pellets installation

micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Där ser man, jag har alltid trott att det var olagligt i båda riktningarna.
Det finns ingen annan orsak till att inte få elda disel, den förbränns ju i vilket fall och hamnar som avgaser
Nåja, det är ju viss skillnad på att elda upp 1000 liter diesel i en bil om året och elda upp 20000 liter diesel i pannan rent utsläppmässigt, men det bryr dom sig antagligen inte om.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Visst är det olagligt Micke....Olagligt dyrt :wink:

Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Det är mer svavel i eldningsoljan därför får man inte köra med den i bilen men inga problem att göra tvärt om...
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
brushuvud
Lärjunge!

Inlägg av brushuvud »

Om det var Oskar från Ekoenergi i Lomma så var det nog mig han menade!! Ulman går som en klocka i min trånga säckeldade panna, ska dock byta till ulmapannan 28 maj...För säkerhets skull...Jag tror också att förbrukningen kommer att gå ner en hel del med Ulmapannan jämfört med vad jag har. Jag är dock inte helt reservationslös mot hur installationen av brännaren gick till och letar nu ny installatör...

Vänligen Brus
Ulmabrännare i Ulmapanna

125 m2 i ett och ett halvt plan plus uppvärmd källare på ca 70 m2. Dåligt isolerat med gamla dragiga tvåglasfönster. Byggår 1929 och tillbyggt 1960.
fidde
Ungskog

Inlägg av fidde »

Nu är det klart,
rörläggaren var här i torsdags och demont rören till elpannan (var ej i drift), samt mont ett nytt expansionskärl
i källaren, hade det andra uppe på vinden, skönt att bli av med det.

Nästa vecka kommer dom och installerar brännaren, det blev en Ulma.
Bör man vara hemma eller det kvittar ? (frugan är hemma)
brushuvud skrev:Jag är dock inte helt reservationslös mot hur installationen av brännaren gick till
Vet inte vad du riktigt menar, har dock läst om ditt elproblem vid installationen..
Dock så var dom mycket noggranna med att brännaren skulle anslutas via pannans överhättningsskydd.

Var nere igår och köpte lite pellets, en normalstor villa, c:a hur länge räcker en pall pellets ?
(så där mellan tumme - pekfinger)
Ulma brännare (2008-06) i en Wiessman oljepanna (1995). Veckoförråd och småsäck.
1 plan hus med källare, 90+100 m², byggt 1962.
Danne82
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Danne82 »

Om det är Januari så räcker det ca en månad är det sommar, ja typ hela sommaren och lite mer =)
deleted
brushuvud
Lärjunge!

Inlägg av brushuvud »

Klart de är noga med överhettningsskyddet nu efter installatinonen hos mig...De har ju garanterat fått påbackning från Ulma som jag pratade med som gav dem bakläxa. hoppas allt går som det ska!!

ha det gott /Brus
Ulmabrännare i Ulmapanna

125 m2 i ett och ett halvt plan plus uppvärmd källare på ca 70 m2. Dåligt isolerat med gamla dragiga tvåglasfönster. Byggår 1929 och tillbyggt 1960.
fidde
Ungskog

Inlägg av fidde »

Allt klart, installation av brännare kommer att ske på fredag... :D

Fick äntligen fatt på sotaren idag, mest för att stämma av.

1. Nu åker jag på en besiktning utav anläggningen 1300 :- :shock:

2. I Vellinge kommun så behöver man lämna in en bygganmälan som kommunen skall behandla. :shaking:

Så nu vet jag inte om jag kan få den installerad på fredag..... :(

I och för sig så verkade han på kommunen vara förnuftig, så jag får hoppas på det bästa.
Någon som har någon erfarenhet om detta, positiva som negativa (helst ej).

mvh
fortfarande oljeeldare
Ulma brännare (2008-06) i en Wiessman oljepanna (1995). Veckoförråd och småsäck.
Vednisse
Pannrumsnisse!

Inlägg av Vednisse »

Min sotare sa bara tuta och kör när jag ringde och frågade... :!:
Ingen besikting eller bygganmälan behövdes.

