Effektiveringsråd!

Ricke77
Entusiast!

Inlägg av Ricke77 »

Explosion?? Hmm... Kan han mena något som liknar det jag var med om...
Jag klistrar in från ett annat ämne som handlar om askskrapning:

Jag var faktiskt med om en läskig grej pga detta med skit i brännarkoppen.
Nu har jag ju en Flex-A så den där lyxen med askskrapning blir istället en manuell rengöring varannan vecka. Och i höstas missades denna rengöring med X antal veckor. Det resulterade i att pannans drag var lika med noll, skorstenens drag var bibehållt med hjälp av dragbegränsaren som då fastnade i öppet läge, som i sin tur ledde till att när brännaren tände så gick all rök ut genom dragbegränsaren som i sin tur rökfyllde hela källaren så det såg ut som slaget vid Lutzen.

Nu rengör jag brännaren liiite oftare för det var faktiskt ingen rolig upplevelse. Brandlarm som ljuder, rök som sticker i näsan och sen denna täta dimma i källaren innan jag förstod vad som hänt. Trodde hela pannrummet stod i brand.

(Ursäkta att jag avböjde lite från tråden, men kontentan är ju självklart att askskrapning är viktigt! )

När detta inträffade så knallade det till lite i brännaren när den tände... Fast det har ju klart inget med dragbegränsaren o göra utan min brist på tillsyn... :oops:
CTC Elkombi -85
Janfire Flex-A
160 kg veckoförråd
Reglercentral Thermomatic CBJ
Braskamin Eurofire Energikassett
(Grymt effektiv!!!)
Uppvärmd yta 120m2 1 1/2 plan från 1956
Lite dragigt på övervåningen med gamla fönster
deasstore
Energiprofet!

Inlägg av deasstore »

Sotaren som ska vara expert igentligen..

Har samma erfarenhet av sotare som ni. Nämnde för sotaren att jag ska sätta dit en draglucka. Svaret som kom då var. - Nää. det behövs inte på denna anläggning. Du har ju bra drag. Å så blir det jobbigare när man ska sota. ???

Antar att det sissta han sa. Var det som han tyckte var viktigast. :lol:
Han får ju göra ett arbetsmoment till. Om jag nu har dragluckan fastmonterat i sotluckan.
Tycker det är riktigt dåligt att de själva inte känner till vad dragbegränsaren är till för.
Känns som att en del sotare assosierar till dragbegränsaren vid vedeldning. (den luckan som styr luften till förbränningen) Eftersom de verkar tror att draget bara ökar med en dragbegränsare. Å inte att den håller ett konstant drag.
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
Skriv svar