Dålig förbränning med sekundärluft??

Här diskuteras allt kring vedeldning
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

lennart wiklund skrev:Har önskat en Solo innova av jultomten :lol:

Lennart
Kan nog bli svår att få ner genom skorstenen.... :wink: :lol: :wink:
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Olle45
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

lennart wiklund skrev:Hmmm...
Värt att prova.
När jag eldade med sekundären öppen så var jag noga med att aldrig lägga fullt upp till denna,höll mig faktiskt dessa 10-15cm under ratten.
nåväl vi skall fortsätta exprimentera :wink:
Tack iallafall Ruben för svaren,värt en heldel

Har önskat en Solo innova av jultomten :lol:

Lennart

Hej Lennart
Tankar utifrån mitt kunnande i ämnet.
Jo jag vet att just Diom pannan av din modell har lätt för att ge tjära.
Eldnings utrymmet i denna panna är stort och svårt att få rätt temeratur
till förgasningen,
Det finns fler pannor med samma utförande,
bästa sättet att elda en sådan panntyp skulle jag tro är att tända veden ovanpå vedinlägget för att undvika att värma upp mer ved än nödvändigt
och på detta sätt få bättre kontroll på ved förgasningen.

Efter som jag själv inte har någon sådan panna, men jag har mycket goda kunskaper i ämnet vedeldning.
Special studerat vedens förgasning ingående och kan även ämnet blålågeteknik som ger en märklig effekt med mycket ren förbränning
Här kan man nära jämföra vedens bränbara gas med gasolen
båda brinner med långsam förbränningsförlopp vilket gör att värme värdet ökar genom att kunna ge värme till större yta i pannan
vilket i sin tur sänker rökgastemeraturen.

Tänkvärt i ämnet som är bra att veta för alla.
Det förhåller sig så här med ved och temeratur, för att erhålla en bra förbränning går det inte att sätta fyr på mycket ved på en gång för då händer följande. förbränningen skenar i väg med hög temeratur som frigör mer brännbara gaser än pannan kan förbränna, lågan blir alltså förstor för pannan i förhållande till inmatad luftmängd, Primär är den luft som når själva glödhärden utan tillräcklig primär bildas tjära och andra oförbrända kolgaser och sot,
Sekundär luften tillsätts för att ge vedgasen rikligt med nytt friskt syre
som i princip kan vara lika delar ända tills vedglöden håller en temp på ca 850°C vid denna temeratur förgasas veden utan att ge den någon primärluft, om den inte får sekundärluft i detta skedet kvävs elden och det billdas tjära trots hög temeratur.

MVH
Ruben
Skriv svar