Hej,
Lite mer info i denna gamla tråd. Jag flyttade idag upp brännaren i den övre luckan och lät keramiken sitta kvar. Keramiken delar av pannutrymmet och har ett rektangulärt hål (ca 10x20 cm eller så) i mitten där rökgaserna passerar på väg ner i pannan. Vid start av brännaren såg allt bra ut, tänder direkt och kommer snabbt upp i temperatur. När matningen ökar och brännaren ska till att gå över från uppstart till drift så börjar problemet. Plötsligt är det som att det slår stop i pannan, motdragsluckan viftar till, ljudet från lågan tystnar och strax därefter kommer det en eller flera rejäla puffar så att det flyger rök och gnistor ur botten på brännaren. Efter en sådan puff går brännaren bra igen i några sekunder men snart tystnar lågan igen och nya puffar kommer. Nu har jag flyttat ner brännaren igen och nu går den perfekt igen. Den enda förklaringen som jag kan komma på är att mottrycket i pannan blev för stort med keramiken på plats men jag vill gärna höra om någon av er experter har bra ideer vad det kan bero på? Jag har rökgasfläkt och inget annat är ändrat än att brännaren flyttades upp i pannan.
mvh
Peter
Pelletsbrännare i vedpanna med omvänd förbränning
Uppdatering och problem
--------------------------------------------------
Biona 2000 i en CTC V30 sedan 2004
Biona 2000 i en CTC V30 sedan 2004
Det låter som den slocknar när den går upp i mer effekt.
Eftersom den poffar så beror det troligen inte på för lite brännbart utan snarast på för lite tilluft eller drag. Jag skulle först säkerställa att tilluft och drag fungerar sedan minska pelletsmängden ett par snäpp och se om det blir bättre. Jag har dock varken brännare eller panna av samma typ, men förbränning är väl ändå universalt.
Eftersom den poffar så beror det troligen inte på för lite brännbart utan snarast på för lite tilluft eller drag. Jag skulle först säkerställa att tilluft och drag fungerar sedan minska pelletsmängden ett par snäpp och se om det blir bättre. Jag har dock varken brännare eller panna av samma typ, men förbränning är väl ändå universalt.
CTC 1100, VIKING BIO, MAFA-MINI, Tigex25