Loggning acktankar,Försluster i ett ved system?

Här diskuteras allt kring vedeldning
kricken_
Stor entusiast!

Inlägg av kricken_ »

Zwentomen skrev:En bra givare är ju att gå ner i pannrummet när man kommer hem från jobbet och före man åker till jobbet...kostar inget, funkar alltid :lol:
Jag kör ju med den givaren nu. jag tycker att det är en opålitlig rackare titt som tätt glömmer givaren att gå ner innan han far och jobbar.
Viadrus V7D, 2x750l acktankar, Laddomat21, Tryckexpansion, Shuntautomatik (danfoss).
kricken_
Stor entusiast!

Inlägg av kricken_ »

Jag har nu 2X750l varav den ena tanken innehåller en beredare.
Jag ser redan nu utan loggutrustning att beredaren förstör skiktningen om jag skulle köpa en Tva och koppla ur beredaren skulle då den acken fortfarande skikta sig konstigt iom att vattnet i beredaren står still?
Viadrus V7D, 2x750l acktankar, Laddomat21, Tryckexpansion, Shuntautomatik (danfoss).
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

kricken_ skrev:
Zwentomen skrev:En bra givare är ju att gå ner i pannrummet när man kommer hem från jobbet och före man åker till jobbet...kostar inget, funkar alltid :lol:
Jag kör ju med den givaren nu. jag tycker att det är en opålitlig rackare titt som tätt glömmer givaren att gå ner innan han far och jobbar.
Trådlös stektermometer.Perfekt att ha motagaren i köket.

Jag funderar oxå på att logga.Men just för att det kan vara kul att se hur systemet uppförsig vid olika temperaturer
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Zwentomen
Lärjunge!

Inlägg av Zwentomen »

Min givare har som extra funktion 1 st fru som inte vill duscha i kallt vatten (då är det direkt slut med vedhobbyn hemma hos oss) + två döttrar som lyssnar på allt deras mor säger....småbackup :lol:
Hus i Siporex bostadsyta 144. Tot yta ca 170. Arimax 35. Bulkförråd ca 10 kubik för pellets. Acctankar på 1500 + soltank 750 . 72 intelliheat rör. 2 tons spis mitt i vardagsrum och en luftvärmepump panasonic ??12 nordic
kricken_
Stor entusiast!

Inlägg av kricken_ »

Går det att täta skarvarna i pur isoleringen på acktankarna med vanligt fog skumm eller spräcker man isoleringen då när skummet expanderar?
Jag gjorde ett test nu med en stektermometer och jag har för stora förluster i alla skarvar och anslutningar.
Det skiljde flera °C om jag satte mäteren vid en skarv eller om jag tejpade fast den mitt i mellan skarvarna.
apersson850
Pannrumstomte!

Inlägg av apersson850 »

Har du någon nytta av läckan? Det betalar sig inte att tokisolera tankarna om du måste montera en radiator utanför sen, för att få lagom temperatur i rummet där tankarna står.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Olle45
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Hej
Vist går fogskum att använda som i fyllnad men använd bara lite efter som den sväller mycket.
Jag har en uppfattning att om tankarna inte tjuvläcker värme i onödan så varar värmen i tankarna längre, och det kan spara bränsle tills den behövs
bättre.
Mvh
Ruben
Tillverkar rökgasutrustning
kricken_
Stor entusiast!

Inlägg av kricken_ »

Det finns redan radiatorer i källaren sedan olje pannans tid.
Så jag skall försöka att täta tankarna så bra det går för att kunna behålla energin så länge som möjligt.
Sen så måste väl ett värme läckage även störa skiktningen i tankarna.
Jag tänker så här en yta högt upp på tanken blir kyld då vill ju det vattnet neråt och det som är under är inte lika kylt då måste det ju det försöka att vandra uppåt det borde resultera i både rörelse och omblandning i tanken eller tänker jag fel?
Mvh kricken
Tompamannen
Prima virke

Inlägg av Tompamannen »

Jag upplever det många gånger som att det är lite overkill med alla dessa grejor för att finlira en vedpanna. Ungefär som att skruva på motorn till en oljetanker för att spara en dl per sjömil.
Jag tänder pannan när jag kommer hem från jobbet, efter 1,5 timme lägger jag in ved på nytt, och sedan efter 1,5 timme så lägger jag in sista laddningen. När jag kommer hem från jobbet dagen därpå så är det drygt 20 grader inne och jag tänder pannan igen.
Jag förstår liksom inte hela grejen med alla dessa loggningar och grejor, det är väl bara att kasta in en pinne till om tempen är nån grad för lite. Jag har full förståelse om man eldar med olja eller pellets som är relativt dyrt som bränsle, att man då vill ha järnkoll på kilowattarna. Men ved, det är ju nästan gratis.
Upplys mig om varför det ska loggas och grejas! :lol:
Nibe Alpha Combi med 2x500L acc-tank som eldas med ved.
kricken_
Stor entusiast!

