Han betalade 130 000 för det. Vi har likadana hus i princip. Han betalar ca 12000 kr/år för både hushålls el och uppvärmning. Jag betalar idag 5000 kr i hushålls el och ca 19 000 i pelletskostnad = 24000. Det är bara att inse att man satsat på fel häst :)...

Ett elpris som är rekord lågt och ett pellets pris som är rekord högt. Det var något som aldrig skulle kunna tänka sig skulle kunna hända. Men det är ju verklighet nu....
--------------------------------------------------
EcoTech EcoNom panna med 750l acc.tank
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Samtidigt så får man kanske se lite långsiktigt på det, om 3 månader kanske det är svinkallt och elpriset sticker iväg som bara den.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
manin
Pannrumstomte!

Inlägg av manin »

Bara undrar ... 19 000 kr betyder det ca 6-7 ton pellets, har du så stort hus eller 1900 tals standard hus?
Jag har köpt 5 pallar för 10600 kr för ett år till uppvärmningsyta är ca 160m2.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Psycho Dave skrev:Om man skulle köpa storsäck, kan man inte använda en sädesskruv för att få in pelletsen ner i pannrummet eller förstör man pelletsen då?

En sådanhär eller liknande, skär lite i kanten på säcken och tryck ned den i säcken typ...

Bild
Nja, Du kan iof köra med en sån men de blir mycket spån..
Du bör ha en tum mindre skruv mot höljet då går det fint, t.ex 4" skruv i 5" rör..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Användarens profilbild
CTC1100Viking
Fröträd

Inlägg av CTC1100Viking »

Problemet är att värmepumpbranschen också är rutten...Hjälpte till att montera ner en luft-luft vp efter en demo och fick erbjudande om att köpa loss den för 4000:-

Jag frågade då importören om han inte förlorade pengar på det. Han svarade:"-Nej, får jag 4000:- så har jag fått tillbaka mina kostnader". Den pumpen kostade då 24 000:- i butik...
CTC1100 Ekonomi från 2000 Viking Bio 2005, tegelhus 1956 surteräng. Viking Bio 2019 sen Sept-19
8+halv turbulatorer
130/65 C rökgastemp (ut ur pannan/1 m ner i skorsten)
90 mm insatsrör.
CTC-distans
Stora-Enso pellets
Lars Bergström
Stor entusiast!

Inlägg av Lars Bergström »

Den jag har köpt Neovo av kommer att höja med 100 kr per pall till 2529 kr. Det är ett hämtpris men när jag bor ganska nära så får jag det hemkört. Finns i Sydöstra Skåne om någon är intresserad.

Det är ingen större mängdrabbat. Samma pris för 1-8 pallar. Över 8 pallar kan man diskutera och få ett bättre pris.

Funderar på att köpa något annat fabrikat då jag tycker att Neovon varit ganska dyr men det har varit bekvämt att få den hemkörd.

Jag har varit nöjd med kvaliteten men inte med priset. Någon som vet någon pellets med hög kvalitet (och jag vill ha ett känt märke då jag delvis tror att det håller upp kvaliteten) men med ett bättre pris.
Panna: CTC V20, -04
Brännare: CTC Bio, -09
Förråd: Mafa Midi 730 liter, -09
Hus: 1 1/2 plans Skånelänga, 1860-talet, boyta 150 m2, 300 mm stenväggar utan isolering, 2-glasfönster, 2 vuxna
snokez
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av snokez »

Om Naturkraft är tillräckligt känt och bra vet jag inte, men här är min info på frågan.

Jag har precis lastat in 6 ton pellets från Naturkraft i garaget pga. priset. Har inte eldat med det än men jag har läst
vad andra tycker samt att jag har tittat och känt noga på pelletsen. Kan inte påstå att den verkar sämre än Neovo
eller Agrol som jag jämnfört med.

De levererar till Stockholm för 2709 kr/ton och till Sydöstra Skåne för 2810 kr/ton(2338.-/pall).

