Så här kan Neova straffa sina missnöjda kunder !!!

PSAB
Fröträd
Inlägg: 88
Blev medlem: lör 24 feb, 2007 00:51
Ort: Åby

Neova

Inlägg av PSAB »

Ok upprop bojkotta neova, Det finns bättre pellet hos byggmax, Utan skit och torv
wepe
Pannrumsnisse!
Inlägg: 797
Blev medlem: tis 21 mar, 2006 20:45
Ort: Utanför Jönköping

Inlägg av wepe »

Personligen handlar jag inte av Neova efter deras bemötande
jag fick för c:a 3 år sedan , när det var strul med deras pellets
Vilket de förnekade , men det var massor som hade strul då
Tycker synd om dom som sålde Såbis pellets som namnet var
då . Var en från dom som skulle ställa i brännaren , blev
10ggr värre men inte var det fel på pelletsen . Så för min del
får dom göra hur bra och billig pellets dom vill , jag tänker inte
köpa det . :shock: Kanske lite överdrivet om det är riktigt billigt
kanske :roll: Är ju smålänning


Wepe
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
teufel
Lärjunge!
Inlägg: 381
Blev medlem: ons 30 apr, 2008 11:15
Ort: Kungälv
Kontakt:

Inlägg av teufel »

Om det nu finns pelletsINDUSTRINS riksförbund, varför finns det inte pelletsELDARNAS riksförbund, som skulle kunna sätta lite press på installatörer, pelletstillverkare, pelletsåterförsäljare och kanske även sotare? :twisted:
EcoTec 20-brännare
Mafa Mini-förråd
Panna av okänt fabrikat
Karla1
Pannrumsnisse!
Inlägg: 831
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 22:40

Inlägg av Karla1 »

Det fanns en man här på forumet för något år sedan som försökte starta upp en förening, men tyvärr så verkade detta rinna ur sanden då ingen verkade visa intresse.
PSAB
Fröträd
Inlägg: 88
Blev medlem: lör 24 feb, 2007 00:51
Ort: Åby

Neova

Inlägg av PSAB »

Det sägs att neova och tälge energi är samma pellets, Så se upp, Har varit i kontakt med en kille som öste spån i mängder
OPEC
Lärjunge!
Inlägg: 326
Blev medlem: tor 04 jan, 2007 20:07
Ort: KRONOBERG SMÅLAND
Kontakt:

Inlägg av OPEC »

Är inte roten till allt ont egentligen att kvalitetskraven är på tok för lågt ställda?
Pellets som närmar sig underkant av kraven fungerar helt enkelt inte för gemene man.
CTC 1100, VIKING BIO, MAFA-MINI, Tigex25
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1906
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Neova

Inlägg av GoForIt Pellets »

PSAB skrev:Det sägs att neova och tälge energi är samma pellets, Så se upp, Har varit i kontakt med en kille som öste spån i mängder
Ja, det stämmer. Det körs t.o.m. ut på samma bilar.
Gäller södra Sverige.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Användarens profilbild
Brynäs
Energiprofet!
Inlägg: 606
Blev medlem: mån 19 nov, 2007 21:04
Ort: Gnosjö

Inlägg av Brynäs »

Jag håller med TRANCE2004 man ska inte tåla vad som helst.
Jobbar i ett företag som kör med neova pellets och sista lev. visade sig innehålla väldigt mycket spån. Neova skickade ut en kille för att kolla hur förådet såg ut och konstaterade att det fanns inget att anmärka på detta eftersom det är byggt som det ska vara.Rymmer ca:19 ton då vet ni att det rör sig om stora volymer.Brännaren som är på ca:350 kw stannade stup i kvarten tack vare skitpellets.
Efter detta så fick vi 7 ton pellets utan någon extra kostnad så har de råd att ge företag 7 ton gratis då tycker jag att de kan vara lika generösa mot oss privatpersoner också.
Kör med Smålandspellets fin ljus och hård och kostar 2080:-per pall hemkört.
Så stå på er ge inte vika.
CTC 265B-1967 Bequem 20D nöjd Rookie!!
1 1/2 plan 118m2+68m2 källare
Agerod
Försäljare
Inlägg: 142
Blev medlem: lör 01 jan, 2005 19:00
Ort: Höör i Skåne
Kontakt:

Inlägg av Agerod »

Rayyan skrev:
Vilken standard refererar leverantören till?
Uppfyller inte pelletsen kraven i standarden så är den ICKE GODKÄND
Många hårda ord här, utan att det har bevisats att det är pelletsleveransen det är fel på om jag läser inläggen rätt.

Jag håller med Rayyan, men analysresultaten har ju inte redovisats. Det kan ju vara brännaren som behöver trimmas in. Som många gånger påpekats här på forumet så behöver vissa brännare regelbunden intrimning, ibland efter varje ny leverans av pellets. Innan det är utrett om brännaren verkligen är rätt intrimmad, skall man kanske inte vara för snabb med att kasta all skit på pelletsfabrikanten.

Bara för att vara riktigt tydlig; nej, jag säljer inte pellets
Janfire flex, TMV Alpha, eKontroll TK1A
Ageröds Bioenergi
Pelletseldare sedan 1996, tidigare verksam i pelletsbranschen
Driver pelletspris.com
Rayyan
Pannrumsnisse!
Inlägg: 727
Blev medlem: mån 24 dec, 2007 12:01
Ort: Almunge

Inlägg av Rayyan »

Jag menade alltså att om pelletsen uppfyller kraven så är det inte fel på pelletsen om kraven inte uppfylls så ska den reklameras.

