Albinpanna + bequem 20d

notti
Pannrumsnisse!

Inlägg av notti »

whynot skrev:Har en gammal Albinpanna som jag satte dit en Bequembrännare i för 5 år sen, gjorde om luckan så jag kunde flytta ner brännaren så lågan inte slår i taket. Kör på ~5kW effekt i den mer behövs inte har ju ~lika kallt eller varmt som Du. Skulle inte välja en annan brännare för fördelen med en undermatad är att man inte behöver göra rent någon kopp bara sota ur pannan var 5-6 vecka på vintern. Sen är den inte känslig för spån som det blir när man får hem pellets i bulk så nästan bara fördelar med den.
"Sen är den inte känslig för spån som det blir när man får hem pellets i bulk så nästan bara fördelar med den."

Jag har en PX och jag har aldrig haft problem med spån så det där med att övermatade PX skulle ha problem med spån är taget ur luften ..

ps: det går att köra 30% havre i den :wink: :lol:
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
notti
Pannrumsnisse!

Inlägg av notti »

Sorry det blev dubbelt :D
Senast redigerad av notti den lör 18 okt, 2008 22:25, redigerad totalt 1 gånger.
HRW
Gallringsobjekt

Inlägg av HRW »

Kan tillägga att jag kommer att köra med småsäckar och ett veckoförråd, så bulk är inte aktuellt för mig..

Angående bequem, kan jag använda en sådan brännare i min panna? eller kommer lågan att slå i taket på eldstaden?
Panna: Albinpannan 20F -79
Brännare: Bionordic Viking B16GL -08
Förråd: Mafa Mini
Pellets: Bioenergi 16kg
Shunt: Manuell
Dragbegränsare: KW SID 012
Hus: 1½ Plan på ~110m2 + Källare på ~70m2 från -39
notti
Pannrumsnisse!

Inlägg av notti »

Jag känner inte till din panna men jag säger så som jag känner och det är så här ..är din panna avsedd för oljebrännare med lågan framåt så ska du kanske välja en pelletsbrännare med lågan framåt
HRW
Gallringsobjekt

Inlägg av HRW »

abene skrev:Varför funderar du på så gamla konstruktioner? Jag tyckte det var ett bra steg framåt när jag bytte upp mig till en modern digitalstyrd brännare som jag kan justera själv. Ska man justera den gamla tekniken med potentiometrar bra så ska det helst vara en installatör som tar betalt så fort man byter pelletssort. Blir dyrt i längden.

Jag har tänkt köra på en och samma pelletssort hela tiden så att hålla på att justera fram och tillbaka och byta pelletssort är inte aktuellt för mig.

Jag vill bara installera en brännare och få den injusterad, sen vill jag inte göra så mycket mer än att aska ur och fylla på pellets.

Den brännare som verkar mest aktuell för mig just nu är iaf en flex-a då den ligger i rätt prisklass.. Är det ett köp som skulle kunna passa mig? Är den säker vid strömavbrott?
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

HRW skrev:
Jag har tänkt köra på en och samma pelletssort hela tiden så att hålla på att justera fram och tillbaka och byta pelletssort är inte aktuellt för mig.

Jag vill bara installera en brännare och få den injusterad, sen vill jag inte göra så mycket mer än att aska ur och fylla på pellets.
Kvaliteten varierar rätt kraftigt även inom varje pelletssort så någon inställning som varar för evigt finns inte. Den skenbara exakthet som ett mätprotokoll utstålar behöver inte stämma särskilt bra med verkligheten ett halvår senare.
Sedan förstår jag inte varför man medvetet ska satsa på 8-10 år gammal teknologi när det inte kostar mer att få en brännare med digital styrning.
Hos en gammaldags potentiometerstyrd brännare går fläkten på 230 volt och varvtalet på fläkten kommer att variera med nätspänningsvariationerna.
Hos en modern brännare med digital tachostyrd fläkt går fläkten alltid med samma varvtal
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Nja... inte helt sant. På en Flex-A får fläkten konstant (ställbar) effekt via en speciell styrkrets till just sånt men jag håller med om att digital styrning och inställning är att önska.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
bamse
Gallringsobjekt

Inlägg av bamse »

Torsten skrev:
HRW skrev:men så har man ju fått erfara att allt digitalt kostar mer pengar när det väl går sönder, enkelt= driftsäkert, billigt å bra

Kvaliteten varierar rätt kraftigt även inom varje pelletssort så någon inställning som varar för evigt finns inte. Den skenbara exakthet som ett mätprotokoll utstålar behöver inte stämma särskilt bra med verkligheten ett halvår senare.
Sedan förstår jag inte varför man medvetet ska satsa på 8-10 år gammal teknologi när det inte kostar mer att få en brännare med digital styrning.
Hos en gammaldags potentiometerstyrd brännare går fläkten på 230 volt och varvtalet på fläkten kommer att variera med nätspänningsvariationerna.
Hos en modern brännare med digital tachostyrd fläkt går fläkten alltid med samma varvtal
Egor-duplomat -87
janfire Flex-a
120m2 1930 1 1/2 plan
HRW
Gallringsobjekt

Inlägg av HRW »

Nu är jag inne på thermia bequem 20d, Har försökt läsa på lite om den och den verkar vara ganska problemfri. Den verkar även fungera med lite lägre eldstadshöjd om man kör den på lite lägre effekt. Är detta en bra brännare?

Den verkar även vara digital som många förespråkar tidigare i tråden. Är det värt att satsa på den?

Det blir mest troligt att köpa en ny brännare isåfall samt komplettera med en riktig pellets panna, men det kan ta något år..
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Med en Bequem bör du ha minst 1cm/kW i frihöjd ovan koppen, Med en panna på 20 kW oljeeffekt bör du ha brännaren på max 15 kW inmatad effekt (ca 3,1 kg pellets/tim drar brännaren då)

Min effekten på en 20 D rekomenderas till 8 kW, Då har man en matning på ca 40% (kommer inte ihåg exakt nu men det finns info om ungefärliga värden på detta under fliken Thermia)

Jag tycker det är en bra brännare iaf o har kört min utan problem sen feb -05, En kompis har kört igenom iaf 30 ton i sin sen -06 o det är byte av sluss han gjort efter drygt 20 ton pellets..

Men men kolla vad du kan få för fri höjd inne i pannan..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
HRW
Gallringsobjekt

Inlägg av HRW »

Nu lutar det åt att jag ska ta och beställa mig en ny bequem 20d, men det jag undrar är kan jag plocka ut gallret (rostret? är dålig på panntermer). Det skulle ju underlätta en del vid askning och skötsel.

Sen undrar jag lite om det kommer att räcka att köra brännaren på ca 8-10kw, verkar vara ungefär den effekten jag kan köra på för att klara mig från att lågan slår i "taket".
Skriv svar