En sann berättelse om en pelletsinstallatör...
En tanke som smyger sig på (mig) i det här ämnet är:
*Som seriös och ivrig pelletseldare måste man ha en hel del kunskap och känsla för processen.
*För att det ska fungera bra (optimalt) måste man ägna mycket tid i pannrummet-förrådet-skorstenen och allt annat som hör till husets uppvärmning.
*Om man inte vill/kan, eller saknar tid för att sätta sig in i själva processen så ska man välja annat alternativ som inte kräver regelbunden tillsyn och daglig trimning/justering för att optimera det hela.
*För att få ut maximalt ur en pelletsanläggning krävs både kunskap och engagemeng, Nästan som en livsstil / hobby.
Djupa tankar men iaf ärligt.
Ha en underbar dag allihop!!!
*Som seriös och ivrig pelletseldare måste man ha en hel del kunskap och känsla för processen.
*För att det ska fungera bra (optimalt) måste man ägna mycket tid i pannrummet-förrådet-skorstenen och allt annat som hör till husets uppvärmning.
*Om man inte vill/kan, eller saknar tid för att sätta sig in i själva processen så ska man välja annat alternativ som inte kräver regelbunden tillsyn och daglig trimning/justering för att optimera det hela.
*För att få ut maximalt ur en pelletsanläggning krävs både kunskap och engagemeng, Nästan som en livsstil / hobby.
Djupa tankar men iaf ärligt.
Ha en underbar dag allihop!!!
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
-
- Frö
Förvånad
Jag blev paff när jag såg der här... jag teknade ett avtal med firman 0702021
pga att jag inte fick hjälp av min tidigare installör. Johan har hjälp mig ett antal gånger sen dess ex flyttat brännan till en annan lucka mm bytt ett stycke tänd element 071223 kom på 3 timmar. så det är bara inte ris
mvh Per Andersson
pga att jag inte fick hjälp av min tidigare installör. Johan har hjälp mig ett antal gånger sen dess ex flyttat brännan till en annan lucka mm bytt ett stycke tänd element 071223 kom på 3 timmar. så det är bara inte ris
mvh Per Andersson
Re: Förvånad
Jo, efter att jag skrev huvudinlägget har jag ju som sagt varit i kontakt med personen i fråga och fått reda på orsakerna bakom den dåliga kommunikationen. Johan själv verkar vara en väldigt sympatisk och trevlig person och jag kan tänka mig att det varit mest tillfälligheter och personliga problem (som vi inte ska in på här på ett allmänt forum). Jag hyser inget agg mot honom alls, tvärtom tycker jag att gesten att han betalar den extra kostnaden som jag lägger ut på den nya installatören är schysst och rakryggad. Hur man än vrider och vänder på det så är det iallafall tråkigt att det gick så långt som det trots allt gjorde, det kommer man ju liksom inte ifrån. Men som sagt, jag har förståelse att det blev som det blev och jag har pratar med Johan om det.pannapanna skrev:Jag blev paff när jag såg der här... jag teknade ett avtal med firman 0702021
mvh Per Andersson
Panna: CTC Total -85
Brännare: Pellx -98 uppgraderad till tändelement och chip 5.1
Pellets: Laxå 8mm småsäck
Hus: Villa ca 120kvm med källare och inredd vind
Ok dags för en uppdatering igen då. Får se om jag orkar göra en spännande historia av det senare 
Idag, dvs torsdag, kom (som jag avtalat tidigt under veckan) installatören och installerade brännaren. Han hade problem att få några vettiga siffror med mätinstrumenten men skulle komma tillbaka om ett par dagar, klockan hade redan hunnit bli framåt 16-tiden så. Huvudsaken är att det funkar för tillfället
. Efter att han hade åkt blev det ett driftstopp, kändes lagom surt men jag kom ganska snabbt fram till att det måste berott på att skruven matade fram för lite pellets, efter en liten justering och en återtändning har den puttrat på utan problem.
Det enda jag irriterar mig lite på angående brännaren (kmp px21) är att det inte finns några riktiga indikationer på hur -mycket- man justerar när man vrider på inställningsskruvarna, en normal startdos är 3-4dl säger handboken och då kan man tycka att det kunde finnas lite streck som mäter ut ungefärliga volymer beroende på hur man skruvar etc, om ni förstår vad jag menar. Samma sak med vilken temp den ska gå upp i innan den ställer sig i standby, iofs inget stort problem men vore lite enklare om det fanns några streck att gå efter
Även släpat in 2 pallar pellets till pannrummet idag så är lagom mör nu, tur att jag fick hjälp av svågern
Jaja, överlag så känns det bara skönt att allt äntligen är igång och att det funkar. Finjustering och mätvärden får installatören fixa, han ska återkomma vid minst 2 tillfällen (en gång inom ett par dagar och en gång om sisodär 2-3 veckor) så det känns helt ok.
Det jag måste börja räkna på nu är huruvida det är värt att köra min luft/luft-pump eller inte. Sitter en på huvudplanet men den fixar inte att värma upp hela ytan pga. olämplig planlösning, frågan är om det är värt att köra den så den värmer vardagsrummet och större delen av hall/kök och köra element på sovrummen och källaren, eller helt enkelt skita i att köra L/L pumpen överhuvudtaget... Vad tror ni?

