Nymo Calero 200 nån?

pekkapikk
Stor entusiast!

Inlägg av pekkapikk »

Hej Mr T. Tackar för svaret! Har faktiskt kollat detta, och det var rent och fint där ( i alla fall när jag kollade )

Nu har jag för en tid sedan ställ om startdosen till 55 sekunder, samt att jag ökade ( tror jag ) ljuskänsligheten lite, sen dess har jag inte haft något problem, vet ej om det beror på detta eller om det är andra faktorer som gör det, har däremot inte sotat på ett tag, så vi får se hur det blir då :roll:
Värmebaronen Star + Nymo Calero 200
Innegivare Cbj
pekkapikk
Stor entusiast!

Inlägg av pekkapikk »

Hallo igen! Undrar nu en sak till, det var ett väldans frågande idag :D

Jag har nu fått mitt kretskort uppgraderat, så jag nu kan ställa in starttiderna på brännaren, så termostaten på pannan inte behöver det. är det någon som vet hur man gör detta, har hört nåt om att man ska ställa ner termostaten på pannan till 0, men sen så kommer man inte ihåg måt mer,
Innegivare Cbj
pekkapikk
Stor entusiast!

Inlägg av pekkapikk »

Nu när det tydligen fins några fler som kör med Nymo Calero, tänkte jag passa på att fråga om det är någon som har koll på hur man aktiverar termostat fördröjningen på brännaren, och hur många minuter ni har den inställd på!
Innegivare Cbj
ingemar_o
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av ingemar_o »

det ställer du under tford
jag har den ställd på 15 min
nibe pellux med nymo calero 200
-09 installation av en braskamin
90m² boyta 60m² källare som värms till ca 12°c
pekkapikk
Stor entusiast!

Inlägg av pekkapikk »

Ok 15 min, det är det lägsta alltså!

Men hur kopplar jag in detta, har nyss fått kortet uppdaterat. Är det bara att ställa in den på tex 15 min, och låta termostaten på pannan vara??? eller måste man skruva på den också?
Innegivare Cbj
ingemar_o
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av ingemar_o »

jag vet inte vilken version jag har på mitt styrkort men iaf, så trycker jag på enter knappen sen är det bara å bläddra tills du ser tford & ställa den ex 15 min tryck enter igen efter nån ändring så brukar jag starta om brännaren

jag kan kolla nästa gång jag är hemma vilken version jag har
nibe pellux med nymo calero 200
-09 installation av en braskamin
90m² boyta 60m² källare som värms till ca 12°c
pekkapikk
Stor entusiast!

Inlägg av pekkapikk »

Jodå det stämmer hur man ställer in "T-Ford" det har jag hittat i alla fall. Tänkte mest om pannans termostat "fattar" att den inte ska bry sig när detta är inställt!!!
Innegivare Cbj
pekkapikk
Stor entusiast!

Inlägg av pekkapikk »

Eller en sak till, om det är någon som använder sig av denna funktion, och som inte har acctank, har ni ev någon angivelse hur många minuter det ca ska vara mellan start och stopptid vid olika utetemperaturer???

Vet att det kan diffa väldigt med panntyp, hus mm, men så man får ett litet grepp om det i alla fall!
Innegivare Cbj
MR-T
Prima virke
Kontakt:

Inlägg av MR-T »

T-Ford är endast tiden som brännaren väntar extra från att termostaten gett startsignal.

Jag har en panna från 69 utan acktank, vid 15-0 grader ställer jag T-FORD på 45minuter och 0 till -15 15minuter. Kör med panntemp 80grader och går ner till 65-70 grader med T-FORD. Går man ner mer så shuntar man slut på värmen i pannan ganska fort. Varierar panntempen mycket får shunten jobba mer och man kan få problem med den.

Kör med panntemp 80grader för att då ligger spillvärmen i skorstenen på ca 40-45 grader och med panntemp 90grader så spiller den ut 55-60 grader.
pekkapikk
Stor entusiast!

Inlägg av pekkapikk »

MR-T, det var nyttig information, det är alltså det som tidsfördröjning betyder , ja du ser vad man inte vet :)

Tycker ni att detta funkar bra? vad gör ni om tempen sjunker till över -15 grader? stänger ni av fördröjningen helt då???

Skulle alltså denna funktion kunna vara ett bra alternativ, istället för att köpa en termostat för 1500 + installations kostnad?

Vet ev ni hur man "aktiverar" fördröjningen? Jag har alldrig använt denna.
jag har hört nåt om att det ska synas i displayen att den är aktiverad.
Innegivare Cbj
pekkapikk
Stor entusiast!

Inlägg av pekkapikk »

Nu har man lyckats att få till det här med tändfördröjning, det är 0-+1 grader här just nu, så jag provade att ställa fördröjningen på 30 minuter, får se hur det blir.
Innegivare Cbj
pekkapikk
Stor entusiast!

Inlägg av pekkapikk »

Nu har man testat lite med detta med tändfördröjning, har nu haft någon minusgrad ute, pannan på stopp vid ca 80 grader, sätter jag då tändfördröjningen på 30 minuter så hinner pannan ca 12-15 grader.
Innegivare Cbj
pekkapikk
Stor entusiast!

Inlägg av pekkapikk »

Nu har det gått några dagar med tidsfördröjning, och det verkar faktiskt fungera riktigt bra :D

Idag kör jag 15 minuters fördröjning ( ca 12-15 grader KALLT ), hade den ställd på 30 minuter sen igår då det var knappt - 10 grader, så i morse hade pannan börja krypa ner till ca 60 grader, så då blev det en omställning till 15 minuter.

Det blir ju lite spring ner till pannan innan man kommer överens med detta, men jag tor att kör man MR T´s inställningar så kanske det inte behövs ställas om så mycket,
Innegivare Cbj
Skriv svar