Hjälp min panna vill inte som jag vill

Här diskuteras allt kring vedeldning
Olle45
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Zwentomen skrev:Var har du satt in brännaren? Själv har jag en beqeum brännare som jag tänkt sätta i "sotluckan"
Hej Zwentomen
Jag har en fundering angående ditt problem med upp tändningen och om kastningen från överförbränning till underförbränning,
tänkbart är att pannans drag är för lågt vid denna skiftning om jag inte
minns fel så består pannans värmväxlare av stående rör ?
Kan vara för kalla för att hålla rätt drag igenom pannan,
Samma naturlagar gäller dessa rökångar som en kall skorsten har
det är värmen som är motorn i draget utan värme inget drag,

Lösning på detta problem kan vara en sugfläkt som ger rätt drag vid uppstart.

Rätt drag är alltid att rekomendera varken för litet eller förstort undertryck pannan och miljön mår bäst av rätt dragförhållande också .

MVH
Ruben
Zwentomen
Lärjunge!

Inlägg av Zwentomen »

Problemet är inte när jag kastar om från överförbränning till omvänd förbänning. Utan problemen brukar komma när det brunnit en tid 1 timme eller så . Det som är så konstigt är att det oftast aldrig varit problem att starta upp en utan snarare ha den att brinna jämnt och bra. Nu har det brunnit bra i flera dagars tid men vänta bara när jag minst annar det så kommer det nog något nytt ånglokstillfälle
cobra350
Frö

Inlägg av cobra350 »

Zwentomen skrev:Jepp jepp.

Jo glömde förstås att säga att det mesta är prövat. Efter att pannan startades för drygt ett år sen har jag haft otaliga kontakter till tillverkarna här i Finland. Först hade jag problem med att komma underfund med om hur pannan funkar men det löste sig på några eldningsförsök. Sen var följande att Rökgaserna var på tok för heta 300-400 grader :shock:. Trodde inte att det skulle vara möjligt med en "moderna" panna som påstås vara "effektiv". Kontaktade tillverkarna och dom gav som svar att jag kan prova med dragbegränsare....sagt och gjort. dessa instalerades och rökgaserna blev nog svalare och ångloket gick igång igen av andra orsaker. Ibland gav det viss effekt att använda dem och ibland inte. Nya kontakter till tillverkaran som gav som följande förslag att skaffa en separat fläkt pga. för dåligt drag!!!. Nå efter många om och men "råkade" fabrikens" serviceteam ha vägaarna förbi och kom som snabbast och testa min panna. 2-3-5 timmar och de påstod att allt funkar inget är fel här inte....efter 5 timmen började problemen, ångloket startade trots att jag själv inte hade rört något....Pga tidsbrist fick teamet boka in en nya tid för proveldning och de lovade att om det är problem med draget så installerar de en rökgasfläkt åt mig....Nåja under följande proveldning testade de draget i min anläggning och konstaterade att det räcker till. Men att förbränningen inne i Eldstaden är lite ojämn :P så att veden ibland brinner för bra framtill och ibland för bra längre in.....De glada gossarna tillverkade en povisorisk plåt som skulle styra om primärluften så att detta skulle undvikas. Och efter någon timmes eldning så hade de löst det problemet. En viss tid efter så brann det någotsånär och jag tänkte ge mig att ok. Jag kanske lägger veden slarvigt i eller det annars skall vara lite si sådär nr man eldar med ved. Attt man har ett ånglok i källaren har grannarna vant sig vid det är ju trots allt inte alla dar.

Sen på Julafton när jag satt i Bastun på förmiddagen och höll på att få lite julstämningn och tittar ut genom fönstret :evil: :twisted: :evil: :twisted: :evil: Vem har ett ånglok på gång igen om inte jag. Snabbt med en handuk runt magen ner i pannrummet och öppna pannan jaha de :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: vedträna hade hängt sig igen trots att längden var optimal och primären och båda sekundär luftintagen var optimalt ställda. God jul då.

