Jag törs elda med pellets!

Skriv svar
Psycho Dave
Lärjunge!

Inlägg av Psycho Dave »

Då måste det vara pannbrist i sverige nu för jag har sökt på blocket i hela sverige och inte hittat någon billig nyare panna. Den enda pannan jag hittade som bara var tre år skulle de ha 15 000 kr för. Pannor tillverkade på 2000-talet verkar det vara väldigt få av som är till salu nu och de som finns ligger närmare 10 000 kr i pris för.

Då jag inte vill åka land och rike runt så har jag tittat i närområdet (då pratar vi ändå om 30 - 40 mil bort enkel väg) och det finns väldigt lite pannor ute i det området.

Men vad tror ni om denna som säljs som en Albin Biotec från 1997, det verkar som om den har rejält askutrymme men det verkar vara omöjligt att hitta någon form av information om den på nätet.

Bild
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Ja det verkar ha blivit pannbrist. För två år sedan fanns det massor att välja mellan. De flesta oljepannorna kanske redan är skrotade.
Rör det Albin så rör det http://www.kalixpannprodukter.se/
De kan allt om albinpannan och har resevdelar.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
bebop
Lärjunge!

Inlägg av bebop »

Psycho Dave skrev:Den enda pannan jag hittade som bara var tre år skulle de ha 15 000 kr för. Pannor tillverkade på 2000-talet verkar det vara väldigt få av som är till salu nu och de som finns ligger närmare 10 000 kr i pris för.
Det dyker upp, var lugn. Eller bjud på pannor som legat ute 3-4 veckor. Har de legat annonserade så länge så lär de knappast vara nerringda med spekulanter. Folk drömmer om att få tillbaka vad de gav utan att tänka på varför de slänger ut skiten.
En panna från -97 stoppar man inte in, det är korkat såvida man inte fått den nästan gratis och gör installation själv.
Köp en blå Nibe City eller en CTC 1200 från 2000 talet, de ska gå att få för 3-4 tusen.
Sedan ska man ha klart för sig att det knappast sålts oljepannor de senaste fyra åren.

Ring och bjud 3500 kr http://www.blocket.se/varmland/Varmepan ... ?ca=15&w=3
Luftvärmepump, CTC Ecoflex
Psycho Dave
Lärjunge!

Inlägg av Psycho Dave »

Torsten skrev:Ja det verkar ha blivit pannbrist. För två år sedan fanns det massor att välja mellan.
Typiskt, bara för att jag inte skiter pengar och behöver en panna nu ;)

bebop skrev:Det dyker upp, var lugn.
Rörisen kommer om någon vecka och då vore det ju bra att ha en panna ;)

50 mil enkel väg för en panna, det blir 1300 i soppa, njaaaa...
bebop
Lärjunge!

Inlägg av bebop »

Ska man stoppa in beg oljepanna med hjälp av en röris så blir det ingen bra affär.
Han kommer ta minst 10 000 för att stoppa in en 3 tusenkronors panna från -97. Då måste det ju vara smartare lägga till ett par lappar eller köra en bit och hämta.

Men visst, vill man lägga massa pengar på att installera en 12 år gammal oljepanna som kanske funkar dragmässigt med skorstern och brännare så är det bara att köra på.

Kompelleta paket är inte att förakta http://www.blocket.se/gavleborg/Pellets ... m?ca=3&w=2
Psycho Dave
Lärjunge!

Inlägg av Psycho Dave »

bebop skrev:Ska man stoppa in beg oljepanna med hjälp av en röris så blir det ingen bra affär.
Han kommer ta minst 10 000 för att stoppa in en 3 tusenkronors panna från -97.
Han skall ju hit för att ta bort elpatronerna i väggen och ursprungstanken var då att dessa skulle flyttas till pannrummet. Detta måste göras oavsett. Om vi då skippar återmonterandet av elpatronerna i pannrummet och kopplar in en panna där istället så borde det vara samma kostad då tid och material borde bli likvärdigt. Så eftersom detta är något som måste göras så spelar det nästan ingen roll vad vi stoppar dit för panna då alternativet hade varit att värma huset med elpatronerna och fixa varmvatten med separat varmvattenberedare som vi gör nu (fast med flyttade elpatroner dock). Om så pannan endast kopplas in och sedan bara körs på el så skulle extrakostnaden bara bli ca 2000 kr för just pannan, ja plus att vi slipper den separata varmvattenberedaren.