Verkar ha hög hållfasthet och det är mindre spån i de säckar jag öppnat hittills än vad det brukar vara. När jag eldat ett tag
kommer jag skriva i tråden om Naturkrafts pellets igen, så får vi se vad jag tycker då. Det är ju ändå väldigt viktigt hur pannan mår av det.
Biomatic 20+ -07, MAFA-midi. 100+125 m2. Tegel. Fönster: 2&3-glas Byggår: 1965 Haninge.
Förbrukningen mäts och loggas med Pelletslogger Pro. Säck.
2008 Agrol. 2009 Neova. 2010 Naturkraft. 2011 StoraEnso. 2012 Laxå. 2013 Neova. 2014 Vida. 2015 HMAB.
mt4base
Stor entusiast!

Inlägg av mt4base »

Lars Bergström skrev:
Det är ingen större mängdrabbat. Samma pris för 1-8 pallar. Över 8 pallar kan man diskutera och få ett bättre pris. Funderar på att köpa något annat fabrikat då jag tycker att Neovon varit ganska dyr men det har varit bekvämt att få den hemkörd. Jag har varit nöjd med kvaliteten men inte med priset. Någon som vet någon pellets med hög kvalitet (och jag vill ha ett känt märke då jag delvis tror att det håller upp kvaliteten) men med ett bättre pris.
Du har precis samma funderingar som jag umgåtts med det sista. Jag har köpt Neuova från företaget som sålde pannan till mig härom året och det har gått upp, upp och upp. Nu sist frågade jag varför de höjer så infernaliskt och undrade om hon inte kunde pruta lite. "ska jag inte ha något för att jag sitter här och gör det här" menade hon då. Tja, hur mycket ska du ha? Antar att de har rätt bra betalt för det där redan innan?

Jag bränner c:a 10pall om året tror jag och funderar på att köpa årsförbrukningen på ett bräde nästa gång jag beställer, kanske ännu mer för att få bättre pris. Plats har jag så det är inga problem men jag efterlyser precis som du, ett annat märke/lev som kanske är lite intresserad av att ta en marknadsandel i allt jädra kartellmakeri för det står ju bortom allt tvivel att de går samman. Dags att anmäla dem till konkurrensverket? Det var ju några bensinbolag som torskade härom året, detta är ju solklart ännu mer uppenbart än bensinpriserna....
//Mattias

Effecta 220c panna och Ecotec Bioline 20 brännare. Hus - 160kvadrat - byggår 1700 kallt...
OPEC
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av OPEC »

Fy fan vilka små fula svin leverantörerna är.
Jag fick just ett utskick ifrån agrol att de också tänker höja priset.
Vilket datum undrar man, jo 21 september.
Solklart fall av kartellbildning anser jag.
Hoppas att alla agrols och neovas fabriker brinner ned.
CTC 1100, VIKING BIO, MAFA-MINI, Tigex25
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

Ändå bra att de går ut med information i förväg. Så att man inte drar på ordern till slutet av sept av misstag.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
saaboholic
Fröträd

Inlägg av saaboholic »

Lars Bergström skrev:Någon som vet någon pellets med hög kvalitet (och jag vill ha ett känt märke då jag delvis tror att det håller upp kvaliteten) men med ett bättre pris.
Vida tar 2450:- / pall vid min. 4 pall.
Körde dom förut och tycker väl att det fungerar lika bra som det mesta annat jag provat.

//Magnus
Brännare: Viking BIO B16GL "Pimped ed."
Panna: Calmarpannan V25 + 2 x 500 liter acktank.
Laddomat 21. KW05
Förråd: Mafa Mini, småsäck 16 kg
Dataloggning på alla temperaturer
Hus: 150 kv + 75 kv källare byggt 1929
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Fy fan vilka små fula svin leverantörerna är.
På deras hemsida står det den 15:e september... :?

http://www.agrol.se/Biobransle/Nyheter/ ... september/
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
salmon
Prima virke

Inlägg av salmon »

OPEC skrev:Fy fan vilka små fula svin leverantörerna är.
Solklart fall av kartellbildning anser jag.
Hoppas att alla agrols och neovas fabriker brinner ned.
Vad tror du händer med pelletspriset om våra två största leverantörers fabriker brinner upp, pucko :twisted:
Baxibrännare i en Focus PE 20
Skriv svar