Torsten skrev:Sätt ett dragrelä ovanför skorstensstockens sotlucka som drar upp sotluckan när brännarens fläkt stannar. Så gjorde jag i förra kåken.Icecap skrev:Faktisk har jag funderat på om inte man borde ha en "stor" panna med mycket vatten i och sedan komplettera dragluckan med en tvångsöppnare som aktiveras när brännaren inte kör, då borde självdragskylningen reduceras en hel del och jag kan ha "ackumulator" i pannans stora volym.
Böt ut den tunga sotluckan av gjutjärn mot en 2mm plåt.
Helst skulle man sätta ett spjäll som stängde intaget till fläkten också så fort den stannade.
Jag har i några år gått och funderat på samma sak, min skorsten är "tre våningar" och "hel-sten" och draget är våldsamt...
Detta hus har förlorat mängder? av uppvärmningsenergi via dragförluster i oljepannan/vedpannan sedan 1960
Spjällmotorer finns att köpa, vissa går inte att använda när de reagerar för långsamt
Ventilationsförsäljarna har ju sånt på hyllan, har själv liggande ett par begagnade
Går säkert att bygga ett automat-spjäll som styrs av brännaren...
Den senaste resan tll Tallinn medförde att jag har en KMP-dragregulator (55 euro)som skall installeras i nästa sommar, beroende på resultat så kanske också dragspjäll på oljepannan?