Det blev lite Engelska, libi förstår nog mina förklaringar endå.
Jag använder 8mm bulkpellets från Såbi. Jag har nästan kört ett halvår på den dammsugaren samt använt den som vanlig dammsugare också. Den har lite större påse ca 20x10x30 som är vikt, vissa mindre brukar vara 20x15x15cm. Kör på en mindre dammsugare nu då jag inte hade några påsar på lager
Det har bara blivigt stopp vid inloppet på röret vid böjen efter tratten. Märker nu att det är ett tecken på att det är dåligt sug. Nu har den gått ca 9x30minuter utan problem efter jag bytte dammsugare. Den mindre är en sådandär billig 300kr plast grej. Just nu eldar jag ca 75Kg pellets per dag, totalt 15,8ton och 4909timmar sedan starten förra julen (enligt brännaren).
Lakanet ligger dubbelt mellan två kylskåpsgaller med skummgummi på sidorna för tätning. Det ligger horizontellt på två lister mellan inröret och dammsugarslangen. Jag får ta några bilder på insidan om jag behöver byta matrialet som bromsar pelletsen igen. Jag sköt ett fint runnt hål i en matta så det smattra på bra i burken.

Röret har en liten jordad ståltråd ca 50cm från sugburken men det är allt förutom att det ligger nära några andra rör på vägen men det är bara en tillfällighet. Jag tror inte det gör så stor skillnad. Pelletsen är rätt ren efter att den trillat över gallret och det var inga problem utan galler heller. Jag hade också funderingar hur det skulle fungera med PEMröret, eftersom jag läste om samma statiska elektrisitet. Men det verkar inte vara något större problem vad jag kan se.
Dataanslutningen verkar vara - d1 d2 +5V på stiften från brännaren.