Idag, dvs torsdag, kom (som jag avtalat tidigt under veckan) installatören och installerade brännaren. Han hade problem att få några vettiga siffror med mätinstrumenten men skulle komma tillbaka om ett par dagar, klockan hade redan hunnit bli framåt 16-tiden så. Huvudsaken är att det funkar för tillfället

Det enda jag irriterar mig lite på angående brännaren (kmp px21) är att det inte finns några riktiga indikationer på hur -mycket- man justerar när man vrider på inställningsskruvarna, en normal startdos är 3-4dl säger handboken och då kan man tycka att det kunde finnas lite streck som mäter ut ungefärliga volymer beroende på hur man skruvar etc, om ni förstår vad jag menar. Samma sak med vilken temp den ska gå upp i innan den ställer sig i standby, iofs inget stort problem men vore lite enklare om det fanns några streck att gå efter

Även släpat in 2 pallar pellets till pannrummet idag så är lagom mör nu, tur att jag fick hjälp av svågern

Jaja, överlag så känns det bara skönt att allt äntligen är igång och att det funkar. Finjustering och mätvärden får installatören fixa, han ska återkomma vid minst 2 tillfällen (en gång inom ett par dagar och en gång om sisodär 2-3 veckor) så det känns helt ok.
Det jag måste börja räkna på nu är huruvida det är värt att köra min luft/luft-pump eller inte. Sitter en på huvudplanet men den fixar inte att värma upp hela ytan pga. olämplig planlösning, frågan är om det är värt att köra den så den värmer vardagsrummet och större delen av hall/kök och köra element på sovrummen och källaren, eller helt enkelt skita i att köra L/L pumpen överhuvudtaget... Vad tror ni?
Om du nu ändå har värmepumpen där så är det väl lika bra att använda investerat kapital ?
Låt pannan hjälpa till där värmen saknas, jag har nollkoll på vilket som du tjänar mest på men om det är sånt här skitväder med någon plusgrad hos dig också så borde värmepumpen vara rätt lönsam.
Låt pannan hjälpa till där värmen saknas, jag har nollkoll på vilket som du tjänar mest på men om det är sånt här skitväder med någon plusgrad hos dig också så borde värmepumpen vara rätt lönsam.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Ah, till saken tillhör att jag inte har investerat ett öre i värmepumpen eftersom den satt i kåken redan när jag flyttade in. Den förre husägaren var gammal (över 80), vilket var en av orsakerna att han inte orkade kånka pellets, plus att han var utomlands nästan hela vintrarna. Därmed valet av luftvärmepump. Jag har för tillfället stängt av pumpen, ska kika på elmätaren närmaste dagarna och se om det gör någon avgörande skillnad.micke_932 skrev:Om du nu ändå har värmepumpen där så är det väl lika bra att använda investerat kapital ?
-
- Pannrumstomte!
Du får mycket mer kW per krona av värmepumpen, i alla fall om den är från detta millenietEndy skrev: Det jag måste börja räkna på nu är huruvida det är värt att köra min luft/luft-pump eller inte. Sitter en på huvudplanet men den fixar inte att värma upp hela ytan pga. olämplig planlösning, frågan är om det är värt att köra den så den värmer vardagsrummet och större delen av hall/kök och köra element på sovrummen och källaren, eller helt enkelt skita i att köra L/L pumpen överhuvudtaget... Vad tror ni?

Låt den gå så mycket den orkar och kör pellets för varmvatten och resten av värmebehovet.
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Är det en modern inverterpump så ska du naturligtvis använda den. Du får värme betydligt billigare från den än från pellets och dessutom utan något jobb alls. Skaffa ett bra elavtal genom att anmäla dig på http://www.kundkraft.se/. Elpriser utan avtal är alltid dyra.Endy skrev: Ah, till saken tillhör att jag inte har investerat ett öre i värmepumpen eftersom den satt i kåken redan när jag flyttade in.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
Ja, elavtal har jag redan, tillsvidareavtalen kan man ju inte leva på det är ju svindyrt. Jag har yellostrom som hade ett erbjudande de första veckorna de kom till Sverige, bundet avtal med endast 1 månad uppsägningstid, garanti att priset inte höjs på minst 1 år och elpris på 85öre/kWh inkl. alla skatter etc.
Ok, värma så mycket som möjligt med värmepumpen och köra pellets där den inte kommer åt (dvs. källare och sovrum + varmvatten förstås) verkar vara den allmäna opinionen hittills. Åsikterna får gärna fortsätta komma in dock
Ok, värma så mycket som möjligt med värmepumpen och köra pellets där den inte kommer åt (dvs. källare och sovrum + varmvatten förstås) verkar vara den allmäna opinionen hittills. Åsikterna får gärna fortsätta komma in dock

Eller gå in här på konsumetverketshemsida och söka fram en elleverantör och själv teckna elavtal med den leverantören. Priserna verkar dessutom billigare än vad Kundkraft.se kan erbjuda......Torsten skrev:Är det en modern inverterpump så ska du naturligtvis använda den. Du får värme betydligt billigare från den än från pellets och dessutom utan något jobb alls. Skaffa ett bra elavtal genom att anmäla dig på http://www.kundkraft.se/. Elpriser utan avtal är alltid dyra.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Jag brukar söka på elskling.se, där kan man specificera vilken typ av avtal man vill ha etc.
Hur som helst så är jag nöjd med mitt nuvarande avtal och kommer inte att byta på iallafall ett år så...
Hur som helst så är jag nöjd med mitt nuvarande avtal och kommer inte att byta på iallafall ett år så...