I min förra hemkommun var dom enormt petiga, gnällde på allt ifrån belysning i pannrum till lutning på markstegen. Fick sätta rör i skorstenen pga. konstruktionen (som sett ut så i 40 år) och en dyr besiktning på detta, samt väntetid på 3månader mitt i vintern (elpatron under tiden)

Så nog skilljer det...i Halmstad ska också dom också vara helsjuka hörde jag.

/Vednisse
fidde
Ungskog

Inlägg av fidde »

Nu blev det ingen pelletsbrännare....

Nu väntar jag på svar ifrån kommunen, blivit lovad inom några dagar.

Nästa tid för installation är nu på torsdag, undra om jag hinner få beslutet tills dess.

Jag har pratat med många rörläggare, både i och utanför denna kommun och ingen har sagt att jag skulle behöva bygganmälan eller besiktning utav sotaren. Och då pratade vi om att byta brännare, panna och ny infästning i skorstenen.

Därför trodde jag att bara byta brännaren, det var ju ingen som skulle bry sig om det.

Måste säga att jag är lite nervös för sotarbesiktningen, har läste lite skräckhistorier här på forumet.

/fortfarande oljeeldare....
brushuvud
Lärjunge!

Inlägg av brushuvud »

Det är inte alla som har det så bra som jag. Jag bor granne med en sotarmästare som berättat allt i förväg så att jag slipper åka på väntetider och extra utgifter... Så nu är det brandskyddat med dubbelt gips i taket, både där pannan står och förrådet. Något som jag inte visste av egen kraft plus att det känns mycket tryggt...

:D :D :D Vänligen eder Brus
Ulmabrännare i Ulmapanna

fidde
Ungskog

Inlägg av fidde »

Installation nr 2 imorgon Torsdag = inställd :?

Kommunen vill nu ha kvalitetsansvarig, dvs fick skicka dessa papper till
brännarinstallatören i tisdags, dom fyller han förhoppningsvis i idag.

När jag får tillbaka dom så får jag skicka om bygganmälan igen...
Samt att kommunen nu helt plötsligt vill veta följande:
* Brandklass på dörren
* Material på golv, vägg, tak
* Var i huset pannrummet befinner sig
* Skorstenshöjd över taket
* Diameter på skorstensröret, 100 mm = olja, 150 mm = ved,
pellets borde då enligt kommunen ligga på c:a 120 mm
* "Tips" om skorstenen är ok och besiktigad

På tisdag nästa vecka kommer sotaren och inspekterar skorstenen, pannrummet, gräsmattan, bilen och fönsterputsningen...

Oljenivån i tanken blir bara lägre och lägre, o andra sidan så blir det
mindre för mig att pumpa upp. Undrar om kommunen tillåter mig
att skrota tanke själv...
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

fidde skrev:Undrar om kommunen tillåter mig
att skrota tanke själv...
Fråga inte! Så slipper du få svar du inte vill ha.

Tror inte kommunen vet vilka tankar som finns om de inte är besiktigade, då kanske det är bäst att fråga.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!

Inlägg av Dave »

Jag lider med dig fidde, i min komun var det bara att skicka in papper på brännaren(teknisk info) de ringde upp dagen efter! och sa ok. Sotaren ringde jag till,som vanligt svarade han inte men jag lämnade medd.

När det gäller tanken så körde jag en fuling, som stugtittaren nämner...
Vet att det är lite regler när det gäller tanken.

Lycka till , hoppas allt löser sig till det bästa !

MVH// Dave
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
Håkan S
Lärjunge!

Inlägg av Håkan S »

Då hade jag lättare som bara bytte oljebrännaren mot pelletsbrännaren. Efter att kollat med komunen att inget bygglov behövdes för detta byte, bytte jag själv och sågade ned oljetanken. Talade efteråt med sotarmästaren när det drog ihop sig för det fantastiska påfundet "brandskyddskontroll" och efter tips från honom satte jag yterligare ett lager gips i taket samt klädde dörrens insida till panrummet med gips eftersom den inte var klassad. Liten utgift men det underlättade när inspektionen kom. Antar att om jag nu skulle byta panna kan jag smyga in den utan bygglov när jag redan eldar med pellets...MvhHSE.
CTC 171 B med Torsby Mini .
Skriv svar