Modifierad dragbegränsare. Ok?

Olle45
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

ub skrev:som det framgår av bilden så öppnar den ej fullt men som jag tror tillräckligt för att få bra funktion ja menar hur ofta är det sånt drag i pipan att den öppnar fullt och vad tjänar du i praktiken på differansen i detta fall (fullt / nästan fullt öppen eller ingen d-lucka alls) inte mycket skulle jag tro.. de dragluckor man sett i funktion har en varierande rörelse men arbetar ej mellan helt stängd o fullt öppen
Hej
Lite om dragbegränsarens funktion.
När skorstenen är kall är dragbegränsaren av naturliga skäl helt stängd är lika med inget drag.

Dragbegränsaren börja öppna vid inställt undertryck i Pa för att öppna med stigande temperatur.

Motorn i draget är temperaturskillnaden mellan varma rökgaser och utetemperaturen. Det är detta drag som ska hållas på ett så nära jämnt drag som möjligt.

När det sedan blåser ute uppstår en sugeffekt av varierande långsama och snabba undertrycks förändringar i Pa.

Vid blåst ute behöver dragbegränsaren kunna öppna helt för att fritt utjämna det undertryck som hastigt kan uppstå.
Pellets brännare behöver jämnt stabilt drag för att fungera bra.

Rekomenderade värden i Pa
Vid oljeeldning 10 Pa
Pellets............ 10 till 15 Pa
Ved.................16 till 20 Pa

MVH
Ruben
Tillverkar rökgasutrustning
Skåne
Fröträd

Inlägg av Skåne »

Nu sitter dragbegränsaren i originalutförande på rökröret. Ruben på Transtemper fixade en specialadapter med en extra vinkel/böj på så nu går dragluckan helt fri från rördragningen. Se bilder här:
http://picasaweb.google.com/mats.i.olss ... begrNsare3

Ruben mätte upp min egenmodifierade dragbegränsare och den gick inte att ställa lägre än 20 Pa. Så det var bra att jag fick det ordnat på riktigt sätt.

Enda nackdelen med den nuvarande installationen är att den hamnar över askluckan. Men det är inte speciellt jobbigt att plocka bort adaptern + dragbegr. när jag ska sota rökgångarna.

Så snacka med Ruben om ni har liknande problem som jag. Helst innan ni beställer. Det kan ni spara mycket huvudvärk på. Och tack Ruben för all hjälp och finfin service!
Egeninstallerad (mha kusin) Ecoflex, MAFA mini och Stora Enso på småsäck. Pelletsdrift sedan 28 feb 2007. KW012 dragbegränsare med Transtemper specialadapter.
Olle45
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Skåne skrev:Nu sitter dragbegränsaren i originalutförande på rökröret. Ruben på Transtemper fixade en specialadapter med en extra vinkel/böj på så nu går dragluckan helt fri från rördragningen. Se bilder här:
http://picasaweb.google.com/mats.i.olss ... begrNsare3

Ruben mätte upp min egenmodifierade dragbegränsare och den gick inte att ställa lägre än 20 Pa. Så det var bra att jag fick det ordnat på riktigt sätt.

Enda nackdelen med den nuvarande installationen är att den hamnar över askluckan. Men det är inte speciellt jobbigt att plocka bort adaptern + dragbegr. när jag ska sota rökgångarna.

Så snacka med Ruben om ni har liknande problem som jag. Helst innan ni beställer. Det kan ni spara mycket huvudvärk på. Och tack Ruben för all hjälp och finfin service!

Hej alla med frågor om dragbegränsare är välkommna att ställa frågor!
Jag ställer upp med svar på frågor i ämnet dragbegränsning.

En miss med placering var att dragbegrännsaren hamnade över pannans sotlucka, hade han påpekat att dragbegränsarens placerings olägenhet.

Kunde den fått en annan placering t.ex. på sidan av rökröret hade det också gått att ordna, med adapter för sidomontering på anslutningsrökröret.

MVH
Ruben
Tillverkar rökgasutrustning
Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!

Inlägg av Dave »

Har också min dragis över rökrören, sitter på en adapter med två vingmuttrar, ganska enkelt att plocka bort.

MVH// Dave
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
Skriv svar