Jag gissar att brännaren fungerar som den ska efter att tilluften säkerställdes till pannrummet?

Då var det helt enkelt en intrimningsfråga.
Om Neovas pellets krävde mer luft så var den förmodligen betydligt bättre (iaf mer energi/volym) än den tidigare.
Vilken pellets användes innan Neova?

Om det funkade bra med tilluften stängd så borde det ha varit sämre pellets tidigare än med nya leveransen.

Jag tycker att det ska hanteras korrekt både av leverantör och konsument. Jag har använt Neova både bulk och 16 kg säck och bara fått jättebra pellets vid varje leverans.

Jag säljer inte heller pellets!

MVH/Rayyan
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Inlägg av Vednisse »

Problemet är ju varierande kvalitet oavsett leverantör som jag ser det, inte många som säljer "skit" rakt igenom... då blir dom inte långlivade med dagens priser.
Problemen är större med bulkleveranser då flera faktorer inverkar.

Köpte själv några säckar Neova i sommras, dessa var helt perfekta. Grannen stod i pannrummet och svor över sina pallar och sa aldrig mer Neova när han sett mina Vida pellets.

Dock var den leveransen jag fick i höst lite sämre än föregående, men inget att reagera över. Mest var det säckarna som var sämre, några små hål i ett tiotal säckar och två sömmar som inte var helt förslutna. Detta på fyra pallar, ringde Vida i ett annat ärende och nämnde då detta. Blev kompenserad och fick höra att alla kunder skulle vara nöjda.

Nu finns det säkert skräckhistorier där Vidas pellets är inblandade på ett eller annat sätt.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
BoEk
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: mån 01 dec, 2008 13:55

Inlägg av BoEk »

Jag har samma problem med Neova-pelletsen som ”trance2004” . Jag har eldat med Neova i många år och det har inte varit några problem. Fick hem 2 pallar för 3 veckor sedan, upptäckte direkt att pelletsen var mycket korta, endast ca 1 cm långa. Jag har nu varit tvungen att justera om brännaren ett par ggr för den sotade ordentligt samt spånbildningen är hög. Lika mkt. spån på en dag nu, som jag hade innan på en vecka. Självklart att det blir mer spån när pellesterna är kortare. Jag kontaktade återförsäljaren, men han hade inte fått in några andra klagomål på korta pelletsar. Han erbjöd sig att byta ut pelletsen. Men jag hade nu fått ordning på förbränningen samt att jag tyckte det var mkt. besvär att bära pellets fram och tillbaka. Så jag behåller den.
Jag kontaktade NEOVA och dom erkände att dom har haft problem med de matriser som pressar pelletsen och rekommenderade mig att minska matningen med 15-20%.
Märkligt är att återförsäljaren inte visste detta, samt att inte NEOVA stoppade den batch som det var fel på.
wepe
Pannrumsnisse!
Inlägg: 797
Blev medlem: tis 21 mar, 2006 20:45
Ort: Utanför Jönköping

Inlägg av wepe »

Var ju inte dåligt att de erkände att det var problem , det vägrade
dom erkänna för några år sedan . Trots att jag haft kontakt med
både ÅF och installatörer som bekräftade att så var fallet . Om dom
vore lite vettiga , bara att be om ursäkt , kanske skicka lite extra pellets
som lite ersättning för ev extra arbete ? Tror jag och många andra hade
godtagit det , istället för att blåneka att det varit strul . I detta fall har de
ju inte nekat till det , ett steg framåt ivarjefall . Men mig har de mist som
kund i vilket fall som helst . Vet om att jag är långsint , men tycker inte
om sådant bemötande .

Wepe
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
Beginner
Prima virke
Inlägg: 53
Blev medlem: lör 21 okt, 2006 18:53

Inlägg av Beginner »

Efter att ha läst denna tråd rakt igenom nyligen så är det några saker som slår mej, nämligen de underliga vägar som missnöjda kunder går vid problem med leveranser.
Enligt mitt sätt att se saken så är det med den som man lämnat pengarna till som man har den affärsmässiga förbindelsen. Inte med tillverkaren dvs Neova, Agrol, Vida m fl. Man ska alltså grilla återförsäljaren och tvinga denne att vidta de åtgärder som krävs för att jag som kund ska bli nöjd. Acceptera inta att bli vidaresänd till tillverkaren för att diskutera pelletstillverkning, spånmängd, långa eller korta pellets mm. Genom att agera affärsmässigt som jag beskriver det tvingar man i det långa loppet återförsäljaren att ställa och även kontrollera kvalitetskraven mot tillverkaren och förhoppningsvis på sikt bygga upp den kompetens som behövs för att sälja pellets och även tjäna en rimlig slant på detta genom nöjda kunder.
CTC 265B 1976:a
Eurofire -06
Shuntautomatik UVE
Villa 1961, 2x140 m2
Norra Halland
johano
Lärjunge!
Inlägg: 364
Blev medlem: tor 25 okt, 2007 09:25
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Inlägg av johano »

nån mer än jag som fick en Neova-tshirt i posten idag??

/johan
Funkishus från -41, 140m2 på två plan + 70m2
Nibe Alpha Combi, Baxi Eurofire 20kw
Första brännaren på Twitter?@pelletstat
Skriv svar