Råd om panna

Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Värmebaronens "pelletspannor" är varken mer eller mindre pelletspannor än vad min oljepanna är, fungerar på ungefär samma sätt och med samma brister. Jag är också nöjd men jag skulle aldrig komma på iden att att kalla den för pelletspanna. Varför ska man lura folk? Jag förstår inte tanken bakom alls.
Eftersom priserna är desamma för värmebaronens pannor och riktiga pelletspannor finns det ju inte alls någon anledning att fundera i den riktningen.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
fredrik s
Prima virke

Inlägg av fredrik s »

NRG skrev:Och varför tror du pannan är på gång att ge upp fredrik s?

/NRG
Trycket sjunker så att jag år fylla på rätt ofta, 2ggr i månaden.

/Fredrik
Tegel/Trä från 1876 ca 200m2
Ulma panna med ULMA 2000 +Mafa
fredrik s
Prima virke

Inlägg av fredrik s »

Tack för alla tips!! Uppskattar jag verkligen.
Ariterm har jag kikat på, Ulma har jag aldrig sett. Får kolla upp alla alternativen.

Vilka pannor kan egentligen räknas som "pellets pannor" och vilka kriterier använder man då?
Jag har sett någon med inbyggd brännare, Baxi tror jag. Den verkade inte vara lämpad för mig då den saknade varmvatten möjlighet.

Fredrik
brushuvud
Lärjunge!

Inlägg av brushuvud »

Kolla Ulmas hemsida www.ulma.se
De har precis varit på statens provningsanstalt och fått sytemet uppmätt...Något att tänka på för er som går i köptankar...

Vänligen Brus
Ulmabrännare i Ulmapanna

125 m2 i ett och ett halvt plan plus uppvärmd källare på ca 70 m2. Dåligt isolerat med gamla dragiga tvåglasfönster. Byggår 1929 och tillbyggt 1960.
lövet
Lärjunge!

Inlägg av lövet »

Frågan Fredrik är ju ny eller beg. panna,som avgör vad du ska titta på för att få en bra ekonomi på investeringen.Torsten jämför ju nya pannor och då finns det ju Ulma med flera som ett allternativ,men som beg. så är ju VB ett bra val om man vill lägga ner 10-15min i veckan, du får ju hel del pengar över för att köpa pellets för ,om du köper en beg.panna.Sen är det ju hur bekväm du är som också spelar in vid val av panna.Jag skulle nog inte köpa en ny pelletspanna utan titta på en värmepump där slipper du allt runt om kring,för jag har ju erfarehet av båda numera.Har själv haft jordvärme i många år,men det är ju en annan kostnadsbild så klart.

//Lövet
Fast: 1 Thermia Villa 90 inst.okt 97,440m slang, 290m² 1 ½ pl.med käll.byggt 58. Nu 17420kWh tot -08,pump 9636kWh -08.Oljeförb.innan 4,3-4,5m³.
Fast: 2 VB Joker,Viking Bio,Mafa Midi.Siemens Villa 2,Sanyo 123EHN,1pl.med käll.tot 206m² byggt 71.
Lars Bergström
Stor entusiast!

Inlägg av Lars Bergström »

Lövet, om man i ett hus med självdragsventilation ersätter olje-/pelletspannan med en värmepump. Hur löser man ventilationen?
Panna: CTC V20, -04
Brännare: CTC Bio, -09
Förråd: Mafa Midi 730 liter, -09
Hus: 1 1/2 plans Skånelänga, 1860-talet, boyta 150 m2, 300 mm stenväggar utan isolering, 2-glasfönster, 2 vuxna
lövet
Lärjunge!

Inlägg av lövet »

Vet ej ,men det funkar i vårat hus.Har 6st ventiler i källaren plus en ventil i pipan där pannan satt har också 2st takventiler i källaren och en öppen spis i källaren,1 ventil i badrummet plus 2st takventiler plus öppen spis med insats på 1:a vån och på övervåningen en takventil. Har varit så sen huset byggdes 58.

//Lövet
Fast: 1 Thermia Villa 90 inst.okt 97,440m slang, 290m² 1 ½ pl.med käll.byggt 58. Nu 17420kWh tot -08,pump 9636kWh -08.Oljeförb.innan 4,3-4,5m³.
Fast: 2 VB Joker,Viking Bio,Mafa Midi.Siemens Villa 2,Sanyo 123EHN,1pl.med käll.tot 206m² byggt 71.
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Jag var också inne på att värmepump skulle bli mest lönsamt för något år sedan. Därefter har det framgått att moderaterna vill bygga ut kraftkablarna till kontinenten något alldeles extra.
Det som nu hindrar sverige att exportera överskottet av el som blir ibland på våren är tydligen kablarnas kapacitet. Vi har ju nu mindre än halva kilowattpriset jämfört med tyskland och österrike.
När sverige genom de nya kraftigare kablarna knyts närmare den europeiska gemenskapen borde väl elprisskillnaderna jämnas ut?
Någon statlig styrning av elpriset finns ju inte så vad händer?

Skulle man investera i värmesystem och vara säker på att inte gå på en nit så kanske konceptet med en mindre självdragspanna för ved + acktank + pelletsbrännare inte är så dumt ändå. Blir pelletspriserna alltför höga så kan man växla över till ved och behålla lite valfrihet. Bekväm pelletseldning blir det om man har automaturaskning och verkningsgraden blir väl inte så mycket sämre än vid eldning med pelletspanna.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Combifire/janfire har vv slinga liksom effektas..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
fredrik s
Prima virke

Inlägg av fredrik s »

Jo värmepump är ju ett alternativ men jag har inga problem med jobbet att sköta pellets. har kört pellets sedan 2002.
Jag tycker att det finns en poäng med att inte binda upp sig för mycket mot el.
Jag lutar nog åt att fortsätta med pellets, så jag får kolla upp de olika pannorna lite mer.
Skriv svar