Väd gäller ang brinntider?

Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Det är så med dessa förkortningar att de uttryck som anger "mer än 1" gärna ska skrivas med versal och mindre än 1 som gemen. Exemplar:
M = Mega = 1.000.000
G = Giga = 1.000.000.000
m = milli = 0,001
osv.

Tyvärr finns det ett större land västerut där de, förutom en djupt inkompentent president, använder temperaturmätning med Kelvin = K.

Då detta land utöver mycket tryck på att deras behov ska gå före alla andras fick de paxat K som Kelvin, av denna orsak är Kilo förkortat till k.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Har ju varit uppe några ggr nu o Ronald har juu länkat till en tråd bl.a..
Som jag skrivit tidigare så matar ju skruvarna volym medans energiinnehållet är i vikten på pelletsen vilket först måste kontrolleras innan man överhuvdtaget kan säga vilken effekt brännaren är på, Det va iaf så Thermia sa förra veckan då jag pratade med dom o verkar helt naturligt om man ser till reultatet hos kompisen (ska kolla min pellets som jag fick idag oxå)

Sen beror det på vilken panna man har, Liten/stor vattenvolym el om det är en trång panna (ved el pellets/oljepanna)
I en "normal" villa så är igentligen en thermia bionet lagom då den når bästa verkningsgrad kring 10-12 kW medans brännaren i en vedpanna bör va kring 20-30 kW vilket blir mycket högre effekt än villor i allmänhet kräver..
En panna med grova rök kanaler blir det dålig värmeöverföring från rökgaserna om rökgasmängden är låg, TJ här på forumet har både kunskaper om detta o har själv sett hur det blir i hans rökrör som är riktigt grovt vilket gör att man måste va riktigt i mitten för att mäta rökgastempen för vid kanterna är det kallt... I en panna är det ju ingen höjdare om det bara är varmt i mitten av tuberna för då får man ingen värme överföring till vattnet, Det brinner o man har låg rökgas temp men det blir ingen värme i pannan... :(

Sverker G vad har du för panna o brännare??

Sen hur man skriver brukar jag förstå ändå vad som menas... :wink:
Kanske för att man va en kratta själv på detta med stora o små bokstäver då man gick i skolan... :oops:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
joeri91942
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av joeri91942 »

Det är väl det man tar hand om med turbulatorer? Alltså problemet med att hetgaserna går i mitten och rakt ut....

/J
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

På ett ungefär. Bästa effektivitet får man ju vid att mest möjligt värme överförs från rökgasen till pannan, ett sätt är att göra rökgasens väg längre inuti pannan och turbulatorer i ett rökgasrör t.ex.

Med en turbulator får man då rökgasen att röra sig en längre väg längs en värmeupptagande yta = bättre effktivitet.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
joeri91942
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av joeri91942 »

Att bara göra längre rökvägar räcker väl inte riktigt? Du kan ju fortfarande få en "sweet-spot" i mitten av kanalen där heta gaser går rakt igenom.

En turbulator skapar ju precis som det låter turbulens så att rökgaserna virvlar runt och tvingar dom att slå mot väggarna... eller är jag ute och cyklar i blixthalkan vi har här uppe? 1 grad varmt och regnar på -10 isen som låg på vägen :(

/JÖrgen
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Hur reglerar ni för att få lägre kW :roll: Min gamla brännare går bara på 15 (låg) och 20 (hög)
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Taxen skrev:Hur reglerar ni för att få lägre kW :roll: Min gamla brännare går bara på 15 (låg) och 20 (hög)
Tjena!Taxen finns det inga potensiometrar på din pellx som på px-21?

Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Det finns 4 st på sidan av kortet.
1.Bränslemängd i driftfas
2.Startdos
3.Luftmängd i högeffekt
4.Luftmängd i lågeffekt

Sen skall det finnas en pigg att vicka på om endast högeffekt önskas.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Tjena!taxen läs denna tråd lärde mig själv mycket av den!

http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=5591

Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Det är alltså pot.3 och 4 som reglerar volttalet på fläkten?Är lite ringrostig med eldningen nu sen ett halvår :oops: Har olja nu som ingår i hyran så jag har haft rena semestern ang.värmen :lol: Skall hjälpa hyresvärden med att installera min brännare här snart,så därför kollar jag upp lite i förväg :wink:
Pelletseldare sen -00
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Taxen skrev:Det är alltså pot.3 och 4 som reglerar volttalet på fläkten?Är lite ringrostig med eldningen nu sen ett halvår :oops: Har olja nu som ingår i hyran så jag har haft rena semestern ang.värmen :lol: Skall hjälpa hyresvärden med att installera min brännare här snart,så därför kollar jag upp lite i förväg :wink:
Med risk att vi stjäl tråden :oops:
Jag har inte själv pellx men stämmer det du skrev på 3-4 att det hamnat på rätt rad) så är det där du ställer volttalet över fläkten (kör bara i högläget själv ...Sen ställer du matningen i driftfas på 1 ...lycka till

Mvh ronald
TJ
Stor entusiast!

Inlägg av TJ »

André skrev: En panna med grova rök kanaler blir det dålig värmeöverföring från rökgaserna om rökgasmängden är låg, TJ här på forumet har både kunskaper om detta o har själv sett hur det blir i hans rökrör som är riktigt grovt vilket gör att man måste va riktigt i mitten för att mäta rökgastempen för vid kanterna är det kallt... I en panna är det ju ingen höjdare om det bara är varmt i mitten av tuberna för då får man ingen värme överföring till vattnet, Det brinner o man har låg rökgas temp men det blir ingen värme i pannan... :(
Jag har fått hjälp av André att justera in brännaren på 20kW, fast vid vägning så gav den bara 17.9kW.
Min panna går mycket bättre med 20kW än 15, då jag nu kan ladda ack tanken med över 80°C i toppen.

Kommer att köpa en 25kW kopp för att se hur det fungerar.

Fiselda i en stor vedpanna blir precis som André skriver, nog kan rökgastemp. vara låg och så, men värmeöverföringen (konvektionen) blir både ojämn och dålig.
CTC Bio brännare (Thermia´s)
Gjutjärnspanna från -59, HBM-55
750L ack. tank med laddomat.
6" dragregulator
Bulkförråd 5.5Ton samt Mafa Mini 300Liter kopplade med skruvar
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Jo!du har alldeles rätt TJ....Men min lilla Ctc är det bäst vid 14-16 kW
Det är nog inviduellt panna-(sort )brännare om man har acctank eller inte,,....Så det går nog inte att säga att lågeffekt är bäst i alla fall..Man får prova sig fram..

Mvh ronald
Fabian-Bom
Fröträd

Inlägg av Fabian-Bom »

Tyvärr finns det ett större land västerut där de, förutom en djupt inkompentent president, använder temperaturmätning med Kelvin = K.

Då detta land utöver mycket tryck på att deras behov ska gå före alla andras fick de paxat K som Kelvin, av denna orsak är Kilo förkortat till k.
Nej här är du nog ute och cyklar för att vara petig. Kelvin är SI enheten för temperatur och defineras som 1/273,16 del av den termodynamiska trippelpunkten hos vatten. Nollpunkten hos Kelvinskalan benäms också som den absoluta nollpunkten (-273,15 grader Celsius). Kelvinskalan används genomgående vid de flesta fysikaliska beräkningar världen över. Dessutom är enheten döpt efter en Irländare och har inget med amerikanerna att göra.
Vad du tänker på är nog Fahrenheit som är: F=C*9/5+32

Så nu kanske vi skall börja snacka rökgastemperaturer i K också :D
Panna: CTC 262K från 1963
Brännare: Bionordic Viking B30GL i Vedluckan
Shunt: Manuell
Dragbegränsare: Tigex 25
Hus: 190+40m2, Timmerstomme byggt 1935/1963, renovering pågår.
Pellets: Småsäck Neova och Vida, Veckoförråd Mafa
joeri91942
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av joeri91942 »

Men.. då har jag ju 368 grader i rökgastemp på lågeffekt!! Det blir ju inte bra :D

/Jörgen
Skriv svar