Inlägg av kricken_ »

För mig så har det inte med kostnaden att göra jag har inte betalat en enda krona för veden bara lite tid och svett har jag investerat.
Anledningen till att jag vill logga är dels att lära mig mer om hur mitt system fungerar om det går att förbättra.
Sen så tycker jag att det är rätt intressant hur saker och ting påverkar varandra typ beredare som förstör skiktningen eller vilken skillnad det blir om man höjer eller sänker pumpen till radiator kretsen.
Som det är nu utan loggning så får jag gissa mig fram rätt mycket eller springa som en galning fram och tillbaka från pannrummet och titta på mätare.
Så tillslut så hoppas jag att investeringen i loggnings utrustning skall betala sig i större kunskaper om mitt system och ackumulering/förbrukning i övrigt.
Mvh kricken
Wodda
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Jag vill dra liknelsen med vilken annan hobby som helst, t ex varför köper man en gammal bil och restaurerar den för hundratusentals kronor. Jag tror inte att det finns någon hobby som ger speciellt stora vinster.
Däremot kan olika hobbies leda till utveckling som kan gagna alla.

Precis som kricken säger handlar det om att förstå sitt system utan att behöva gissa sig fram när vi pratar loggning.
Själv har jag gått från att elda varje dag till varannan vid en medeltemp utomhus på +3°C(medel under vintern där jag bor). Mina tankar räckte ungefär 30 timmar när jag började med vedeldning. Mina tankar fylldes då inte riktigt med tillräckligt många kWh p.g.a fel laddtemp m.m. Och dessa kWh behandlades ganska vårdslöst i början genom ganska höga flöden på olika ställen vilket ledde till omrörning. Idag har jag 9 st tempgivare på mina ackar (17cm emellan varje) och det har gett mig en helt ny syn på hur skiktningen ser ut och hur svårt det är att skapa skiktning och behålla den över längre tider.
Förbättringarna som jag gjort hade jag inte kunnat gjort utan detta forum som inspirerat och hållit intresset vid liv.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Rayyan
Pannrumsnisse!

Inlägg av Rayyan »

Tompamannen.
Du har uppenbarligen inte samma anfallsvinkel som många andra här på forumet.

Har man en hobby så satsar man på den.
Spelar ingen roll om vinsten är 1 eller 100 kr.

Tillfredsställelsen att finna nya vägar är drivkraften.

Det är ju ingen nackdel att det sparar en del på utgifterna och arbetet.

Gratis ved är helt OK (Men det är ju inte helt gratis ändå? Motion är bra men inte gratis.

Din inställning till det här med ved/pellets/sol/berg/luft/energi harmonerar inte riktigt i forumet.

MVH/Rayyan
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
Matab
Lärjunge!

Inlägg av Matab »

Så sant så sant :wink:
Viadrus V10 laddomat 21 3000 ack ,20m kulvert CJB inomhus shuntar från acken.Värmer 165m2 +40m2 radiatorer+golvvärme.
kricken_
Stor entusiast!

Inlägg av kricken_ »

Skall man ha givare på alla tankar eller räcker det med teknik tanken (om man nu kan kalla en beredare för teknik).
Min första tanke var 5st givare på tekniktanken och 3st på slav tanken 2st till radiatorerna och så givare ute och inne tillsist en för vv.
Räcker det eller skall jag ha flera eller flytta dom till andra positioner?
Wodda
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Mina erfarenheter säger att Tekniktanken är väldigt enkel att ha skiktning i eftersom du tar ut vatten på flera nivåer. Det gör att du mekaniskt kan tömma dom olika delarna och på så sätt uppnå bra skiktning enkelt. Svårare (åtminstone för mig) är att skapa detta i slavarna där man endast hämtar i toppen och petar tillbaks i botten. Ett snålt tilltaget system hade jag nog gjort följande:
TT : 1topp, 1 ovan elpatron, 1 20-30cm nedan elpatron, 1 botten.
Slav: 1topp,1 30%ner från topp(varnar för att tankarna snart tar slut), 1botten + 1st20cm upp+1st40cm upp från bottengivare(för att se hur skiktningen går till).("1st40cm upp"kan möjligtvis sättas på mitten för att få en roligare loggningsbild).
Stigare och retur får varsin.
Utomhus och inomhusgivare(eventuellt).
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Skriv svar