Måste man ha ackumulatortankar till pelletspanna?

Fredrik Andersson
Späd planta

Inlägg av Fredrik Andersson »

André skrev:Det är inte en optimal pelletspanna, Jämför askutrymmet på den med t.ex en biomatic/janfire/combifire så ser du skillnaden.. :wink:
Okej, vad är det som är bättre då? Jag har ingen som helst koll på sånt här :) För litet askutrymme på Comet?
Det blir rätt mycket dyrare installation med acktank än en ren pelletspanna om du inte ska installera själv förstås??
Kan tyvärr inte göra nåt själv. Hur avancerat är det? Har förstått att kostnaden sticker iväg rätt bra och det vill jag ju självklart undvika om jag kan, lite därför jag undrar om jag verkligen behöver acktank.

Blir en del dumma frågor kanske. Men känns som att om man frågar rörmokaren så kan man få svar som gagnar honom mer än mig, om man har otur.
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Tycker det var ett högt pris eller ingår installation i priset?
VB brännaren verkar ju inte vara särskilt billig i drift heller
då det tillkommer nya brännarrör och roster efter något år.
En Nibe Pellux eller Focus PE-20 kostar inte mer än en VB Comet
panna men då har de klart bättre utrymme för askan.
Själv skulle jag slå till på en CTC Ecoflex om jag ville ha en
riktig pelletspanna, 42700:- hos http://www.rinkabyror.se/

Annars tycker jag faktiskt att en konverterad oljepanna duger.
Förstår inte iden om att betala för en pelletspanna men få en
panna som konstruerats för oljedrift.

Lyssna med lite installatörer om de har något annat erbjudande också,
just nu kan man pruta ned priset på brännare och pannor eftersom
försäljningen är liten.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

psade
Fredrik Andersson skrev:
André skrev:Det är inte en optimal pelletspanna, Jämför askutrymmet på den med t.ex en biomatic/janfire/combifire så ser du skillnaden.. :wink:
Okej, vad är det som är bättre då? Jag har ingen som helst koll på sånt här :) För litet askutrymme på Comet?
Det blir rätt mycket dyrare installation med acktank än en ren pelletspanna om du inte ska installera själv förstås??
Kan tyvärr inte göra nåt själv. Hur avancerat är det? Har förstått att kostnaden sticker iväg rätt bra och det vill jag ju självklart undvika om jag kan, lite därför jag undrar om jag verkligen behöver acktank.

Blir en del dumma frågor kanske. Men känns som att om man frågar rörmokaren så kan man få svar som gagnar honom mer än mig, om man har otur.
Comet har litet askutrymme o för stor vattenvolym för eldning mot acktank för att det ska va bra..

Om du har lite praktiska egenskaper fixar du det själv, men helt klart är det ju lättast om du bara installerar en panna utan acktank..

Va till en kompis o startade upp hans nya vedanläggning som han kör oljetanken på 3200 l som acktank i trycklöst system med en 500 l tank o slingor för vv till en Calmar v33, Jag tipsade om att han borde köra trycklöst o välja den pannan sen har han bara letat info på forum om hur han skulle göra o frågat mej vad han behövt för grejer..
Dom köpte huset i våras o hade inga direkta kunskaper om vvs men han fick ihop det riktigt snyggt (bättre än om en rörkrökare gjort de :D ) men det bästa av allt så har han laggt ut 58780:- för att va exakt o då är det bara isoleringen till tankarna o rören som fattas, En beg vvberedare som exp.kärl sen har han köpt ny panna, laddomat, lite rör, avstängningskranar, strypventil, cirkpump, 500 l acktank med dubbla slingor, termomatic cbj..
Hur som helst så gick det helt enligt planerna vid uppstart, Skiktningen i tankarna blev helt perfekt o varmt i huset blev de oxå för att inte tala om pannrummet med 3200 l 90° vatten i oisolerad tank :lol:
Nu behöver han bara va lika noga med isoleringen av tankar o rör samt injustering av radiatorerna så kommer han ha en riktigt bra anläggning för under 65000:- installerat o klart.. :D

Det är bra som sagt om du tar reda på lite innan kontak med rörkrökarn för oftast vill dom göra snabba pengar vilket inte alltid är till godo för kunden..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
hatte
Fröträd

Inlägg av hatte »

Fredrik Andersson skrev:Nån som kan svara på om Värmebaronen Comet är pelletspanna eller oljepanna då? Den marknadsförs ju som pelletspanna, men det verkar ju inte stämma?
Den marknadsförs som pellets panna men var från början en oljepanna.
Det pratas mycket om för små askutrymme osv på många pannor, för mig är det inte nåt problem med cometen. På vintern kan jag köra 2 veckor utan problem och på sommaren 3mån innan jag sotar och askar ur. Jag tror att den har en bra verkningsgrad också, jag värmer upp nästan 300m2, vi är 5 i familjen så det går en hel del vv också. Jag har förbrukat 6x832kg de senaste 12 månaderna.
Hus i skåne, 250m2+40m2 garage.
VB Comet-2004, VB Viking Bio-2007.
Mafa midi, nu Derome pellets förr Vida pellets.
deasstore
Energiprofet!

Inlägg av deasstore »

Har läst igenom tråden.

Kan säga det. Att vill man har en anläggning som fungerar en längre tid utan underhåll. Då kan man satsa på en ny pelletspanna.

