Kondens i skorstenen

PeterBlomberg
Gallringsobjekt
Inlägg: 33
Blev medlem: fre 04 feb, 2005 12:37
Ort: Bromma

Inlägg av PeterBlomberg »

Jag monterade en motdragslucka (tigex 25) för någon månad sedan men det verkar inte hjälpa mot fukten. Ställde den på ca 10 Pa och den är helt öppen när brännaren går så det verkar som om jag har väldigt stort drag i skorstenen.
Har nu dessutom ställt sotluckan "lite på glänt" för att ytterligare lufta. Har inte sett något resultat av detta än dock (gjorde det igår).

Storleken på skorsten är halvsten/helsten och den är ca 7,5 meter hög.
Fick rekomendation av firman Skorstensspararen http://www.skorsten.nu/ att sätta in ett 100 mm rör. Vad tror ni om det?
Någon som dessutom har erfarenhet av detta företags produkter? Verkar ju vara ganska vettigt pris, eller?
Tunab BlueFlame i en Diom olja/ved
ABSO
Energiprofet!
Inlägg: 641
Blev medlem: tis 04 jan, 2005 13:14

Inlägg av ABSO »

PeterBlomberg skrev:Jag monterade en motdragslucka (tigex 25) för någon månad sedan men det verkar inte hjälpa mot fukten.

Storleken på skorsten är halvsten/helsten och den är ca 7,5 meter hög.

Fick rekomendation av firman Skorstensspararen att sätta in ett 100 mm rör.
Om skorstenen var rejält blöt innan du satte luckan så kan det ta lång tid att få den torr, speciellt vid kallare väder.

Kan du beskriva hur din fukt ser ut?

Hur varm är den luft du späder rökgaserna med via motdrags- och sotlucka?

Vad jag har sett spelar det i princip ingen roll vilken leverantör man väljer eftersom rören görs enligt samma princip med samma val mellan två olika stålkvaliteter. Om du själv kan montera röret är säkert skorstensspararen ett bra val, deras rör kommer förresten härifrån: http://www.decinternational.com/.

7,5 meter, är det från pannans rökrörsanslutning i skorstenen till skorstenstoppen? Ett 100 mm rör räcker säkert till för att få ut rökgaserna från din brännare. Den kritiska fasen är dock uppstart i varmt väder, frågan är om draget räcker till då - det beror på vad du har för brännare.
Skriv svar