Men visst skall jag kolla på lite nyare pannor och då gärna med pelletsbrännare i ett paket då brännarna ändå är så dyra som de är. Sedan är det ju även trevligt med shuntstyrning och sådant. Jag är öppen för allt men då detta var tänkt som en bonuseffekt av att rörisen ändå skall hit och göra ett jobb åt oss så försöker vi komma undan så billigt som möjligt med den bonuseffekten.
bebop
Lärjunge!

Inlägg av bebop »

Det låter som ett sunt tänk att överväga nyare produkter. En brännare måste du ha ändå, så det är lika bra att köpa ett paket om priset är vettigt dvs. Här har du ett exempel till, den är värd 17-18 tusen tycker jag. Lite för långt för dig kanske. http://www.blocket.se/arjeplog/Pelletsp ... ?ca=15&w=3
Psycho Dave
Lärjunge!

Inlägg av Psycho Dave »

Jag har en skorsten som är ca 10 - 12 meter och den har ett insatsrör på 120 mm, kommer den att fungera bra när man eldar pellets?

Sedan detta med dimensionering av expansionskärl som inte är det enklaste, vad kan bli fel om man tar för stort kärl annat än att det är dyrare i inköp?

Priser hos Rinkaby
25 l = 685 kr
35 l = 755 kr
50 l = 965 kr

Mer än 500 liter lär jag inte ha i systemet.
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Den här har du väl sett redan. På dagsreseavstånd. Automatshunt en tillgång. Kanske medföljer ochså expansionskärl och cirkulationspump.
http://www.blocket.se/vasternorrland/Pe ... ?ca=10&w=3

Arjeplog e' lite långt men då kan du titta på de grymma gatbilarna i Glommerskträsk samtidigt. :wink:
Focus PE20 är en lång panna. Kräver nog en takhöjd på 2 meter minst för att rörkopplingen ska bli enkel. Janfire Flex kan vara en högriskare för den hade visst något strul med reservdelar som inte går att få tag på.
Senast redigerad av Torsten den tor 13 aug, 2009 12:23, redigerad totalt 1 gånger.
Stora Enso pellets.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Tror inte att man kan få ett för stort exp-kärl om man tittar på funktionen. Ett något större kärl ger ju t.ex en mindre tryckvariation i systemet än ett mindre/precis lagom kärl. Så det är som du skriver kostnaden som ändras med storleken på kärlet.

Tror inte det skall vara något problem med den storleken och längd på skorsten. Men jag tror, eftersom jag inte är någon "expert" på det området. Fråga sotarn, han om någon borde ju kunna ge ett "vettigt" svar på den frågan (om han nu inte tillhör den kategori av sotare som inte vill ge sådana svar......).
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Psycho Dave
Lärjunge!

Inlägg av Psycho Dave »

Torsten skrev:Den här har du väl sett redan. På dagsreseavstånd. Automatshunt en tillgång. Kanske medföljer ochså expansionskärl och cirkulationspump.
http://www.blocket.se/vasternorrland/Pe ... ?ca=10&w=3
Jo den har jag sett, den har dock ett pris som ligger 5000 kr högre, är det vart det? Vilken av Focus PE-20 och Calmar Opex är "bäst"? Skall tillägga att Focus PE-20 pannan i Arjeplog skall även den ha automatshunt.

Torsten skrev:Arjeplog e' lite långt men då kan du titta på de grymma gatbilarna i Glommerskträsk samtidigt. :wink:
Släkten kommer från Arjeplog/Arvidsjaur och mor har två stugor mellan dessa samhällen så att resa dit är inte omöjligt.

