Bequem 15D nyss igångkörd, frågor kring trimning mm

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
TJ
Stor entusiast!

Inlägg av TJ »

Undrar om skorstenen hinner torka upp mellan brännartiden eller ej.
Då jag blev tvungen att sätta in insatsflexrör i min söndervittrade skorsten, så är jag inte rädd för kondensering längre.

Nu när du får ut bra temp. till ack. tanken, så är det inte så dumt med bra verknings( låga rökgastemp.)

Tänkbara options :
1. plugga igen några rökgaskanaler för att öka rökgastemp. ( det har jag gjort).
2. Köpa en större brännarkopp. ( har jag funderat på oxå).
3. Justera in brännaren med CO2 mätare, eller en proffsmätare med skrivare.

Justera in brännaren med mätare ska du nog göra hur som helst, men jag skulle vänta tills du bestämt dig för om du ska köpa en större kopp eller ej.
1000kr för en kopp, är billigare än att montera in en insats slang i skorstenen.

Hur mycket en injustering kan ge, vet jag ej, men beror nog mycket från fall till fall och hur långt ifrån du är just nu.

Andre´har hjälpt mig med det mesta runt min brännare och ack. tank installation, jag skulle i första hand lyssna på hans råd.
CTC Bio brännare (Thermia´s)
Gjutjärnspanna från -59, HBM-55
750L ack. tank med laddomat.
6" dragregulator
Bulkförråd 5.5Ton samt Mafa Mini 300Liter kopplade med skruvar
Mats24
Prima virke

Inlägg av Mats24 »

Dags för uppdatering då :D

Beställde en 25 kW brännarkopp och det tog bara 3 veckor att få hem den. :shock:
Har proveldat igen idag med nya koppen men har fortfarande låg rökgastemp, steg bara från 122 till 128 grader, fortfarande utan turbulatorer.

Tog till hushållsvågen för att kolla effekten och med 5 sprintar i doseringshjulet och 100% matning käkade den lite drygt 2,5 kg pellets på en halvtimme.
Flamman och röken ser fina ut, trots att jag bara frihandsjusterat luftmängden till nya koppen. Sen tycks inte luftmängden påverka rökgastempen i nån större omfattning heller.
Provade att labba lite med att glänta på motdragsluckan lite också för att se om jag hade för mycket drag men utan resultat.

Nä det får nog bli ett insatsrör i skorsten för att få ordning på detta, och då blir ju genast nya funderingar.
Räcker det med 122 grader i ett vanligt insatsrör eller måste man köpa för kondenserande drift? Vilken diameter är lämplig? (Skorstenen är c:a 7m lång)
Hade hit en man som kikade och föreslog ett vanligt 110 mm rör. På frågan om varför just 110 så svarade han att det "var det vanligaste"
Kan få i ett 120 med men frågan är om det blir bättre eller sämre?

/Mats
Thermia Bequem 20D i Diom Vedunic 835. Acktank 750 liter som laddas med Laddomat 21. Motdragslucka. 7,5 m skorsten med 110mm insatsrör.
Äntligen också i drift !!!
TJ
Stor entusiast!

Inlägg av TJ »

Jag gick på 120mm standard slang.
Spannmåls slangen var dubbelt så dyr.
Minns ej vem som rekommenderade just 120 ?? Antingen Sotaren eller André.
Med din panna och skorsten så skulle jag köpa 120mm.

Min skorsten hade inte mycket murbruk synligt när man lyste med ficklampa uppe i toppen.
Sotaren sa att den var i dåligt skick, tur det finns insatsslang.

Jag kommer nog att köpa en 25Kw´s kopp oxå.
CTC Bio brännare (Thermia´s)
Gjutjärnspanna från -59, HBM-55
750L ack. tank med laddomat.
6" dragregulator
Bulkförråd 5.5Ton samt Mafa Mini 300Liter kopplade med skruvar
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Mats24 skrev:Dags för uppdatering då :D

Beställde en 25 kW brännarkopp och det tog bara 3 veckor att få hem den. :shock:
Har proveldat igen idag med nya koppen men har fortfarande låg rökgastemp, steg bara från 122 till 128 grader, fortfarande utan turbulatorer.

Tog till hushållsvågen för att kolla effekten och med 5 sprintar i doseringshjulet och 100% matning käkade den lite drygt 2,5 kg pellets på en halvtimme.
Flamman och röken ser fina ut, trots att jag bara frihandsjusterat luftmängden till nya koppen. Sen tycks inte luftmängden påverka rökgastempen i nån större omfattning heller.
Provade att labba lite med att glänta på motdragsluckan lite också för att se om jag hade för mycket drag men utan resultat.

Nä det får nog bli ett insatsrör i skorsten för att få ordning på detta, och då blir ju genast nya funderingar.
Räcker det med 122 grader i ett vanligt insatsrör eller måste man köpa för kondenserande drift? Vilken diameter är lämplig? (Skorstenen är c:a 7m lång)
Hade hit en man som kikade och föreslog ett vanligt 110 mm rör. På frågan om varför just 110 så svarade han att det "var det vanligaste"
Kan få i ett 120 med men frågan är om det blir bättre eller sämre?

