Så du påstår att VB ser till att isolera ditt hus bättre än andra brännare?
Låter ju troligt...
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Men nu är husen hyfsat likvärdiga, byggda på 40-talet, står i samma villaområde, samma storlek o.s.v. Både jag och grannen har t.ex. båda bytt fönster och isolerat om bjälklaget. Faktum kvarstår: jag bränner mindre med pellets.
Skillnaden i verkningsgrad på dom brännare som finns på marknaden idag är inte speciellt stor, den stora skillnaden får du i olika pannor, och olika hus.
Två stycken hus är inte "likvärdiga" även om husen är exakt likadana, det är en enorm skillnad beroende på hur många som bor där, om dom har småbarn eller fruntimmer där (förbrukar mycket pellets), om du har persienner, vilka gardiner du har, vad du har för golv, vilken temperatur du gillar att ha i ditt hus, om du har någon värme på i källaren, hur mycket du diskar/om du har diskmaskin eller inte, träd runt omkring huset (påverkar solmängden som träffar huset).
Så att brännaren skulle ha speciellt stor betydelse för pelletsförbrukningen har jag svårt att föreställa mig.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Å fan, vi 5 st. i familjen, grannen 2 st. Men visst, mycket möjligt att grannen behöver få sin brännare justerad.
När dom berättade att dom skulle byta panna och börja elda med pellets så avrådde jag dom att investera i en VB anläggning just för att det är för mycket jobb för en pangis att sitta på huk och dra rökkanaler med viskan..... Vad jag försöker få sagt är att trots allt som skrivs på forumet så är vi några som ändå är nöjda och har anläggningar som fungerar bra.
bobo69 skrev:"Jag ruskar i en spak och tömmer askan en gång i halvåret" säger en.
Vad jag däremot har noterat är att jag gör av med mycket mindre med pellets än vad dom gör per uppvärmd kvm så något måste ändå vara bra med VBs prylar....
Ja, tro rackarn det. Klart att den servicenivån påverkar pannans verkningsgrad negativt.
Jag lägger cirka 10 minuter per vecka på att underhålla vårt system (inkl. att dra tuberna). Mycket bra betalt skulle jag påstå..
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.