Mätvärden med en Bacharach PCA55 ??

André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Kör du inte med tankdiff??

Jag hade på att du körde tankdiff 30° el nått, Visst kör du så brännaren startar när tempen är 50° el liknbande o går till tanken är 80-90° vid givaren till brännaren??

Jag kanske har blandat ihop dej Tom med nån annan anläggning :?
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
TJ
Stor entusiast!

Inlägg av TJ »

Jovisst kör jag med temp. givare som sitter på ack. tanken.
Nu har jag provat att ladda den till 85°, vilket är en överladdning som innebär att med bara en hysteres på 6°, vilket ändå ger lång gångtid på brännaren, det var din idé, sist du var förbi att toppladda den med att gå någon grad över vad man får ut ur pannan.

Brännaren startar ändå på låg, i början, innan den går över på högläge.
Det blir visserligen en kort andel av driftstiden.

Skulle kunna prova 15° hysteres och behålla 85° som stopp temp.

Jag trodde det fanns någon speciell omställning, för tankdiff, som gick att ställa in, missförstod dig lite...

Mvh
Tom
CTC Bio brännare (Thermia´s)
Gjutjärnspanna från -59, HBM-55
750L ack. tank med laddomat.
6" dragregulator
Bulkförråd 5.5Ton samt Mafa Mini 300Liter kopplade med skruvar
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Då ska du naturligtvis ändra så du kör med tankdiff på iaf 30° :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
TJ
Stor entusiast!

Inlägg av TJ »

Ok, då provar jag med 30°.
Med dubbla slingor och 750Liter, så fungerar det nog bra, jag har nog kört lite försiktigt med hysteres diffen.

Mvh
Tom
CTC Bio brännare (Thermia´s)
Gjutjärnspanna från -59, HBM-55
750L ack. tank med laddomat.
6" dragregulator
Bulkförråd 5.5Ton samt Mafa Mini 300Liter kopplade med skruvar
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Ja du har ju en fin tank så du ska inte ha några problem med vv även om tempen går ner till 40° i toppen på acktanken.. :wink:

Nu på vinern är det nog snarare hur varmt som krävs för radiatorerna som avgör, Fast å andra sidan är ju huset så trögt att innetempen inte hinner ändras även om stigartempen går under vad som krävs med nån grad..
Jag märkte inget av det iaf då det va som kallast o det krävdes 54° stigartemp men brännaren startade då tanken va nere på 47°, För dusch klara man sej ju med 47° oxå :lol:
Skriv svar