mycket pellets

Byggsmén
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av Byggsmén »

Karla1 skrev: Jag vet att det idag säljs så kallade pelletspannor som har en betydligt sämre verkningsgrad, vill tyvärr inte nämna några märken.
Och varför inte det nu då, om du sitter inne med sådan information. Precis likadant om där finns bra pannor som ni skriver här, så kan väl de pannor som har sämre verkningsgrad skrivas här. Det är väl ett forum där vi diskuterar olika brännare och pannors funktion.

Det är väl bra bra om de modeller av brännare/pannor som inte håller måttet också kommer ut. Sen kan man ju diskutera hur olika personer har det hemma med dessa modeller. De kanske anser de fungera bra.

Jag vet att många anser att min panna t.ex inte skall kallas för pelletspanna. Kanske det var den du tänkte på ??
Många anser att man inte skall ha liggande rökgasgångar i pelletspannor. Men jag skall också tillägga att jag har mindre problem med min nya än med min gamla som hade stående tuber.
- Är i återvinningsbranschen - Sista anhalten i pannans liv
- 1½ plans tegelvilla från -37 med 133m² bostadsyta
- Focus PE20 - IWABO Villa S2
- MAFA Mini Förråd - Pellets ifrån Byggmax, innan PellBri Ek/Bok
- ThermOmatic CBJ - Tigex 25
stingray
Stor entusiast!

Inlägg av stingray »

Klart att du skall skriva vilka pannor som inte är bra!! Det är väl därför det finns forum som det här. Lika väl som man säga nått bra om nån panna måste man väl kunna säga nått mindre vra om nån annan panna.
Har själv börjat fundera på en ny panna och vill givetvis veta vad man inte bör köpa!

Kan du motivera varför du inte ska berätta för oss andra vilka pannor som inte är speciellt bra?

//David
Numera Bergvärme tidigare; Diom Topp från 1986. Pellx 20kw från -00 tidigare Ecotec A3.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Byggsmén skrev:
Karla1 skrev: Jag vet att det idag säljs så kallade pelletspannor som har en betydligt sämre verkningsgrad, vill tyvärr inte nämna några märken.
Och varför inte det nu då, om du sitter inne med sådan information.
Eftersom han jobbar inom bioenergibranschen så kanske det finns risk för en intressekonflikt. Pannmärkena kanske utnyttjar deras tjänster.... och då gäller det nog att tänka på vad man skriver.

Medans för oss "vanliga" finns ju inte denna eventuella konflikt, därför kanske vi kan uttrycka oss lite mer "nedvärderande" om vissa för oss dåliga produkter......
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Byggsmén
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av Byggsmén »

Då tycker jag i ärlighetes namn att de personer som sitter i sådana positioner inte skall varken tycka någon panna/brännare är bra eller dålig. Det kan ju tolkas olika i många öron, oavsett tycke.
Kan man tycka att en kombination är bra och sedan säga vad för brännare/panna det är så skall man banne mig också kunna namnge dåliga kombinationer. Annars e det ju nästintill reklam ju.
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

Karla1 skrev: Rätt kombinerad brännare, rätt justerad och du har en mycket effektiv panna att elda pellets i. Därför ÄFAB gick emot denna panna i ett test i Råd & rön är som du skriver Kurre att det är ingen panna som har komforten för att kallas pelletspanna, det har egentligen ingen gammal oljepanna, även fast askutrymme finns, det kan då i stället i många fall vara för låg verkningsgrad. Denna panna håller sig omkring 85% i verkningsgrad med exempelvis KMP Px21, Eurofire, Ulma och det får man väl säga är helt ok. Jag vet att det idag säljs så kallade pelletspannor som har en betydligt sämre verkningsgrad, vill tyvärr inte nämna några märken.
Denna test, eller:
http://www.afabinfo.com/pdf_doc/rapport ... estart.pdf
CTC1100+Bequem ligger bra till där! Finns det någon panna i det testet som liknar Mike's gamla panna?
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Användarens profilbild
Brynäs
Energiprofet!

Inlägg av Brynäs »

Roli skrev:
Byggsmén skrev:
Och varför inte det nu då, om du sitter inne med sådan information.
Eftersom han jobbar inom bioenergibranschen så kanske det finns risk för en intressekonflikt. Pannmärkena kanske utnyttjar deras tjänster.... och då gäller det nog att tänka på vad man skriver.

Medans för oss "vanliga" finns ju inte denna eventuella konflikt, därför kanske vi kan uttrycka oss lite mer "nedvärderande" om vissa för oss dåliga produkter......
Bara för man jobbar inom en bransch behöver det inte betyda att man inte får utrycka sina åsikter om vissa prudukter som tillverkas.
Jobbar man inom typ Volvo så behöver man inte tycka att den är den bästa produkten på marknaden man har väl rätt att säga vad man vill och tycka vad man vill utan att någon ska peka finger på en p g a sina åsikter.
Sen om jag vill köpa den produkten är ju min ensak och berör ingen annan.
Självklart ska man ta upp sånt som man tror kan hjälpa andra som inte känner till vissa dåliga eller bra egenskaper om en viss produkt.
CTC 265B-1967 Bequem 20D nöjd Rookie!!
1 1/2 plan 118m2+68m2 källare
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Shakespeare skrev:
Jag tror för egen del att et är svårt att jämföra och se så pass liten förändring om man inte har väldigt bra koll på både förbrukning och väder före och efter bytet. Dessutom skriver han att han har ungefär samma förbruknig som tidigare vilket jag tolkar antingen som viss osäkerhet eller en liten minskning.

mvh
Så sant så, I en villa på runt 180 m2 kan det skilja ca 5000 kWh/år beroende på väder o vind vilket kan göra +- 1250 kg pellets/år...
Samma sak med ändring av innetemp, 5-6%/grad gör ju oxå något..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
snillet
Pannrumstomte!

Inlägg av snillet »

Brynäs skrev:
Bara för man jobbar inom en bransch behöver det inte betyda att man inte får utrycka sina åsikter om vissa prudukter som tillverkas.
Jobbar man inom typ Volvo så behöver man inte tycka att den är den bästa produkten på marknaden man har väl rätt att säga vad man vill och tycka vad man vill utan att någon ska peka finger på en p g a sina åsikter.
Sen om jag vill köpa den produkten är ju min ensak och berör ingen annan.
Det är faktiskt brottsligt att tala illa om sin arbetsgivares produkter/tjänster.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
stingray
Stor entusiast!

Inlägg av stingray »

Det är faktiskt brottsligt att tala illa om sin arbetsgivares produkter/tjänster.
Menar du allvar?
Numera Bergvärme tidigare; Diom Topp från 1986. Pellx 20kw från -00 tidigare Ecotec A3.
Danne82
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Danne82 »

Jag jobbar med fjärrvärme men föredrar pellets =)
deleted
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Danne82 skrev:Jag jobbar med fjärrvärme men föredrar pellets =)
Många av fjärrvärmeverken är väl pelletseldade nuförtiden Danne 8)
och mer lär det bli...(.Ställer om ifrån oljan)

Fast det hjälper ju inte våra pellepriser förståss :cry:

Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Byggsmén
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av Byggsmén »

ronald skrev:
Danne82 skrev:Jag jobbar med fjärrvärme men föredrar pellets =)
Många av fjärrvärmeverken är väl pelletseldade nuförtiden Danne 8)
och mer lär det bli...(.Ställer om ifrån oljan)

Fast det hjälper ju inte våra pellepriser förståss :cry:

Mvh ronald
Då kanske jag får berömma Hässleholms Fjärrvärmeverk, för de skall nu i sommar byta sina oljebrännare till flisbrännare. Nu ser det ut så här:

2 st biobränslepannor, typ fluidiserande bädd,
vardera på 6 500 kW
1 st biobränslepanna, typ roster, på 8 000 kW.
Till dessa är en rökgaskylare på 4 000 kW kopplad
2 st biogaspannor på totalt 5 000 kW
3 st oljepannor på totalt 46 000 kW
1 st samförbränningsanläggning på 18 000 kW inkl. elproduktion på 1700 kW.
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Hässleholms fjärrvärmeverk :thumleft:

Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Furetör
Stor entusiast!

Inlägg av Furetör »

För att hoppa tillbaka till ursprungsfrågan, hur stor är förbrukningen? med den nya pannan och den gamla, satt i relation till husstorleken och temperaturskillnaden. Jämför med omröstningen för januari.

Har du el-patroner i pannan? Kör på el några dygn och jämför. Om brännaren är rätt justerad bör du få åtminstone 95% verkningsgrad.
CTC 265B med Blueflame
125 kvadrat + varm källare, 1976
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

Furetör skrev:Om brännaren är rätt justerad bör du få åtminstone 95% verkningsgrad.
Oj då, det var inte dåligt! Det är 20% bättre än den bästa kombinationen av de som Äfab mätte upp 2004:
http://www.afabinfo.com/pdf_doc/rapport ... ni2004.pdf
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Skriv svar