psade
Fredrik Andersson skrev:André skrev:Det är inte en optimal pelletspanna, Jämför askutrymmet på den med t.ex en biomatic/janfire/combifire så ser du skillnaden..
Okej, vad är det som är bättre då? Jag har ingen som helst koll på sånt här

För litet askutrymme på Comet?
Det blir rätt mycket dyrare installation med acktank än en ren pelletspanna om du inte ska installera själv förstås??
Kan tyvärr inte göra nåt själv. Hur avancerat är det? Har förstått att kostnaden sticker iväg rätt bra och det vill jag ju självklart undvika om jag kan, lite därför jag undrar om jag verkligen behöver acktank.
Blir en del dumma frågor kanske. Men känns som att om man frågar rörmokaren så kan man få svar som gagnar honom mer än mig, om man har otur.
Comet har litet askutrymme o för stor vattenvolym för eldning mot acktank för att det ska va bra..
Om du har lite praktiska egenskaper fixar du det själv, men helt klart är det ju lättast om du bara installerar en panna utan acktank..
Va till en kompis o startade upp hans nya vedanläggning som han kör oljetanken på 3200 l som acktank i trycklöst system med en 500 l tank o slingor för vv till en Calmar v33, Jag tipsade om att han borde köra trycklöst o välja den pannan sen har han bara letat info på forum om hur han skulle göra o frågat mej vad han behövt för grejer..
Dom köpte huset i våras o hade inga direkta kunskaper om vvs men han fick ihop det riktigt snyggt (bättre än om en rörkrökare gjort de

) men det bästa av allt så har han laggt ut 58780:- för att va exakt o då är det bara isoleringen till tankarna o rören som fattas, En beg vvberedare som exp.kärl sen har han köpt ny panna, laddomat, lite rör, avstängningskranar, strypventil, cirkpump, 500 l acktank med dubbla slingor, termomatic cbj..
Hur som helst så gick det helt enligt planerna vid uppstart, Skiktningen i tankarna blev helt perfekt o varmt i huset blev de oxå för att inte tala om pannrummet med 3200 l 90° vatten i oisolerad tank
Nu behöver han bara va lika noga med isoleringen av tankar o rör samt injustering av radiatorerna så kommer han ha en riktigt bra anläggning för under 65000:- installerat o klart..
Det är bra som sagt om du tar reda på lite innan kontak med rörkrökarn för oftast vill dom göra snabba pengar vilket inte alltid är till godo för kunden..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd