dragbegränsare

Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Du har missuppfattat en del där!

Det befintliga spjäll är till för att bromsa rökgasen vid att blockera rökgasvägen, en draglucke (eg. dragregulator) fungerar vid att ha en motviktsreglerat lucka i rensluckan (eller liknande, min är svetsat på sidan av rökröret) och om draget i skorstenen ökar (vinter + eldning = ökar!!!).

När draget då ökar dras luckan inåt i rökröret och släpper in pannrumsluften, detta betyder att draget genom pannan är ganska konstant och all variation "tas upp" av regulatorn.

På detta vis blir inställningarna "i pannan" stabila oberoende av utetemperatur (så nära man kan komma iaf) och allt extra som skorstenens drag vill ha in extra blir fyllt på med "kall" pannrumsluft.

Så det är inte en blockering av rökgasvägen, den är en inblandning av "annan luft" så att draget genom pannan (brännaren) är stabilt och lika oavsett om det är stekande sommar eller knakande vinter.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

Jag har ett likvärdigt rökrör som dig och satte dragbegränsaren på sidan.Tyvärr är en del bilder borta på röret löst på golvet,men en bild finns kvar.
Behåll spjället så du kan reglera ifall du vill elda med ved nån gång.
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t ... gr%E4nsare
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Men det spjäll är väl egentligen till för att få ung. samma funktion som en draglucka ger fast då med manuellt reglerat eller hur?
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Olle45
Pannrumsnisse!
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 maj, 2006 20:46
Ort: Alingsås
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Hej alla
Hur arbetar en dragbegränsare...
Svar: En bra dragbegränsare känner av när draget överstiger önskat undertryck och reglerar det med att en viktbalanserad lucka väger undertrycket helt efter naturens egna viktlagar luckan som öppnas och släpper in kallare pannrums luft och håller draget på så sätt på konstant
på inställt värde.

Ett manuellt rökgas spjäll stryper också draget men då bara på tillfälligt undertryck...
En enkel förklaring... när skorstens temperaturen stiger ökar även skorstensdraget därför ökar även skorstenens undertryck...
där med ökar också pannans förluster utan dragbegränsare....

Alltså ett fast inställt spjäll håller inte draget på konstant nivå!

Så länge vi inte eldar står en dragbegränsare helt stängd!
Öppnar först när temperatur skillnaden skapat ett undertryck
som överstiger önskat undertryck..

Mvh
Ruben
Tillverkar rökgasutrustning
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Jo, jag håller helt med men spjället som visas skrivs det att man ska använda vid vedeldning men som jag ser det borde det vara fel.

Spjället som alltså blockerar rökgasvägen mer eller mindre, ska ju säkerställa att draget genom eldningen är "lagom" och stabilt, detta för att få bäst effektivitet i det hela.

Att styra detta manuellt är ju instabilt (som bäst) men man kan nog hamna i ett inte allt för ineffektivt läge men likaväl borde en rätt dimensionerat dragbegränsare väl utföra samma funktion men då fullautomatisk eller hur?

Detta borde då medföra att spjället borde stå fullt öppet då funktionen är "överförd" till dragbegränsaren, oavsett om man eldar med ved eller pellets, möjligen kan man behöva ha olika nivåer för de två eldningssätt men det borde vara allt.

Så vad jag menar är att dragbegränsaren övertar spjällets funktion helt och spjället därför ska vara fullt öppet oavsett om man eldar med ved eller pellets.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Olle45
Pannrumsnisse!
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 maj, 2006 20:46
Ort: Alingsås
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Icecap har helt rätt!

När dragbegränsare används ska rökrörets manuella spjäll alltid ställas helöppet !!!

Dragbegränsaen gör hela det manuella rökgas spjällets jobb fast mycket bättre då dragbegränsaren denna håller även pann draget till ett önskat max undertryck!

Men det är också viktigt att dragbegränsaren inte är underdimensionerad!
Att installera större dragbegränsare än vad anläggningen behöver är alltid bättre än en förliten dragbegränsare!

Alla typer av pannor som har skorsten och eldas med något bränsle
behöver dragbegränsare med bra och nogran reglering!

OBS !!
Undantag är när enbart EL används som tillförd energi!
VID ENBART EL SKALL NI STÄNGA PANNAN RÖKGAS SPJÄLL !
DETTA GÄLLER ÄVEN NÄR DRAGBEGRÄNSARE ÄR MONTERAD!
Men även en helt stängt spjäll släpper ut värme!
Då det finns en lag på att rökgasspjället inte får stänga rökgasvägen helt!
detta är till för att giftig koloxid inte skall ha möjlighet att läcka ut vid avslutad eldning och spjället stängs...
stäng inte spjället förren all förbränning är avslutad och helt släkt.