Men är man villig att rengöra och sota pannan efter 2 veckor. (under vintertid) Så tycker jag inte att en beg oljepanna är så dumt val. Och vad gäller verkningsgrad osv. så tror jag inte att oljepannor är så dåliga.
Där emot så kan de ju inte ta lika mycket sot. Men är man då så lat och inte orkar gå ner i källaren och raka ut det som är o botten. Ja då får man väll skaffa sig en automatisk askskrapa. :)
Och om man nu ska va petig så ska man väll ändå sota pannans innerväggar och turbulatorer för att hålla bra verkningsgrad. Då kan man ju passa på att raka ut det som finns i botten med. :wink:

Tills sisst. Det finns inga dumma frågor. Bara dumma svar.
En bra instalatör/rörmockare ska kunna hjälpa dig och ge svar på det mesta.

Om jag skulle stå i pannbytar tagen och bara hade tankar på att elda pellets. Då skulle jag köpa en bättre beg panna. Fast självklart skulle jag kolla runt så att man vet att den panna man köper passa bra till den brännaren man tänkt sig.

Om jag hade tankar på en ny panna. Då skulle jag inte binda mig till bara pellets. Utan skaffa mig en bra vedpanna som jag monterar en pelletsbrännare på. Ny pelletpannan är för dyr och man binder sig till ett energi slag. Samt att du lätt kan tjäna in instalationen genom att elda med ved när man har tid.

Men som sagt det är vad jag skulle göra.
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

hatte skrev:
Fredrik Andersson skrev:Nån som kan svara på om Värmebaronen Comet är pelletspanna eller oljepanna då? Den marknadsförs ju som pelletspanna, men det verkar ju inte stämma?
Den marknadsförs som pellets panna men var från början en oljepanna.
Det pratas mycket om för små askutrymme osv på många pannor, för mig är det inte nåt problem med cometen. På vintern kan jag köra 2 veckor utan problem och på sommaren 3mån innan jag sotar och askar ur. Jag tror att den har en bra verkningsgrad också, jag värmer upp nästan 300m2, vi är 5 i familjen så det går en hel del vv också. Jag har förbrukat 6x832kg de senaste 12 månaderna.
Med en så låg förbrukning som 5 ton/år behövs det tömmas aska o sotas max 3 ggr/år med en pelletspanna med ordentlig askutrymme, 1,5-2 ton pellets mellan sotning/asktömning är inget problem..
En kompis kör mellan 13-14 ton pellets/år i sin biomatic 20+ o han har sotat o tömt aska 5 ggr/år + sotaren som fixar 2 ggr/år enligt hans kalender på väggen i pannrummet..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
hatte
Fröträd

Inlägg av hatte »

Men räcker det även att rengöra brännare, roster mm 3ggr/år?
Jag rengör brännaren varannan vecka. Det tar det bara ett par minuter extra att även dra tuberna och suga ur askan på samma gång. Så för mig kvittar det om det behövs göras 20ggr/år eller 3ggr/år.
Hus i skåne, 250m2+40m2 garage.
VB Comet-2004, VB Viking Bio-2007.
Mafa midi, nu Derome pellets förr Vida pellets.
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Lite fina pelletspannor (mina favoriter)..Biomatic +(som nämnts) effekta 220 pannan och ...Biosolpannan så har du acctank pellets och möjlighet till solpanel i ett paket...MMMMmm

http://www.stocksbro.se/produkt.htm

"Men kostar det så smakar det"Men ändå!

Som sagt bara lite pannGodis ... info.

Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Fredrik Andersson
Späd planta

En på jobbet har Biosolpanna med solpaneler, fungerar mycket bra verkar det som.
Finns så mycket olika alternativ, ju mer man tittar runt desto mer förvirrad blir man.
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Framför Biosolen kan man stå stolt med rak rygg både när man ser på den och när man sotar den....2 flugor på smällen 8)
Sen har du ju accen och framtiden i solen om du vill koppla in när pelletsen har genererat med vinst :wink: :roll: Sen så är det bara att koppla på paneler när madrassen är överfull. :mrgreen:

Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Fredrik Andersson
Späd planta

Det tråkiga är att huset står syd-norr, alltså gavlarna åt söder och norr, vilket i sin tur gör att taket lutar öst-väst. Det här gör att det verkar vara svårt att motivera en investering i solpaneler. Bor ju mitt inne i samhället också, annars om man bott mer enskilt kunde man ju satt upp paneler på marken, men det är väl inte så populärt att göra på min tomt.

Ytterligare en fråga. Vad är normalt att betala för frakt, installation, igångkörning osv? Panna med brännare och förråd då alltså.
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Precis som vårt hus....Funderar på bygga redskapsbod med tak mot söder
Om det blir en Biosol när gamlingen gjort sitt så finns möjligheten att slänga upp några kvadrat. :) för redskapsbod på en 10-12 m2 skall jag ändå bygga när utbyggnaden blir klar...

Mvh
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

hatte skrev:Men räcker det även att rengöra brännare, roster mm 3ggr/år?
Jag rengör brännaren varannan vecka. Det tar det bara ett par minuter extra att även dra tuberna och suga ur askan på samma gång. Så för mig kvittar det om det behövs göras 20ggr/år eller 3ggr/år.
Kompisen kör ca 2 ton pellets i biomaticen innan han tömmer asklådan o varannan gång rengör han brännaren o sotar pannan, Från början gjorde han allt varje gång asklådan tömmdes/efter 2 ton men då rökgastempen inte ökat mer än ca 30° men då den ökat ca 45-50° efter 4 ton så ändrade han intervallerna för sotning/rengöring av brännaren..
Det brukar rekomenderas sotning av pannan då rökgastempen stigit med 50°
Skriv svar