/Mats
Hmmm konstigt att du får så låg temp uppe i skorsten, Jag har 100 mm insatsrör som är knappt 7 meter o om jag har temp på 135° ur pannan är den 80° 50 cm från toppen... :?
Vad har du för grovlek på skorsten idag??
Vad har du dragluckan inställd på??
Du bör ha den på ca 13-15 pa iaf för jag har märkt att det blir som grus av askan i koppen vid riktigt lågt drag...

Har du kollat tempen uppe i skorsten efter uppgraderingen till 25 kW??
Det verkar för övrigt som det är väldigt nära 25 kW som din brännare är på nu då det ska gå 5,2 kg/tim om pelletsen är på 4,8 kWh/kg.. :wink:
Du skulle bara ha fått kollat Co2 iaf för att se nu om allt är ok, Hmmm S-vall bor du :roll: kanske skulle låta kärringen gå på ikea en dag så kunde jag besöka ditt pannrum med Co2 mätaren... :wink:

Vad har du fläkten på nu??
Borde bli runt ca 60% om man ser till att det är ca 14% mer fläkt vid 20 kW jämfört med 15 kW...

Om du inte vill montera en insatspipa får du väl ge fan i att sota pannan för att få högre rökgastemp... :wink:
Är rökgastempen på 128° via brännarens rökgasgivare el använder du nån mer exakt?
Brännarens brukar visa ca 30° för lite...

Vad håller pannan för temp nu då den laddar tanken med 78° termostaten i??
Hos mej höjs/sänks rökgastempen lika mycket istortsätt som vattentempen i pannan ändras..
Kör du pumpen på 1:an??
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Mats24
Prima virke

Inlägg av Mats24 »

Hej,
det är kanske inte så konstigt att jag får låg temp i skorstenstoppen. Pipan är ju 160x280, jämfört med 110 mm rör så har jag ju nästan 5 gånger större area. Rimligen borde detta betyda att röken rör sig betydligt långsammare och därmed hinner kylas mer. Dessutom sitter skorstenen i en yttervägg så hela ena sidan kyls ju av uteluft.

Rökgastempen har jag kollat med brännarens givare, men när jag hade hit en man som mätte med rökgasanalysator så jämförde jag med hans instrument och vid 120 grader diffade det mindre än 10 grader.

Laddomatpumpen står på 2 och panntempen är ca 90 grader.

Dragluckan är ställd på 15 pa men öppnar ej av sig själv, om jag gläntar på den så stannar den aningen öppen.

Fläkten kommer jag faktiskt inte ihåg var jag hade för jag ställde om mellan 20 och 25 kW efter mitt test så jag fick tillbaka defaultinställningarna.

Eftersom det känns som att jag behöver få upp rökgastempen en hel del vilket dessutom kommer att kosta verkningsgrad så satsar jag nu i stället på ett insatsrör. Är ju inga pengar jämfört med en dag på IKEA :wink: :wink:
Frågan var ju nu bara vilken diameter som gäller, litar inte riktigt på installatören som föreslog 110.

MVH/Mats
Thermia Bequem 20D i Diom Vedunic 835. Acktank 750 liter som laddas med Laddomat 21. Motdragslucka. 7,5 m skorsten med 110mm insatsrör.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Jävusken vilken skorsten du har... :shock: :wink:

Vilken dimension du ska välja beror ju på om du bara kommer att elda pellets i framtiden för då räcker t.o.m 100 mm men inte om du även ska elda med ved då bör du ha 130-150 mm slang..
Du har nog så grov pipa att det kyls som du skriver o det är nog därför inte dragluckan öppnar heller, Min tigex 25 håller sej öppen ca 1 cm då brännaren går med 15 pa inställning (100 mm * 7 meters rör)

Men allt beror ju på om du bara ska köra pellets för med en 110 mm rör o vedeldning måste du ha skorstensfläkt....
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Mats24
Prima virke

Inlägg av Mats24 »

Ja vedeldning känns inte aktuellt för min del så det får bli ett 110 som han föreslog då.

Sen en annan sak, TJ funderade ju på att byta brännarkopp till 25 kW så jag föreslog att han kunde köpa min som jag nu inte behöver.
Han funderade då på om det inte var bättre att fortsätta köra med 25 kW.

Kan det vara nån annan fördel att köra 25 i stället för 20 kW om man förutsätter att rökgastempen är OK förstås.
Elpannan som jag kör med nu är ju begränsad till 12 kW så effekten torde ju räcka till ändå.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Mats24 jag tycker du ska gå på en 120 mm slang o att du ändå ska köra brännaren på 25 kW (100% matning) då den högre effekten kan behöva 120 mm som Thermia föreskriver...
Du har ju en effektiv/stor panna o då bör du köra på 25 kW, Det blir inte bra med låg effekt i en stor panna då det är som att det blir förlite rökgaser så ingen överföring blir till vattnet..
Jag testade i min panna som har märkeffekten max 16 kW vid pellets o 20 kW med ved, Det gick minst pellets på 16 kW o något mer vid 20 kW men mest vid 12 kW.. På 12 kW gick det nästan 500 gram mer pellets för att ladda 500 l acktanken 30°, Det gör 2,4 kWh mer energi för att få ut ca 20 kWh o 10% är mycket...

