Axeln drar runt hela bussningen!?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Du får ta en flatmejsel eller liknande och knacka in den under kilen vid axeländen.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Barsk
Lärjunge!

Inlägg av Barsk »

Senaste update på detta är att jag nog skulle kunna driva det som en konsumentköpslagsgrej. Felet har varit sen jag köpte den och det är mindre än tre år sen. Men samtidigt är det en så enkel grej att fixa, om det nu är så som Ariterm tror, att jag lika väl kan byta den själv. Och jag kör väl på det för att slippa byråkratin - om det inte strular till sig...

Ariterm har berättat att dom har sett på ett fåtal brännare att monteringen av axeln har varit felaktig. Den skruv som håller ihop det hela får inte sitta med press mot bronsbussningen, för då drar det runt bussningen. Precis det som hänt hos mig.

Däremot tror dom inte att det skadat huset, dvs godset utan det är bussningen i sig som slitits ut. Så sätter jag in en ny så borde den fylla ut glappet. Monteringen som i mitt fall består av ett litet rör (som är för långt) byt lämpligen ut mot 2-3 massiva brickor av samma typ som den som sitter som distans bakom drevet. Man får trixa lite med brickor för att få rätt distans så att drevet sitter med ett litet axialglapp. Det får absolut inte sitta i spänn.

Då jag inte fått tag i reservdelar än så beslöt jag att skruva ihop allt igen och fixa det nästa helg. Men då uppstod ett annat problem. Se nästa tråd: Pannan kallstartar med varmstart!!
Biomatic 20+, Thermias shunt + innegivare, 200l plasttunna som förråd. 150 kvm 1 1/2 plan. Bygger vacuumtransport.
Skriv svar