Jag funderar allvarligt på att spränga pannan och sätta in en bergvärmepump....
Hej Zwentomen

Jag har en likadan panna som du,en Biomix 20.
Pelletsdelen fungerar mycket bra :D men veddelen
är det sämre med :cry: Jag har inget ånglok men
det brinner uppåt i vedmagasinet varje gång jag eldar.
Vad var det för plåt gossarna tillverkade till dig och var
sitter den någonstans. Du har kanske en bild på den.

MVH
Stefan
Zwentomen
Lärjunge!

Inlägg av Zwentomen »

Äntligen.....Jag viste väl att jag inte var den enda i hela världen som hade problem med pannan. Precis det du beskrev att det brinner uppåt i pannan=vedmagsinet är det problem som ständigt återkommer vid eldning.

Jag skall ta ett kort av "modifikationerna" ikväll
Zwentomen
Lärjunge!

Inlägg av Zwentomen »

Jepp.

Glömde kameran hemma. Men kort beskrivning av den "hemma" tillverkade plåt som gubbaran gjorde.

Plåten sitter fast på primärluckans insida och är först rakt ut från luckan och sträcker sig sen ca 10-15 cm uppåt. Tanken med plåten är att luften skall styras längre in över veden och inte genast "rasa" ner i pannans framkant och genom detta förorsaka att för mycket syre fås i framdelen av vedinlägget. Fås för mycket syre i framdelen av inlägget så resulterar det i ojämn förbränning så att det brinner för bra en tid i framkanten för att sen göra att hela inlägget lägger sig mot framkanten och inte trillar ner som sig bör.
cobra350
Frö

Inlägg av cobra350 »

Tack så mycket.

Ska prova att tillverka en plåtbit.

Vi hörs
Stefan
Zwentomen
Lärjunge!

Inlägg av Zwentomen »

Jepp storyn fortsätter. Jag kommer inom några dagar att för första gången sätta eld i min nya arimax 35 som jag fått utbytt på garantin. Min gamla biomix 20 har flyttat till pannh*lv*t*t. Och jag är så nöjd att få bort den värsta och sämsta av pannor från vår tomt
Hus i Siporex bostadsyta 144. Tot yta ca 170. Arimax 35. Bulkförråd ca 10 kubik för pellets. Acctankar på 1500 + soltank 750 . 72 intelliheat rör. 2 tons spis mitt i vardagsrum och en luftvärmepump panasonic ??12 nordic
Zwentomen
Lärjunge!

Inlägg av Zwentomen »

Och du olle45 för säkerhetsskull satte jag in den dragbegränsare som du rekommenderade. Jag lovar att jag skall återkomma med erfarenheter i ett senare skede.
Hus i Siporex bostadsyta 144. Tot yta ca 170. Arimax 35. Bulkförråd ca 10 kubik för pellets. Acctankar på 1500 + soltank 750 . 72 intelliheat rör. 2 tons spis mitt i vardagsrum och en luftvärmepump panasonic ??12 nordic
Olle45
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Hej alla eldare
Dragbegränsaren sparar energi oavsett ved pellets olja och håller skorstenen vädrad.

Det är också viktigt att inte montera en förliten dragbegränsare !

Hur kan man avläsa om dragbegränsaren är förliten ....

Det ser man om luckan ställer sig vid öppen en längre tid, här slutar dragbegränsarens reglerförmåga helt.

Sedan vill jag påstå att vid blåst o byig vind kan alla typer av dragbegränsare tillfälligt ställa sig fullt öppen, vilket är helt normalt.

MVH
Ruben
Tillverkar rökgasutrustning
Zwentomen
Lärjunge!

Inlägg av Zwentomen »

Nu har jag försiktigt eldat första gången i min nya panna. Försiktigt på grund av att man i instruktionsboken till pannan rekommenderade att första eldningsomgången skall vara försiktig så att keramiken inte torkar för snabbt. Men INga som helst problem att få det att brinna eller att få det att brinna jämnt och fint. Återkommer imorgon med ny rapport
Zwentomen
Lärjunge!

Inlägg av Zwentomen »

Och framgångarna bara fortsätter. Nu har jag eldat 2 ggr och inga problem ännu. Pannan ryker mera än Biomixen när man startar upp. Pannan ryker dock endast under uppstarten sen kör den på lungt och fint.
Skriv svar