Torsten skrev:Focus PE20 är en lång panna. Kräver nog en takhöjd på 2 meter minst för att rörkopplingen ska bli enkel. Janfire Flex kan vara en högriskare för den hade visst något strul med reservdelar som inte går att få tag på.
Jag tror jag har ca 2 meter i takhöjd men hur kan det vara reservdelsbrist på Janfire Flex-a när den ju fortfarande tillverkas och säljs?

Roli skrev:Tror inte att man kan få ett för stort exp-kärl om man tittar på funktionen. Ett något större kärl ger ju t.ex en mindre tryckvariation i systemet än ett mindre/precis lagom kärl. Så det är som du skriver kostnaden som ändras med storleken på kärlet.
Får väl chansa på 50 liters och hoppas att det blir bra.
bebop
Lärjunge!

Inlägg av bebop »

Torsten skrev: Janfire Flex kan vara en högriskare för den hade visst något strul med reservdelar som inte går att få tag på.
Det var väl ändå inte riktigt sant.
Det var leveransproblem ca 6 mån på styrbox enbart pga att en ingående komponent slutade tillverkas och hela kretskortet fick designas om och utprovas på nytt.

Janfire är nog ett av de tryggare köpen då det inte är en enmansfirma som många andra pelletsbrännartillverkare.
De bygger trots allt stora fastighetsbrännare, två olika villabrännare, har förrådslösningar, tiotalet olika pannversioner osv. osv.

En Focus PE-20 är en riktig pelletspanna som och kan nödeldas med ved, tillsats finnes att köpa.
Opex är en oljepanna som också kan eldas med pellets.
Valet borde vara självklart.....
Sen är väl inte värmebaronens brännare känd för att vara direkt hållbar i gods. Det brinner både roster och brännarrör i hejdundrande fart, jag tycker det var ett för dyrt paket.
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Att Janfire skulle vara ett tryggt köp har janfiresäljarna på forumet tjatat om sedan 2006. Ändå var det ju personer som fick stänga av sin pelletseldning i vinter pga. reservdelsbrist. Sådant är absolut oacceptabelt för en värmeanläggning.
Inte är Viking Bio något under av hållbarhet men nog skulle jag känna mig betydligt tryggare med en sådan än med en omodern Janfire Flex med bäst före datumet passerat för flera år sedan. Att Janfire Flex innehåller en internskruv med motor som till slut går sönder gör dessutom att man kan råka ut för riktigt dyra överraskningar om resevdelar över huvud taget finns förstås.
Här är läsning om eländet rörande den "trygga" pelletsbrännaren som man skrytit så mycket om.
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t ... sc&start=0

Att den tillverkas av en större firma verkar absolut inte vara någon fördel då de inte verkar lämna någon som helst support.
Är det alltså helt acceptabelt att få stänga av sin brännare i sex månader pga. leveransproblem? För mig finns inget annat ord än SKANDAL!

Själv är jag nöjd med min Focus panna men varken min panna eller den större kusinen PE20 är egentligen någon riktig pelletspanna. En riktig pelletspanna ska ha stående tuber som Effecta m.fl.
Flygaska från pelletsen är ofrånkomlig och den lägger sig snällt i de horisontella rökgångarna.
Stora Enso pellets.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Och reservdelsproblemet rör enbart styrdosan till Flex-A och äldre, inte NH.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Björne
Fröträd

Inlägg av Björne »

klart att man kan klaga på alla brännare på marknaden, janfire är nog dock en av de robustare med för de mesta helt ok kvalite på bitarna.
de man inte ska glömma är att en pelletsbrännare utan skötsel och bra intrimmning till pannan den sitter i inte kommer funka optimalt.
och vad gällande bäst före datum på janfires brännare skulle ja snarare säga att gammal e älst... finns otroligt många "urtids" nittiotals brännare som idag eldas varje dag utan problem.
Nibe City -02, Janfire Flex -a -03 och danfoss shuntautomatik.
170m2 tegelhus i 2plan + 80% uppvärmd källare
Skriv svar