Fastnar fortfarande pelletsdamm på glasen

Håkan S
Lärjunge!

Inlägg av Håkan S »

Har inte tittat på mina glas på ett år så jag tog ut dem och tittade, lite damm på kanterna och mitten rent. Har kört med tre olika pelletsfabrikat under åren och alldrig haft problem med damm på glasen i en likadann brännare som du har. Något är fel i din anläggning. Enda gången jag hade problem med min fotocell/spegel/siktglas var när jag rubbat fotocellen när jag sotade pannan. Om man tittar på spegeln från fotocellsidan skall det röda ljuset träffa mitt på spegeln. Annars tror jag att högre fläckthastighet ger en luftström bakåt över glasen som blåser dem rena, det ser som sagt så ut på mina där mitten är helt renbåst. Testa och öka luften en enhet och se. Man kan också ta bort glasen helt, blir bara lite mer jobb att rengöra spegel och fotocell om de dammar igen. Men eftersom din panna är välkänd för att ge högt mottryck är mitt gruntips att det dammar/ryker för mycket bakåt av den orsaken. Är det verkligen pelletsdamm, går att borsta bort enkelt, eller är det uppblandat med sotpartiklar, klibbar till glaset och kräver gnuggande? Mvh HSE.
CTC 171 B med Torsby Mini .
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Gott nytt pelletsår till Robban och alla andra!
Jag håller med Håkan S att det nog inte är pelletsens fel att det blir damm på glasen.
Du har ju ännu inte gjort några förberedelser för att få en bra förbränning.

När jag körde TB Mini så borstade jag av glasen högst en gång i månaden.

Det kan som sagt vara att fotocellen inte är riktad direkt mot mitten på spegeln.
Är det inte den orsaken så är det troligen otillräckligt drag, Dammet åker upp i fallröret i stället för ut i pannan. Kan också lätt bli skador på roster, brännarskål eller hasplåt om inte inställningarna är de rätta.
Vilken inställning har din dragbegränsare? Ställ in den på 15-20 Pa till och börja med.
Rensa också pannan från sot så får du bättre drag och bättre värmeöverföring till pannvattnet. Sotet försvinner inte av dig själv.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Skriv svar