Önskas mer info i ämnet att stänga pannans rökgas spjäll
och när det skall göras ?

OBS MYCKET VIKTIGT !
VID ALL FÖRBRÄNNING MED ANDRA BRÄNSLEN SKA RÖKRÖRS SPJÄLLET
ÖPPNAS!
Senast redigerad av Olle45 den mån 24 aug, 2009 23:59, redigerad totalt 1 gånger.
Tillverkar rökgasutrustning
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Att installera större dragbegränsare än vad anläggningen behöver är alltid bättre än en förliten dragbegränsare!
Utan att överdimensionera för våldsamt, ju större dragbegränsare man har desto sämre reglerar den (större massa som ska flyttas).
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
BertilHelge
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 26 maj, 2009 17:34

Dragbegränsare igen

Inlägg av BertilHelge »

Hej och tack för alla svar. Verkligen trevligt få ta del av all den kunskap jag inte har men behöver delar av för att kunna förbättra min bränsleekonomi

Har fått det bestämda intrycket att jag ska låta spjället vara och helt enkelt binda fast spaken som reglerar det i läge nedåt. Min fundering om att ta bort det grundade sig på att jag möjligen misstänkte att spjället skulle inkräkta på det utrymme en framtida dragbegränsare behövde, men en sådan verkar mest öppna luckan utåt

Via lämplig adapter borde det vara enkel sak skruva fast en dragbegränsare istf kulissen för spjällspaken även för en amatörmekaniker (icke svetsningskunnig) som undertecknad :)
http://medlem.spray.se/nallebjoern2/panna/090724_02.jpg


Har på annan plats i forumet inhämtat att det man måste veta är
* Pannans effekt i kW. På pelletsbrännaren kan man hitta 15-20 kW
* Skorstenens area. Om jag mäter arean med borttagen "spjällkuliss"
http://medlem.spray.se/nallebjoern2/panna/090724_03.jpg
och antar det är ungefär samma mått i själv skorstenen får jag 209 cm^2
* Skorstenens höjd. Får jag till ung 7 m enl husritningarna

Då jag kollat lite annat blir det dags montera sig en dragbegränsare...
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Dragbegränsaren öppnar INÅT i rökröret, inte utåt!

Och jag vet att det till en del modeller finns färdiga adaptrar som kan skruvas dit istället för renslucken, om det finns till ditt rökrör vet jag inte men sannolikt gör det.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

Här kan du kika och sen kontakta Olle45 :wink:
http://www.transtemper.se/newlook/index ... group=2000
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Sundström
Prima virke
Inlägg: 53
Blev medlem: fre 22 feb, 2008 13:20
Ort: Husum

Inlägg av Sundström »

Hej, Dragregulatorn är väl den termostat styrda luckan på pannans luftintag, blir lite förvirrad att rökrörets monterade spjäll kallas dragregulator, då det är mer rimligt att kallas den för dragbegränsare??
eller.....
CTC Total-85 Pellx (gordix-effecta)-08
8 tums stålrös skorsten. 15m kulvert in till 110m2 boyta tidigare, nu källarnora 418 år 1953 och elkasett.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

På sidan det länkas till kallas den dragbegränsare så det kan väl vara ett OK namn.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Olle45
Pannrumsnisse!
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 maj, 2006 20:46
Ort: Alingsås
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Helt rätt, det är en gammal vedertagen benämning, dragbegränsare för primär luft regleringen med termostat och kjedja som begränsar draget med den lucka som oftast sitter i nedre askluckan.

Men så kommer luckan som också kallas för dragbegränsare eller motdragslucka som är försedd med justerbar vikt för inställning av skorstenens max drag båda namnen är alltså helt rätt om man ser till att båda reglerar draget fast på olika sätt!

Men i nu läget är det normalt att kalla primärluft regleringen "Den termostatstyrda primärlufts luckan för dragbegränsare".
Så vet alla vilken dragbegränsare vi talar om.

Den dragbegränsare som monteras efter pannan som håller koll på skorstenens undtryck kallas också för dragbegränsare eller motdragslucka
" Men för denna lucka är också dragbegränsare rätt benämning"

Vet också att det finns dialekt utryck som skiljer sig beroende på var i sverige vi pratar om olika delar så är det.

Mvh
Ruben
Tillverkar rökgasutrustning
Skriv svar