Till vad behöver jag dragbegränsare?

Här diskuteras allt kring vedeldning
Tutte Gustav
Stor entusiast!

Inlägg av Tutte Gustav »

Som jag ser det behövs dragbegränsare vid vedelning när det är för hög rökgatemperatur,sen är den klart alltid viktig för säljaren

Din panna ryker alltså in eller ut beroende på hur man ser det

Har kikat på din panna på tillv. hemsida ,den ser ju hemskt trång ut att elda ved i

En under eller omvänd förbräningsteknik bygger på att veden skall brinna undertill,i din panna om jag förstått rätt brinner det i hela vedmagazinet,

i så fall tyder det på för litet undertryck i pannan,du har säkert tillräckligt drag i skorstenen,men det försvinner i pannan,o ingen dragbegränsare i världen hjälper i sådant fall

som du själv konstaterat är det ingen lämplig panna till ved

Om jag minns rätt är du inne på en Arimax 35, är övertygad om att den funkar för dig, enkel med bra självdragsegenskaper
Caminos / Genius braskamin med täljsten Värmer en stor del av enplans villa på 102 m2
F D Roslagsbrännaren Easy-Tank, Panna Arimax 25
Wodda
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Även jag kikade lite på pannan.
Fråga: Eftersom pannan inte har fläkt och är självdragsberoende hur ser automatiken(dragregulatorn) för primären ut? Kan den vara felkopplad? Kan givaren ha fått fnatt?

På Pdf:en finns det ingen automatik inritad!
http://www.ariterm.se/filer/BIOMIX_070605.pdf

Läste igenom din andra tråd och fick lite nya funderingar.
Dragregulatorn tar väl sin info från pannvattnet?
Så ju varmare vatten desto mer stängd dragregulator och viceversa.

Följande borde hända:
Du har fyllt på, pannan har redan kört och är i full fart. Vattnet är varmt(95°C) vilket betyder att primären i stort sett stänger. Nu har du inte längre något flöde genom kammaren utan allt ansamlas speciellt vid påfyllning av ny ved. Och kan få rejäla smällar.

När du kör med dragbegränsaren(Tigex) stängd så tvingar du luft att sippra in då vattnet är varmt och få ett flöde genom kammaren. Men det betyder också att så länge vattnet inte är varmt går ett för stort flöde genom kammaren. Vilket kan sluta med övertändning av hela lagret.

En teori bara.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Tutte Gustav
Stor entusiast!

Inlägg av Tutte Gustav »

jag har oxå tidigare frågat om dragregulator men fick ingen klarhet i detta från Swentomen

om pannan har 95 gr skulle jag inte fundera på att öppna o lägga i mer ved ,då är det bäddat för gasexplotioner i denna panna
dragberänsare löser inga sådana problem.

vidare kan man på dom flesta pannor hindra att primärluckan stänger helt med stoppskruv,

Som jag ser det går det ej att elda ved i denna panna på ett godtagbart sätt

vad jag sett i en annan tråd skall Swentomen byta panna till sommaren
Caminos / Genius braskamin med täljsten Värmer en stor del av enplans villa på 102 m2
Zwentomen
Lärjunge!

Inlägg av Zwentomen »

Jo det finns en dragregulator på pannan. Man får väl inte sälja pannor utan den automatiken. Sen har det visat sig att under första laddningen så lönar det sig att sätta en spik för att ha primären lämpligt öppen 3-5 mm. Endast om jag inte är hemma eller så eldar jag vanligen första laddningen med regulatorna ikopplad. Följande laddning så kopplar jag i dragregulatorn för att minska risken för att pannan skall koka....i o för sig skulle det inte skada mera nu när pannan ändå skall bort.

Men det var inte det jag var ute efter med denna tråd utan Behovet av dragreulator
Hus i Siporex bostadsyta 144. Tot yta ca 170. Arimax 35. Bulkförråd ca 10 kubik för pellets. Acctankar på 1500 + soltank 750 . 72 intelliheat rör. 2 tons spis mitt i vardagsrum och en luftvärmepump panasonic ??12 nordic
Tutte Gustav
Stor entusiast!

Inlägg av Tutte Gustav »

tror jag har tydligt gett min syn på dragbegränsare menar du väl

Den löser inte problemet,men kan vara bra om det blir för hög rökgastemperatur

sen blir ja inte riktikt klok på hur du har det med dragregulatoren

vad ja förstår har du i stort lämnat denna panna bakom dig,men vill ändå beskriva hur jag har det inställt

dragregulatoren stänger vid 85 gr, men där finns en stoppskuv på luckan,den är ställd så att luckan blir öppen ca 4 mm fast länken är slapp,sen rör ja inte detta mer under eldning,fyller ej på ytterligare förrän dragregulatoren har öppnat något

är det risk för kokning,då är det för mycket inlägg i förhållande till vattentemperaturen i tankarna
Wodda
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Javisst är det skillnad på dragbegränsare och draglucka(primärluftslucka).

Och jag förstår ditt påpekande om "vad ska jag med dragbegränsare till" när det ändå inte fixar problemet.......eller?

Men jag ska inte ge upp. Hoppas jag kan förklara vad jag tror.

1)Dragbegränsare begränsar det ökade drag som skorstenen ger när den blir varm. Detta drag påverkar både primär och sekundärluftsintag.

2)Dragluckan uppgift ä'r att se till att rätt mängd luft strömmar genom vedlagret för att hålla igång elden (vardagligt talat) i rätt storlek.

Att få balans mellan dessa är nog ett litet konststycke och en hel del tur. Och med ett varierande drag i skorsten som drar i bägge hålen och en draglucka som lever ett eget liv efter temperaturen på vattnet så blir det nog ohållbart.
Därav förenklas ekvationen om draget i skorsten är konstant, då kan dragregulatorn styras efter vattentemperaturen. Förutsätter givetvis att rätt skorstensdrag erhållits.

Fråga: Slår Tigex luckorna i otakt i vissa lägen? Eller jobbar dom parallelt synkade? Slår dom i otakt så kan man väl säga att det är samma sak som om du bara hade en lucka.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
Tutte Gustav
Stor entusiast!

Inlägg av Tutte Gustav »

wodda

teori o verklighet är två skilda saker

Jag har tidigare förklarat hur jag har eldat med ved utan problem o utan dragbegränsare , skall ej upprepa detta igen

Om du sen vill kalla det konststycke, tur, eller kanske erfarenhet,är upp till dig

sen finns det bättre o sämre pannor
Wodda
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

:oops:
Tutte gustav: Hoppas du inte tog åt dig för inlägget var inte menat om hur du eldar, sorry om det uppfattades så.

Däremot ser jag att du inte har samma skorsten som Zwentomen och förmodligen inte samma våldsamma drag. Isokern verhar ha en otrolig isolerförmåga vilket gör att nästan ingen värme sätter sig i skorstenen. Du kan väl normalt känna hur stocken blir varm eller hur? Det gör man inte på en isokern där behålls nästintill all energi i röret vilket skapar ett axtremt bra drag (beror på hur man ser det).
Jag är övertygad om att det finns en massa skorstenar som fungerar utmärkt utan dragbegränsare.

not: Jag säljer inte dragbegränsare. :lol:
Tutte Gustav
Stor entusiast!

Inlägg av Tutte Gustav »

Nä jag tog inte illa upp ,det är ju en konst att elda rätt,så det var bara smickrande, jag svarade lite vårdslöst ursäkta

jag skall inte diskutera dom olika förutsättningarna,har heller aldrig trott att du säljer dragb.

Ha det så gott
Skriv svar