Har du fått nya prog.varan nu??

Jag tycker du ska installera 120 mm slang..
Givaren har du bra till så med nya prog.varan kan du köra med 30° tempdiff nu på vintern o underhållsglöd, Lämplig stopptemp på brännaren väljer du när du ser att tanken är 65-70° i botten o då kanske det är 85-90° vid brännarens givare men det ser du..
Behåll 25 kW koppen men försök få dit nån o justera in fläkten så du har rätt rökgasvärden, Matningen ska inte ändras... :wink:
När det börjar bli varmare ute framåt våren kan du öka tempdiffen ändå mer (40°??) o köra eltändning/kallstart...
Mats24
Prima virke

Inlägg av Mats24 »

Hej igen Andre´
först vill jag tacka för att du delar med dig av dina kunskaper, kanonsnällt ! :thumleft:

Sen är jag ju ändå lite fundersam på detta med 20 kontra 25 kW. Äfab har ju fått mycket bra resultat med 20 kW i denna panna men skriver också att pannan är ganska dåligt isolerad. Jag tycker att med 25 kW borde det bli mer förluster, både pga högre rökgastemp och mer strålningsförluster från pannan. Men detta vägs kanske upp av att överföringen till vattnet blir bättre.

Men nu gällde det ju slangen, jag bör alltså ha 120 mm om jag ska köra 25 kW så då får det bli det. Ska väl funka att köra 20 kW i den slangen med hoppas jag.

Nya processorn sitter i!

/Mats
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Strålningsförlust har enbart med pannans temperatur att göra, inte med hur många kW man trycker i.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Som Icecap skriver så påverkas inte strålningsförlusterna av effekten el föresten på ett sätt gör det de då pannan måste va varm längre pga av längre uppvärmning av acktanken.. :roll:

Iaf så är jag övertygad om att du bör köra på 25 kW då det går snabbare att ladda tanken vilket blir mindre strålningsförluster från panna o rör samt att all värme verkligen överförs till vattnet..

Kör på 120 mm slang samt få fläkten justerad till den matning du har.. :wink:

Vilken tempdiff kör du med nu??
Mats24
Prima virke

Inlägg av Mats24 »

Självklart blir det mindre strålningsförluster om pannan går kortare tid. Tänkte inte på det :oops:

Tankdiffen har jag inte börjat labba med än eftersom pannan ännu inte är ansluten till värmesystemet och tappvattnet. Jag ville veta att allt lirar först innan jag ansluter skarpt.

Nu drar jag iväg på jobb en vecka och när jag kommer tillbaks sitter det förhoppningsvis en 120 slang i skorsten.
Provkörning så snart jag kan få hit killen med rökgasanalysatorn.

Har man tur blir det pelletsvärme i julklapp i år :D
/Mats
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Aha du värmer inte huset med pellets än??

Då får vi hoppas det är igång till jul o att du medd. hur det går..
Mats24
Prima virke

Inlägg av Mats24 »

Ja då var det Fredag då och inte f-n har jag nån slang i skorsten :evil:
Förhoppningsvis dyker han upp till veckan.

Men nån 120 slang ska jag inte få ändå för han påstår att pipan är för trång?
Vet du TJ hur stor din kanal är som du fått i en 120 i?

Min pipa är ju inte helt rak utan rökgången viker ju av en del men jag tycker det verkar konstigt att en 120 slang inte ska gå i ett 160x280 hål.

Nån som vet?
Mats24
Prima virke

Inlägg av Mats24 »

Ja då var det nytt år och nya tag.
Har nu kopplat in radiatorkretsen till systemet så äntligen har vi pelletsvärme i huset!!

Fick till slut en 110 slang isatt, installatören ville inte sätta i en 120 pga för trång?? pipa. (Han ville ha helsten x helsten för att köra 120)
Kör därför vidare med 20 kW-koppen i alla fall.

Det jag ser nu är att rökgastermostaten inte verkar funka nåt vidare med så låg rökgastemp. Om jag ställer termostaten lågt för att få igång laddomaten så snabbt som möjligt när brännaren startar så gör ju hysteresen att pannan hinner kallna innan laddomaten stoppar.
Tror jag ska försöka göra som André föreslog, att styra laddomaten på att brännaren går i stället.

När jag fått detta att funka tänkte jag prova att labba lite med temperaturbörvärde, tankdiff och givarplacering för att se om det går att suga ut lite av det varma vattnet ur pannan till tanken när brännaren stoppat.
Skriv svar