brandvakten slår till!

Rol-bi
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Rol-bi »

Brushuvud,
Om du har ett drag vid fallschakten vil jag tro att Karla1 sitt svar stämmer rätt bra här. Då är det nog inga fel på skorsten heller.
Tycker endå att det är konstigt att brännaren kan gå två dygn och plötsligt bara en halv timme. Man borde få den att fungera över längre tid genom en typ av åtgärd när den kan gå i två dagar?
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
brushuvud
Lärjunge!

Inlägg av brushuvud »

kan så vara. Viken typ av åtgärd tänker du på :wink:
Väntar med spänning... :D :shock:
Ulmabrännare i Ulmapanna

125 m2 i ett och ett halvt plan plus uppvärmd källare på ca 70 m2. Dåligt isolerat med gamla dragiga tvåglasfönster. Byggår 1929 och tillbyggt 1960.
Rol-bi
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Rol-bi »

Jag ville i första hand ställa en rätt diagnos på orsaken:

1) Justera kapacitet (matning) ned som Karla1 skriver. Dokumentera alla fallrörslarm. Bättrar det problemet?
2) Justera kapacitet upp och se om situationen förvärras.
3) Mäta vilken startdos matning ger och se om mängden är repeterbar och rätt mängd.
4) Mäta jämnhet på matning, även vid hög/låg fyllning i förråd. Hur är spånmängden och kvalitet på pellets?
5) Logga undertryck och se vilket undertryck man har när fallrörslarm lösas ut.

När anläggningen kan gå bra under två dagar, så tycker jag att det måste vara en faktor som inverkar helt plötseligt. Jag känner inte brännaren och vet inte om känsligheten på fallrörslarm är justerbar eller fel inställd. En sådan sak borde ju installatören redan ha åtgärdat.
brushuvud
Lärjunge!

Inlägg av brushuvud »

Problem nummer ett är att två dagar är maxtiden, "normaltiden" har varit ett dygn sedan är askhögen så stor på rostret att luftslitsarna täcks så det är inte konstigt att det blir varmt. men för mig känns det ofta som att det är en slump när larmet löser ut då fallröret blir duktigt hett så gott som omedelbart och den ofta står och "balanserar" på gränsen till larm.
Jag tycker faktiskt att två dagar inte är en riktigt bra funktion på ett system till att börja med!!!

Punkt 1-3 är utförda och det med Baxis på telefon och det har varit resultatlöst, tyvärr. Har tillochmed sotat skorstenen själv och monterat ner brännaren och kollat falluckan på fläkten.

punkt 4 har jag inte utfört då larmet går oavsett pelletsmängd i mitt 300- liters MAFA.

punkt 5 vet jag inte om jag kan utföra eller menar du att det räcker att kolla dragluckan vid larmtillfälle?? Då måste jag ju sitta precis när larmet utlöses?? Eller har jag missförstått dig??

det gåt inte att ställa in känsligheten på fallrörslarmet och enligt Baxi är det inget fel på brännaren.
Ulmabrännare i Ulmapanna

125 m2 i ett och ett halvt plan plus uppvärmd källare på ca 70 m2. Dåligt isolerat med gamla dragiga tvåglasfönster. Byggår 1929 och tillbyggt 1960.
Rol-bi
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Rol-bi »

Punkt 4, att mäta hur jämn matning är, kan göras utan brännaren i drift. Mäta dosen som ges under 30 sekunders drift från skruven. Repeter mätningen exempelvis 3x5 gånger. Du kan använda köksvikten att mäta med. Vikten borde ligga inom 5% felmargin på alla mätningar. Räkna ut genomsnitt på dom tre mätningsrunderna. Dom borde ligga inom 2-3 prosent felmargin.

En sådan matningstest gör att man normalt kan utesluta fel på matningen.

Om det finns mycket spån i pelletsen eller den har varit fuktig, så kan dette inverka på jämnhet av matning. Spånet lägger sig i botten på skruven och "stänger" för pelletsflödet.

Om det är fel på matningen, så har jag åtgärden. :wink:
brushuvud
Lärjunge!

Inlägg av brushuvud »

jag vet att du har lösningen din reklammakare!! :D

men jag har upprepade gånger mätt startdos och matning på exakt det sätt du beskriver och skruven funkar bra. :lol: Det jag inte gjort är att medvetet testa vid olika nivåer i förrådet då larmet utlöser oavsett pelletsmängd.
Ulmabrännare i Ulmapanna

Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

Om Baxi nu inte kan hjälpa dig, har du ringt till tillverkaren och bett om råd?
brushuvud
Lärjunge!

Inlägg av brushuvud »

du menar skriva ett brev till England, eller danmark???
Ulmabrännare i Ulmapanna

Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

Ekosystem AB
Björkevägen 84
S-805 97 GÄVLE
SWEDEN

Eric Petersson
Telephone: +46 26 160 150
Fax: +46 291 203 93

Email: info@ekosystem .se

Kontakta denna man, det är väl denna firma som står bakom tillverkningen i och med att du inte får hjälp av dom som säljer produkten.
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

Har glömt att fråga dig om din Baxi Eurofire har ett spjäll som sitter framför fälkten, i sådana fall kan det även vara detta som tjärvar och du får inte tillreckligt med luft till förbränningen. Sotar det mycket i pannan?
Kan vara slaggrester som gör att spjället går tungt.
brushuvud
Lärjunge!

Inlägg av brushuvud »

det tipset fick jag av vår gemensamme bekant, den tekniske chefen, och jag har plockat isär. Gick inte att avgöra om det satt fast eller kärvade innan men nu sitter den lilla metalbiten precis som som den ska !!!
Eller rättare sagt inte sitter :D

Vänligen Brus
Ulmabrännare i Ulmapanna

Mike_-_
Fröträd

Inlägg av Mike_-_ »

Mike_-_ som har en bättre panna kanske kör med för hög effekt eller kanske behöver kapa någon turbulator men där går problemet säkert att lösa. Röken måste ju ut ur pannan och inte stanna kvar vid brännaren för då löser fallrörslarmet ut pga. för hög temperatur i fallröret. Till skillnad mot förra vintern har vi nu bara varmt väder och då blir draget i skorstenen inte så högt[/quote]

jag har testat å ta väck en tubulator. så nu går den som den ska iaf.. men de säger att man kapa lite på dem med, men frågan då hur lite är det man ska kap på dem.. de på baxi tyckte att jag skulle ta ut 3-4 turbulatorer
ctc 1100 family från -00 med baxi eurofire som går på Agrol pellets
brushuvud
Lärjunge!

Inlägg av brushuvud »

Jag har fått berättat för mig att det bästa är att kapa lite på varje, kanske 5 centimeter eller något och testa tills det funkar bra igen. det borde kunna funka att kapa alla en bit var då det funkar när du bara har tagit ut en turbulator. Det jag har hört är att det blir bättre effekt om man kapar alla en bit då all rök annars gärna vill tränga sig ut genom den enda gången som är fri.

Vänligen Brus
Ulmabrännare i Ulmapanna

Skriv svar